مسئول دفتر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اگر ما امروز بخواهیم از الگوی مدیریت جهادی نام ببریم، باید از حاج قاسم سلیمانی نام ببریم که واقعا نمونه ای بی نظیر از مدیریت جهادی بود. امروز در اکثر نقاط نبرد فرمانده می گوید بروید اما سردار سلیمانی در اکثر نقاط وارد می شد و می گفت بیایید.

مراسم شب شعر «در مکتب امام» شب گذشته(13 بهمن98) با حضور خانواده شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در حسینیه جماران برای گرامیداشت یاد و خاطره این سردار پر افتخار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ابتدای این  مراسم ضمن بیان خیر مقدم به مهمانان و خانواده شهدای حاضر در این مراسم گفت: شاید شهادت سردار سلیمانی جزو نادر اتفاقات کشور ما بود و علاوه بر اینکه توانست یک موج، خیزش، تحول و انقلابی را در مردم به وجود بیاورد، توانست برای خلق آثار هنری الهام بخش شود.

وی تصریح کرد: شاید در سال های اخیر هیچ حادثه ای به اندازه این حادثه نتوانست اهالی شعر و ادب و هنر را به آفرینش خودجوش ادبی و هنری سر ذوق بیاورد و شاهد خلق آثار متعدد بودیم. اگر اول انقلاب، جنگ و رحلت حضرت امام را کنار بگذاریم، به نظر من شهادت سردار سلیمانی از این دست حوادث بود که ان شاء الله همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، همین آفرینش های هنری باعث شود که یاد سردار سلیمانی زنده بماند و ان شاء الله یاد او به عنوان یادکرد از مقاومت، مجاهدت و شهادت در صفحه روزگار باقی بماند.

کمساری، اخلاص را نقطه طلایی شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و افزود: بعضی از خصلت های  سردار سلیمانی متضاد بود. یعنی شما کمتر جنگاوری را می بینید که در عین جنگاوری و شجاعت، اهل تدبیر باشد. سردار سلیمانی در عین اینکه اهل خشم و خروش بود، اهل مهربانی هم بود. ما در تلویزیون دیدیم که این شهید عزیز در نماز جماعت هم نسبت به رفتار عاطفی یک بچه کوچک بی تفاوت نبود و در نماز از دست این بچه شهید گل را گرفت. اینها جزو وجوه ممتاز شخصیت انسانی است.

وی ادامه داد: شاید رشحه ای از رشحات و جلوه ای از جلوات وجودی امام امت را در پرورش یافته مکتب امام بتوانیم به خوبی ببینیم. او هم اهل شجاعت و هم اهل  تدبیر، و هم اهل خشم و هم اهل تبسم بود. سردار سلیمانی هم در جبهه جنگ مانند شیر می جنگید و هم در دل شب مانند ابر بهار می گریست. او هم به تعبیر مقام معظم رهبری انقلابی بود و هم بازیچه دست جناح ها و سیاست ورزان قرار نگرفته بود. اینها شهید سلیمانی را یک شخصیت ممتاز و متفاوت کرده بود و طبیعی است که شاعران و نویسندگان هم مانند همه مردم نسبت به این شخصیت ابراز احساسات کنند و الحمدلله که این اتفاق به لحاظ ادبی افتاده است.

شب شعر در مکتب امام (2)

سردار مهدی ایرانمنش، مسئول دفتر فرمانده نیروی قدس سپاه، نیز در این مراسم گفت: خیلی از ما سردار سلیمانی را به عنوان یک فرمانده نظامی می شناسیم. ایشان در بسیاری از عملیات های دفاع مقدس به عنوان یک فرمانده طراح و عمل کننده بودند و بعد از آن ایجاد امنیت در شرق کشور و سپس در فرماندهی نیروی قدس از 15 بهمن ماه سال 76 تا 13 دی ماه سال 98 فرمانده نظامی بسیار توانمند در دفاع از حرم بودند. علاوه بر این، ایشان در زمینه های فرهنگی، هنری، رسانه، اجتماعی و عام المنفعه فعال بود و در نقش یک دیپلمات بین المللی با بزرگان کشورهای مختلف صحبت داشتند.

وی افزود: این روزها اوصاف زیادی از ایشان شنیده اید. ولی من که از نزدیک ایشان را دیدم تعبیرم این بود که «خستگی را خسته کرده بود». در مأموریت های خارج از کشور حدود 18 تا 20 ساعت از شبانه روز کار می کرد و جلسه می گذاشت؛ داخل کشور هم همین جور بود. حضور ایشان در محل کار قبل از طلوع آفتاب بود.

ایرانمنش ادامه داد: دفتر کار ما مزین به تصویر شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم شده است. محال بود حاج قاسم به دفتر وارد شود و عکس های شهدا را لمس نکند و تعدادی را نبوسد؛ و از آنها جهت شهید شدن استمداد نکند. اگر ما امروز بخواهیم از الگوی مدیریت جهادی نام ببریم، باید از حاج قاسم سلیمانی نام ببریم که واقعا نمونه ای بی نظیر از مدیریت جهادی بود. امروز در اکثر نقاط نبرد فرمانده می گوید بروید اما سردار سلیمانی در اکثر نقاط وارد می شد و می گفت بیایید. «أشداء علی الکفار و رحماء بینهم» بود. بسیار به فرزندان و خانواده شهدا عشق می ورزید. به محرومین واقعا توجه داشت. از اولین کسانی بود که بعد از زلزله بم در منطقه حاضر شد و با شهید کاظمی بسیاری از تجهیزات و کمک ها را  به منطقه کشاندند و تا روز آخر کار آنجا بودند.

