پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در مراسم سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و امام خمینی (ره)؛

کمساری: ما در دفاع از امام انقلابی عمل خواهیم کرد

کمساری با اشاره ضرورت دفاع از اندیشه امام، و اهمیت توانمند سازی موسسه و حضور قدرتمند در اتمسفر سیاسی و اجرایی کشور تصریح کرد: موسسه یک گوشه دنج نیست و در رویکرد جدید، موسسه در دفاع از حریم امام نقش آفرین و تاثیر‌گذار خواهد بود و به هیچ وجه بی تفاوت و منفعلانه عمل نخواهد کرد؛ ما در دفاع از امام انقلابی عمل خواهیم کرد.

به گزارش جماران؛ مراسم بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نمازخانه یادگار امام موسسه با حضور مدیران و کارکنان(ظهر دیروز) برگزار شد.

در این مراسم سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در سخنانی در منقبت حضرت فاطمه زهرا گفت: امروز روز ولادت با سعادت حضرت صدیقه طاهره است؛ با تبریک این روز فرخنده به زنان جامعه اسلامی باید عرض کنم که حضرت زهرا(س) یکی از بی نظیر‌ترین و بی‌بدیل ترین شخصیت های تاریخ بشریت است که علی رغم عمر بسیار کوتاه، از تولد تا شهادت، موجب برکت، الگوسازی و اسوه سازی بود.

حجت الاسلام والمسلمین کمساری تصریح کرد: تولد حضرت زهرا(س) جان دوباره ای به اسلام و پیامبر(ص) بخشید؛ در حالی که مشرکین پیامبر را به واسطه نداشتن اولاد ذکور مورد تمسخر قرار می دادند و بر اساس فرهنگ غلطِ جاهلیت، لازمه امتداد نسل را اولاد ذکور می دانستند، خداوند صدیقه طاهره(س) را به پیامبر ارزانی داشت و فرمود:  ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کرده ایم.

دکتر علی کمساری با اشاره به معانی بلند و گسترده کوثر افزود: مفسران در باره کوثر معانی مختلفی را بیان کرده اند اما معنای مورد اجماع این است که کوثر همان خیر کثیر و فراوان است؛ خداوند به پیامبر می فرماید برخلاف تصور غلط جاهلیت هیچگاه امتداد رسالتت قطع نخواهد شد و ما بواسطه تولد زهرا به شما خیرکثیر عنایت کرده ایم که تا قیام قیامت منقطع نمی گردد و بر اساس وعده الهی به پیامبر(ص)، خیرات و برکات این خیر کثیر در طول تاریخ برای بشریت ماندگار شد.

سرپرست موسسه با اشاره به سه نقش مکمل حضرت زهرا  در عمر کوتاه شان تصریح کرد: با بررسی زندگانی پر برکت حضرت زهرا (س)  چه در نقش فرزند، چه در نقش همسر و چه در نقش مادر که در تاریخ ثبت شده، می توان همواره به وجود آن حضرت تاسی کرد.

کمساری افزود: اگر امروزه بخواهیم برای ارائه الگو و تربیت فرزندان، بخصوص دختران درست عمل کنیم، باید زندگی صدیقه طاهره را بعنوان یک الگوی کامل مطرح کنیم؛ چراکه نحوه ازدواج و مواجهه با خواستگار وشیوه پاسخگویی مثبت به علی (ع)، نحوه همسرداری، رفتار با همسر، و شیوه تربیت فرزندان، بهترین الگو محسوب می شود. این یعنی خیر کثیر؛ یعنی وجودی که سرشار از خیرات است که لحظه به لحظه می تواند این خیرات را تکثیر نماید و محدود به زمان و مکان نیست. امروز هم دختران و مادران مان باید برای کسب بهترین شیوه زندگی، از زندگی حضرت فاطمه زهرا الگو بگیرند.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به نقش اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) گفت: زهرا (س) علاوه بر ایفای نقش خیر کثیر بعنوان دختر، همسر و مادر، نقش مهمتری نیز در صحنه های اجتماعی و سیاسی ایفا کرد که در فصل آخر زندگی ایشان رقم خورد؛ آن حضرت ضمن همراهی با دوران سخت ده ساله حکومت پیامبر(ص)، به ایفای نقش سیاسی و اجتماعی پرداخت. خیر کثیر حضرت زهرا(س) در بعد اجتماعی و سیاسی این بود که کسی نتواند به بهانه دینداری زن را از حضور اجتماعی اش محروم کند؛ و این نقش کنشگرانه و تاثیرگذار برای تاریخ اسلام و همچنین برای آیندگان الگوسازی کرد. 

