محمدهژیر یوسفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد دام مایه کوبی شده، 96 هزار و 400 راس دام سبک و 9 هزار و 600 راس دام سنگین بود.
وی اضافه کرد: فاز نخست مایه کوبی تب برفکی در استان از 29 اردیبهشت تا 31 خرداد به مدت 26 روز کاری و با مشارکت پنج گروه دامپزشکی (سه گروه دولتی و 2 گروه دولتی) به صورت رایگان انجام شد.
یوسفی افزود: امسال با توجه به وضعیت مطلوب مراتع استان، دامداران تمایل زیادی به پرورش دام داشته و همین امر باعث شده که شمار دام های شهرستان افزایش داشته باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی سنندج یادآور شد: یکی از مشخصه های مهم این مایه کوبی، واکسینه کردن دام هایی بود که دامداران به مناطق ییلاقی (هه وار) برده بودند.
وی تاکید کرد: این گروه های دامپزشکی در مجموع به 30 منطقه ییلاقی شهرستان رفته و دام های را مایه کوبی کردند تا این پوشش به صورت کامل انجام شود.
یوسفی گفت: برای نظارت بر اجرای این طرح چهار گروه اداره کل دامپزشکی کردستان در 40 نوبت و سه گروه نظارت شبکه دامپزشکی سنندج در 30 نوبت بر عملکرد گروه های دامپزشکی شهرستان نظارت کردند.
رئیس شبکه دامپزشکی سنندج از همکاری خوب دامداران شهرستان با گروه های دامپزشکی در طول مدت فعالیت آنها برای مایه کوبی دام های قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یه نوع بیماری ویروسی غیر مشترک در انسان و دام است که علاوه بر ایجاد تلفات در دام های جوان، باعث کاهش تولید در دام ها و خسارت زیاد اقتصادی به دامداران می شود.
ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است، همچنین کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها بوسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی مهلک با واگیری 100 درصد و تلفات تا ٢٠ درصد در دام های جوان است، راه انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و همچنین راه های غیر مستقیم از قبیل وسایل و تجهیزات آلوده دامداری ها و انتقال مکانیکی از طریق انسان است.
جمعیت دامی شهرستان سنندج 90 هزار راس دام سبک و 85 هزار راس دام سنگین است که این تعداد د ر فصول مختلف و براساس تمایل دامداران و وضعیت مراتع متغییر است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.