دبیرکل و رئیس شورای مرکزی دانشگاههای غیردولتی گفت: 358 دانشگاه و موسسه غیرانتفاعی در کشور فعالیت می کنند.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی علی آهون منش در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: ازبین 358 دانشگاه و موسسه غیرانتفاعی در کشور درحدود 16 واحد به دانشگاه غیرانتفاعی ارتقا یافته و مابقی در سطح موسسه به فعالیت ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه معتبرترین دانشگاههای دنیا به صورت غیر دولتی اداره می شوند تصریح کرد: این حرکت خوب در ایران نیز شروع شده که امید است دانشگاههای غیردولتی نیز از ظرفیت موجود برا رسیدن به اهداف بالادستی استفاده کنند.

آهون منش با اشاره به ارائه بیش از 15 تا 20 کدرشته محل در مقاطع مختلف دانشگاهی در دانشگاههای غیرانتفاعی خاطر نشان کرد: از 450 هزار دانشجوی دانشگاههای غیر انتفاعی نیم درصد در مقطع دکتری تحصیل می کنند و مابقی در رشته های کاردانی، کارشناسی و ارشد مشغول هستند.

وی با بیان اینکه از 2 هزار و 800 واحد دانشگاهی در کشور،28.8 درصد آن متعلق به بخش خصوصی بوده و 71.2درصد به بخش دولتی تعلق دارد اظهار کرد: از 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور، 43.7 درصد در دانشگاههای غیردولتی و 56.3 درصد در دانشگاههای دولتی به تحصیل مشغولند.

رئیس شورای مرکزی دانشگاههای غیردولتی ادامه داد: از 437 درصد دانشجویان دانشگاههای غیر دولتی تنها 8.6 درصد در دانشگاههای غیرانتفاعی ادامه تحصیل می دهند.

آهون منش با ابراز تاسف ازاینکه دانشگاههای غیردولتی مورد توجه نیستند تصریح کرد: دانشگاههای غیرانتفاعی یک ریال نیز از تسهیلات دولتی استفاده نمی کنند.

وی توده گرا شدن آموزش عالی را ازمشکلات آموزش عالی کشور دانست و افزود: اقتصاد کشور پاسخگوی این تعداد فارغ التحصیل دانشگاهی برای جذب در بازار کار نیست و بخش صنعت از نبود مهارت کافی فارغ التحصیلان دانشگاهی و پایین بودن کیفیت آموزشی دانشگاهها برای ورود به بخش صنعت و خدمات گله مند است.

رئیس شورای مرکزی دانشگاههای غیردولتی کیفیت دانشگاه را در دو عامل مهم مقدار سرمایه گذاری و حجم پژوهش و تحقیقات عنوان کرد و گفت: برای ادامه فعالیت بخش خصوصی در آموزش عالی باید دولت از طریق تسهیلات بلند مدت امکان تجهیز این مراکز را فراهم کند چرا که شهریه دانشجویان کفاف هزینه های دانشگاه غیر انتفاعی را نمی دهد.

وی بابیان اینکه دانشگاههای غیر انتفاعی یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: این دانشگاهها بدون دریافت ریالی از دولت، بارسنگینی از روی دوش دولت برداشته است.

پیرمحمدی رئیس دانشگاه غیر انتفاعی آفاق ارومیه نیز در ادامه افزود: 12 دانشگاه غیر انتفاعی در آذربایجان غربی فعالیت می کنند که 7 واحد در ارومیه و مابقی در شهرستانهای استان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: بیش از 2 هزار دانشجو  در 46 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد در استان در دانشکده های فنی مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی مشغول تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه غیر انتفاعی آفاق ارومیه با بیان اینکه حدود 84 درصد از کل دانشجویان کشور شهریه می پردازند افزود: تنها 16 درصد از کل دانشجویان شهریه پرداخت نمی کنند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.