سرپرست موسسه با تبریک سال روز تولد امام خمینی و توجه خاص امام به اهمیت نقش آفرینی زنان در انقلاب و اجتماع با الگو گیری از خیر کثیر تصریح کرد: در عصر ما الگوی امام خمینی در مواجهه با نقش زنان در جامعه برگرفته از الگوی حضرت صدیقه طاهره است و امام خمینی در دوره ای از نقش آفرینی زنان در صحنه های اجتماعی و سیاسی سخن گفته و از آن دفاع کرد و که زنان در معرض دو نوع تفکر منحرف قرار داشتند و لاجرم باید بر اساس این دو رویکرد و نگرش ایدولوژیکی حرکت می کردند: اول؛ یا باید دیندار، متدین، متعبد و محکوم به خانه نشینی بودند؛ و از حقوق اجتماعی و سیاسی محروم بوده و فاقد نقش آفرینی های اجتماعی و سیاسی در صحنه اجتماعی بودند؛ دوم؛ و یا اینکه زن با نگاه اومانیسمی و لیبرالیستی غرب گرایانه و با فاصله گرفتن از دین و شریعت به نقش آفرینی اجتماعی بپردازد! 

دکتر کمساری افزود: اما حضرت امام برای زنان الگوی متفاوتی ارائه کرد و در عین حفظ شان دینی، مذهبی و اخلاقی،  به زن نقشی با راهبرد اجتماعی بخشید. وی گفت: انقلاب امام در حوزه زنان، بسیار مهمتر و اساسی تر و تحول آفرین تر از انقلاب امام در حوزه مردان است. بخاطر داریم که بواسطه این هویت بخشی امام به زنان، در اوایل پیروزی انقلاب حتی برخی خبرگزاری های غربی انقلاب ایران را انقلاب چادر به سر می نامیدند! نقش زنان در پیروزی انقلاب بسیار پررنگ بود. 

کمساری افزود: امام می فرماید نقش زنان به مراتب مهمتر از نقش مردان است. حضرت امام سخنان زیادی با این مضمون در باره زنان دارد و از جمله می فرماید: از دامن زن مرد به معراج مى‌رود.

وی افزود: کلام امام مشحون از پاسداری از منزلت زنان و ضرورت نقش آفرینی آنهاست؛ نقش آفرینی به آن معنا که زنان با حفظ شان دینی از  نقشی راهبردی در جامعه برخوردار باشند و این مدل در تاریخ اسلام بی نظیر است؛ و با قاطعیت می توان گفت که این نگاه امام برگرفته از معنای کوثر و خیر کثیر است.

دکتر کمساری افزود: حضرت امام برای ابلاغ پیام به گورباچف در کنار یک فقیه و فیلسوف و روحانی برجسته، یک زن مبارز را همراه کرد که دارای پیام بسیار بلندی است.

 کمساری تصریح کرد: به عقیده من در باره این نقش آفرینی، بخش های فرهنگی، ترویجی، پژوهشی و بین الملل موسسه باید بیشتر کار کنند چرا که این رویکرد و نگاه امام در باره زن از نقاط طلایی اندیشه و عملِ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. 

وی تاکید کرد: نسل جوان امروز ما که در یک فضای جدیدِ متفاوت رشد کرده اند، نباید فکر کنند موضوع به همین صورتی بوده که اکنون مشاهده می کنند؛ برای رسیدن به این مرحله از سوی امام راحل مجاهدت های بسیاری صورت گرفت که اکنون شاهد پیشرفت کشور در حوزه نگرش متعالی به موضوع زنان هستیم.

وی افزود: برای جوانان  باید بازگو شود وقتی که امام روز زن را اعلام کردند و مکرر این روز را گرامی می داشتند، نشان دهنده توجه ویژه امام به موضوع زنان است. 

دکتر کمساری گفت: آنچه امروز مهم است نسبت یابی صحیح اندیشه امام با موضوعات مختلف جامعه در حوزه های مختلف اجتماعی، از جمله موضوع زنان و بازگویی آن برای جوانان است؛ بر این باوریم که ملاک و معیار درستی و نادرستی راه و خط و اقدامات جمهوری اسلامی، معیار امام است و توجه به موضوع زنان در صدر آن قرار دارد. نقشی که امام خمینی  به زنان داد، تشریفاتی و ابزاری نبود بلکه بر اساس یک ایدولوژی و برداشت فقهی و برگرفته از خیر کثیر است.

دکتر علی کمساری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره ضرورت دفاع از اندیشه امام، و اهمیت توانمند سازی موسسه و حضور قدرتمند در اتمسفر سیاسی و اجرایی کشور تصریح کرد: موسسه یک گوشه دنج نیست و در رویکرد جدید، موسسه در دفاع از حریم امام نقش آفرین و تاثیر‌گذار خواهد بود و به هیچ وجه بی تفاوت و منفعلانه عمل نخواهد کرد؛ ما در دفاع از امام انقلابی عمل خواهیم کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.