به گزارش ایرنا، حمید نادگران دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه شیراز از دو سال پیش تصمیم به توسعه مرکز تحقیقات ایمنی درقالب دانشکده ایمنی گرفت، بیان داشت:دانشگاه شیراز نخستین دانشگاه ایران است که به ‌صورت رسمی به مبحث ایمنی وارد شده است.
وی ادامه داد:دانشکده ایمنی، دانشکده‌ای چند وجهی است که اغلب رشته‌های آکادمیک قدیم و جدید را در بر می‌گیرد و در همه علومی که به‌ نحوی به بحث ایمنی و قابلیت اطمینان ارتباط دارند، وارد می شود به همین دلیل با تأسیس این دانشکده ارتباطی چندگانه با وجوه مختلف علم و صنعت در داخل و خارج دانشگاه برقرار خواهد شد.
وی درباره روند راه‌اندازی این دانشکده گفت: مراحل ابتدایی ثبت و احداث صورت گرفته است و هم‌اکنون در پی تصویب بودجه دولتی و نیز بررسی میزان مشارکت چند نهاد سرمایه‌گذاری خصوصی هستیم و امیدواریم بتوان در مدتی کوتاه این دانشکده را افتتاح کرد.
نادگران افزود: رشته ایمنی به ‌مثابه رشته‌ای مدرن و فارغ از رشته‌های سنتی فعالیت می‌کند و در عین حال، رشته‌های سنتی را نیز در برمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه تأسیس دانشکده‌ای با این گستردگی آسان نیست، بیان داشت: به دلیل تنگناهای مالی دولت، بازکردن فضای عمرانی برای تأسیسات جدید مشکل است البته اعتبار مشخصی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست شده است و امید است بتوان در کنار این دانشکده پژوهشکده ایمنی را نیز تأسیس کرد.
رئیس دانشگاه شیراز ایجاد دانشکده ایمنی را اقدامی منحصر به فرد خواند و دانشگاه شیراز را درزمره دانشگاه‌های مهمی دانست که با این موضوع آشناست.

** پنجمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی قابلیت اطمینان و ایمنی برگزار می‌شود
نادگران در ادامه اعلام کرد: پنجمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی قابلیت اطمینان و ایمنی (IRSEC2018) توسط مرکز تحقیقات ایمنی و بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز از 19 تا 21 اردیبهشت‌ جاری برگزار می شود.
وی گفت: مهم ‌ترین اهداف این کنفرانس نهادینه‌کردن کاربردهای مهندسی ایمنی و قابلیت اطمینان در همه زمینه‌های مورد نیاز کشور، بررسی و ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه مهندسی قابلیت اطمینان و ایمنی، ایجاد جایگاهی مناسب برای هم‌اندیشی، هم‌افزایی و تبادل اطلاعات بین دانشجویان، استادان، صنعتگران و پژوهشگران کشوراست.
نادگران گفت: همچنین فراهم ‌سازی زمینه مناسب برای انتقال دانش و تجربیات کشور‌های مختلف، کمک به نهادینه‌کردن فرهنگ ایمنی در کشور و فراهم ‌کردن امکانات و شرایط لازم برای گسترش همکاری‌های متقابل صنعت و دانشگاه عنوان کرد.
وی بیان کرد: این همایش میزبان سه سخنران کلیدی از آمریکا، ترکیه و چین است که تجارب ارزنده‌ای در زمینه قابلیت اطمینان و ایمنی دارند.
رئیس دانشگاه شیراز برگزاری این کنفرانس را در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی خواند و اضافه کرد: برای تحقق شعار سال ضروری است موارد گوناگونی در صنایع و نیز در میان تولید‌کنندگان رعایت شود که یکی کیفیت‌ بخشی به کالاهای مختلف و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نیز پرداختن به مبحث اطمینان و ایمنی است.
نادگران با تأکید بر اینکه نهادینه ‌کردن اطمینان، ایمنی و کیفیت درفرآیند توسعه پایدار کشورها از دل گردهمایی‌ها و همایش‌های مهم به منصه ظهور می‌رسد، گفت: ایران کشوری در حال توسعه است و در ادامه راه، پیوند دانشگاه و صنعت بسیار ضروری است و این نهادینگی و فرهنگ‌سازی تنها یکی از رسالت‌های دانشگاه است.
همچنین دبیر علمی این کنفرانس برگزاری این رویداد علمی را براساس نیازهای کشور در رابطه با ایمنی و توسعه پایدار دانست و بیان کرد: سرفصل‌های گنجانده‌شده در این گردهم‌آیی موضوعات کاربردی است و براساس نیاز‌ها و آینده‌نگری‌های پیش‌بینی‌شده در دانشگاه‌های نسل چهارم (دانشگاه‌های کاربردی) صورت می‌گیرد.
محمدرضا نعمت‌اللهی گفت: 302 مقاله علمی به این کنفرانس ارسال شد و بعد از داوری دو تا سه‌ باره مقالات، 142 مقاله به ‌صورت ارائه شفاهی و 80 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود و 80 مقاله نیز امتیاز لازم را برای شرکت در این کنفرانس کسب نکردند.
وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 450 نفر در این کنفرانس شرکت کنند که 14 نفر از آن‌ها از کشور‌های آلمان، چین ترکیه، دانمارک و نیجریه به ایران می‌آیند؛‌ همچنین مقالات طی چهار نوبت موازی صبح و عصر در 24 نشست شفاهی و نیز سه نوبت برای ارائه مقالات پوستر، چهار پنل تخصصی و هشت کارگاه‌های آموزشی تخصصی برگزار خواهد شد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.