به گزارش ایرنا مهرداد فتحی بیرانوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تلاش محیط بانان برای یافتن مادر این توله خرس و بازگرداندن آن به طبیعت ادامه دارد.
وی اظهار کرد: در پی دریافت گزارشی مبنی بر مشاهده یک قلاده توله خرس سرگردان در سراب رفتخان واقع در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد تیمی از نیروهای مجرب عازم منطقه شد.
وی افزود: با بررسی محل و اطمینان از سرگردانی این توله خرس و با توجه به ضعف جسمانی و گرسنگی آن برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، این حیوان زنده گیری و برای انجام مراقبت های ویژه به مرکز قرنطینه پاسگاه محیط بانی کلدر منتقل شده است.
فتحی بیرانوند گفت: این توله خرس که سه یا چهار هفته از تولد آن می گذرد توسط مسئول قرنطینه و متخصصان دامپزشکی این اداره کل پس از تغذیه با شیر تازه، مورد معاینه قرار گرفت که آسیب دیدگی در بدن آن مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه توله خرس هم اکنون وضعیت جسمانی مطلوبی دارد، افزود: علائمی مبنی بر اینکه مادر توله خرس تلف شده باشد مشاهده نشده و بر همین اساس احتمال می رود در اثر بارندگی های شدید و شرایط جوی این توله از مادر خود جدا شده باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: محیط بانان و کارشناسان این اداره کل پس از اطمینان از سلامتی کامل و حفظ امنیت این توله خرس، برای بازگشت آن به آغوش مادرش در زیستگاه اصلی خود اقدام خواهند کرد.
منطقه حفاظت شده سفیدکوه لرستان با مساحت حدود 70 هزار هکتار در سال ۱۳۴۷ به عنوان شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت قرارگرفت و سپس در سال ۱۳۶۹ به منطقه حفاظت شده سفید کوه ارتقا یافت.
سنجاب ایرانی، کل وبز، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، رودک، گرگ، روباه، شنگ، شغال، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین، بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، یلوه حنایی، سارصورتی، جی جاق، لاکپشت مهمیزدار، آگامای صخره ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخدار و سوسمارمارچشم از جمله جانوران شاخص منطقه حفاظت شده سفید کوه هستند.
7269/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.