کمساری سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام تصریح کرد: امروز بهترین، شایسته ترین و دقیق ترین خط کشی که با آن می توان درستی و یا نادرستی مسیر انقلاب را تعیین و اندازه گیری کرد، خط کش اندیشه و فرمایشات حضرت امام است؛ و به هر میزان که مسوولان، نهادهای ما در قانونگذاری، در اجرا، و در قضاوت و سیاستگذاری های کلان به این اندیشه نزدیک تر باشند، می توان درستی آنها را تشخیص داد و به هر میزان که از این اندیشه فاصله بگیرند، نشان دهنده ایجاد انحراف در مسیر انقلاب است.

به گزارش جماران؛ سرپرست جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: امروز بهترین، شایسته ترین و دقیق ترین خط کشی که با آن می توان درستی و یا  نادرستی مسیر انقلاب را تعیین و اندازه گیری کرد، خط کش اندیشه و فرمایشات حضرت امام است؛ و به هر میزان که مسوولان، نهادهای ما در قانونگذاری، در اجرا، و در قضاوت و سیاستگذاری های کلان به این اندیشه نزدیک تر باشند، می توان درستی مسیر آنها را تشخیص داد و به هر میزان که از این اندیشه فاصله بگیرند، نشان دهنده ایجاد انحراف در مسیر انقلاب است.

حجت الاسلام علی کمساری در تشریح سیاست های آینده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: آنچه که در فصل جدید فعالیت های موسسه از اهمیت بیشتری برخوردار است توجه جدی به نسل جوان است و برای تحقق آن برنامه های جدیدی پیش بینی شده است. تا کنون رویکرد اصلی و غالب گردآوری، تنظیم، پژوهش و انتشار آثار در قالب کتاب، نشریه و منشورات بوده است و در ادامه ضمن حفظ این سیاست اصولی و صحیح، و بنا به توصیه یادگار گرانقدر امام، موسسه رویکرد ، ترویجی تری با بهره گیری از فضاهای جدید و روز آمد به خود خواهد گرفت.

سرپرست جدید موسسه در حسینیه جماران با اشاره به  سوالات وشبهه افکنی ها در باره فعالیت موسسه تصریح کرد: یکی از سوالات و شبهاتی که بعضا مطرح می شود این است که فلسفه استمرار فعالیت مؤسسه چیست؟ و در این باره سؤالات و شبهاتی در قالب اظهار نظر های دوستانه و یا بعضا خصمانه مطرح می شود؛ و موسسه با این سوال در شبکه های اجتماعی و مجازی مواجه است که مگرحضرت امام چه قدر آثار و دست نوشته داشت که گردآوری و انتشار آنها هنوز به اتمام نرسید؟

دکتر علی کمساری ادامه داد: واقعیت این است که این سوال از جمله سوالات مغالطه آمیز است و پاسخ به این سؤال به دو نوع برداشت و نگرش به حضرت امام برمی گردد که هر کدام نتیجه متفاوت دارد.

وی که در جمع کارکنان موسسه سخن می گفت، گفت: برداشت اول این است که حضرت امام یک عنصر تاریخی و شخصیت تاریخی بودند و در کنار بسیاری از شخصیت های تاریخی در دوره معاصر و گذشته این سرزمین و دیگر کشورها ظهور کرده و انقلابی را رهبری کرد و در یک مقطعی نقشی  ایفا کرد و سپس از دنیا رفت. در این برداشت و نگاه ، حضرت امام یک شخصیت تاریخی است که با بسته شدن پرونده حیات مادی، نقش آفرینی او نیز به پایان می رسد و ضرورتی ندارد که بعد از آن به سراغ اندیشه او رفت، مگر از منظر پژوهش های تاریخی.

 

امام یک شخصیت تاریخ ساز است و محدود به یک زمان خاص نیست

 

دکتر کمساری ادامه داد: برداشت دوم آن است که حضرت امام یک شخصیت تاریخ ساز است و محدود به یک زمان خاص نیست. یعنی علاوه بر نقش آفرینی تاریخی، از نقش آفرینی تاریخ سازانه نیز برخوردار است. با این برداشت کاملا متفاوت، نوع برخورد با آن شخصیت نیز متفاوت می شود. ما معتقدیم که حضرت امام صرفا یک شخصیت تاریخی نیست، بلکه امام ما یک امام تاریخ ساز است و نقشی تاثیرگذار و تاریخ سازانه ای در عصر ما دارد.

حجت الاسلام کمساری که در جمع کارکنان و مدیران موسسه سخن می گفت با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: در خرداد امسال رهبر معظم انقلاب تعبیر ارزشمندی از حضرت امام ارائه کردند که دقیقاً به همین موضوع اشاره دارد؛ و به نظر من این کلام ارزشمند باید شعار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام باشد؛ فرمودند: مهم گفتگو از امام بزرگوارمان است، که امروز کشورمان و فردای کشورمان به آن احتیاج دارد. امام بزرگوار سالها پس از درگذشت ظاهری و فقدان ظاهری در بین ما زنده است و باید زنده بماند و ما از حضور او، معنویت او،  فکر او و انگشت اشاره او بهره مند شویم و استفاده کنیم.

 

اندیشه امام میزان، معیار و ملاک درستی یا نادرستی عملکرد ما در جامعه است

 

وی افزود: کلام مقام معظم رهبری ناظر بر این مطلب است که امام خمینی نقشی تاریخ ساز برای ما دارد و این یعنی که امام هنوز زنده است. حضرت امام در باور ما از این جنس است و انگشت اشاره او و حرکت جهت دهنده او و روح هدایتگر او در جامعه ما زنده است. ما بر این باوریم که اندیشه امام میزان، معیار و ملاک درستی یا نادرستی عملکرد ما در جامعه است.

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام تصریح کرد: امروز بهترین، شایسته ترین و دقیق ترین خط کشی که با آن می توان درستی و یا  نادرستی مسیر انقلاب را تعیین و اندازه گیری کرد، خط کش اندیشه و فرمایشات حضرت امام است؛ و به هر میزان که مسوولان،  نهادهای ما در قانونگذاری، در اجرا، و در قضاوت و سیاستگذاری های کلان به این اندیشه نزدیک تر باشند، می توان درستی آنها را تشخیص داد و به هر میزان که از این اندیشه فاصله بگیرند، نشان دهنده ایجاد انحراف در مسیر انقلاب است.

 کمساری با اشاره به ضرورت رصد دائمی اندیشه و سیره امام تاکید کرد: طبیعتاً برای پاسداشت وجوه چنین شخصیتی، کشور نیازمند یک نهاد برای رصد انحرافات، تحریف ها است تا به وقت کم رنگ شدن اهداف و اندیشه های امام از سوی بدخواهان، هشدارها و توصیه های لازم در جای خود داده شود. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سالهای فعالیت خود بر این اصل استوار بوده و آن را دنبال خواهد کرد.

 

آنچه که در این دوره از اهمیت بیشتری برخوردار است توجه جدی به نسل جوان است

 

وی افزود: موسسه تا کنون کارنامه درخشانی در حفظ آثار مادی و معنوی و نوشته های حضرت امام و تنظیم و دسته بندی و انتشار آنها  داشته  و مصمم است با قدرت به راه خود ادامه دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره اهمیت توجه به جوانان و برنامه های آینده موسسه تصریح کرد: آنچه که در این دوره از اهمیت بیشتری برخوردار است توجه جدی به نسل جوان است و برای تحقق آن برنامه های جدیدی پیش بینی شده است. 

کمساری گفت: اکنون جامعه ما جامعه جوانی است و حرکت به این سمت اجتناب ناپذیر است. بیش از نیمی از مردم ما زیر سی سال سن دارند و بعد از ارتحال حضرت امام متولد شده اند؛ طبیعتاً شناخت و برداشت آنها از امام، همان چیزی است که در رسانه ها دیده و شنیده اند. وی افزود: به تعبیر یادگار حضرت امام گاهی اوقات ممکن است رویکرد کاریکاتوری نسبت به معرفی امام صورت پذیرد؛ یعنی ممکن است برخی ابعاد و اندیشه های امام، عامداً یا از روی غفلت، پررنگتر و برخی ابعاد کم رنگ تر معرفی شوند.

حجت الاسلام کمساری گفت: حق طبیعی این نسل است که حضرت امام  را آنگونه که بوده است، بشناسد؛ و با سبک زندگی و برخورد امام آشنا شود؛ و بداند که امام با اندیشه های مخالف چگونه برخورد می کرد.

 حق نسل جوان است که وجوه علمی، اخلاقی، عرفانی و تربیتی امام که نیاز او نیز محسوب می شود، را بشناسد. بر این اساس در سیاست های جدید موسسه به گونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد که یک مفاهمه قابل فهم با نسل جوان برقرار کنیم.

وی افزود: ما امروزه با نسل جوان تحصیلکرده ای مواجه هستیم که بواسطه فراگیری شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی، و بدون هیچ فیلتر و پارازیتی در معرض شنیدن حرف های مختلف هستند؛ به عقیده بنده این بهترین فرصت محسوب می شود.

ما اعتقاد داریم مخاطب اصلی اندیشه حضرت امام جوانان هستند و این اندیشه جوان خواهانه و تحول گرایانه همچنان می تواند برای نسل جوان ما جذاب باشد.

سرپرست موسسه با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که همه مردم ایران فارغ از هر گرایش و اعتقادی به او بعنوان یک قهرمان و اسطوره ملی نگاه می کنند، هنگامی که فرمانده لشکر ثارالله بود 24 سال بیشتر نداشت وقتی جنگ تمام شد اکثراً  فرماندهان زیر سی سال سن داشتند. معدل سنی میران در دوره حضرت امام 35 سال بود و دیدید که با وجود آن همه مشکلات در زمان جنگ، چه تحولاتی را رقم زدند. نه دزدی بود و نه فساد و رانت خواری و زیاده خواهی و تضییع بیت المال؛  همه خالصانه کار می کردند، چرا که جوان اساساً آرمانگراست. اندیشه امام اندیشه تحول گرایانه،  تحول خواهانه و جوان پسندانه بود؛ لذا ما نیز حتما در سیاست های آینده موسسه بازنگری کرده  و با این رویکرد به مسیرمان ادامه خواهیم داد؛ بنا داریم در ساختار جدید موسسه توجه ویژه ای  به جوانان و فضاهای مجازی نمائیم و زمینه های فعالیت سازمان های مردم نهاد  را با حضور خود جوانان در کشور فراهم کنیم. از آنها حمایت محتوایی به عمل خواهیم آورد.

کمساری گفت: بنده بر این باورم که ما در حوزه جوانان و امام، باید با استفاده از ظرفیت های کشور نهادسازی کنیم؛ و حلقه ارتباطی بین موسسه و جوانان بصورت ستاد و صف بوجود بیاوریم تا جوانان از امام بگویند و از امام بشنوند. برنامه ما برای تحقق این موضوع گفتگوی ملی جوانان پیرامون امام خواهد بود. اینها فرزندان امام هستند، باید بگویند که برداشت و شناخت آنها از امام چیست و ما رصد کنیم که چه کاستی هایی داشته ایم، لذا جهت گیری آینده، به پشتوانه پژوهش های غنی موجود در موسسه، توجه خاص و ویژه به جوانان خواهد بود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1489530
  • منبع: پرتال امام خمینی(س)
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.