وی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی دلسوز مردم بود، اظهار داشت: سردار سلیمانی می گفت هرکس به من نامه داده را جواب دهید. یک روز گفتم بعضی از نامه ها مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است و شاید نتوانند کاری برای آنها انجام دهند. گفت من معمولا نامه ها را جواب می دهم و شما کاری نداشته باشید.

مسئول دفتر فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه سردار سلیمانی شهادت را با چشمان خودش می دید، تصریح کرد: آن چیزی که ما به سختی در آینه می بینیم را ایشان در خشت خام می دیدند. سال گذشته گفتم یک وقت که ما از دست شما عصبانی می شویم دعا می کنیم که شهید شوید؛ بعدش گفتم بعد از 120 سال. گفت چرا بعد از 120 سال؟ الآن شهادت من اثرگذار هست. گفتم نظام و مقام معظم رهبری، نهضت و مقاومت به شما نیاز دارد. گفت اثری که خون من الآن به خصوص در بین جوانان دارد در آینده نخواهد داشت؛ حتما برای من دعا کن که شهید شوم.

وی افزود: بارها هم در نوشته ها و هم در گفته های ایشان هست که «ان شاء الله من اربا اربا شوم». نامه ای را به ایشان دادیم که از سوی منافقین، رژیم صهیونیستی و آمریکا تهدید شده بود. وقتی نامه را خواند، زیرش نوشت که «ان شاء الله من به دست بدترین فرد دشمنان اسلام به شهادت برسم»؛ دیدید که به دست چه افرادی شهید شد.

ایرانمنش یادآور شد: واقعا نبود ایشان برای نظام بسیار گرانسنگ تمام شد. اما همان طوری که خود ایشان فرمودند، و ما واقعا به این اعتقاد داریم، اگر خون ایشان بیشتر از حضورش اثرگذار نباشد، کمتر از حضورش اثرگذار نیست؛ و خون ایشان حتما اثر خواهد گذاشت. یک وقتی اقدامات، جهاد، پیگیری ها و ممارست انسان به جایی نمی رسد و آنجا است که با جان و خونش این راه را ادامه  می دهد. یعنی خون حاج قاسم ادامه راه است. ایشان شبی که از سوریه حرکت می کند که به سمت بغداد بیاید، نوشته ای دارد که در فضای مجازی زیاد منتشر شده که «خدایا مرا پاکیزه بپذیر». وقتی از بیروت خارج می شود، دوستان به نوعی می گویند که شما به بغداد نروید. سردار می گوید من دارم به  مقتل خودم می روم.

وی با اشاره به تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: خدا مزد اخلاص ایشان را داد. اخلاص عجیب و تواضع بالایی داشت. در خیلی از نوشته های ایشان ما می گفتیم نام فرماندهی را بنویسید و ایشان خط می زد و همان «سرباز»، «سرباز اسلام» یا «سرباز ولایت» بنویسید. تأکید بسیاری در اطاعت و حمایت از ولایت داشت و همیشه جملات مقام معظم رهبری را فصل الخطاب می دانست. وصیت نامه ای دارد که من آن را به عنوان منشور می دانم. قطعا این وصیت نامه در چهلمین روز شهادتش توسط خانواده ایشان انتشار داده می شود.

شب شعر در مکتب امام (2)

به گزارش جماران، در این مراسم نسل های مختلفی از شاعران در رثای شهید سلیمانی شعر سرودند و ضمن اشاره های لطیف شاعرانه به حوادث مختلف زندگی حاج قاسم سلیمانی، راه او را ادامه راه حسین بن علی(ع) و امام خمینی(س)  دانستند و تأکید کردند یک بار دیگر حریّت و آزادگی الگوی تازه ای پیدا کرد که تا قرن ها جان تشنگان حقیقت را سیراب خواهد کرد.

از جمله این شاعران علی محمد مؤدب بود که در شعری با مطلع «حاشا که شعله تو بسوزاند ای دیو این نگین سلیمان را/ بر خاک ریخت خون شهید ما تا نشکند حرمت ایران را»، به نوعی به  نحوه شهادت سردار سلیمانی اشاره داشت. محسن کاویانی نیز در شعر خود قریب به این مضمون سرود: «اسمش قاسم بود و جسمش نیز قاسم شد».

خانم سیده فاطمه موسویاز دیگر شاعران حاضر در مراسم نیز به جانشین سردار شهید قاسم سلیمانی، یعنی سردار اسماعیل قاآنی اشاره لطیفی داشت و در شعر خود گفت: «از کسی باک نداریم که قاآنی هست/ روی انگشترمان نقش سلیمانی هست».

سمانه خلف زاده نیز نزدیک به همین مضمون سرود:«دنیا بنگر ستاره ثانی را/ دنباله راه عشق، قاآنی را/ سردار بیا ببوس و در دستت کن/ انگشتر خون آلود سلیمانی را» البته مشهود است که این ابیات اشاره ای به نحوه شهادت حاج قاسم سلیمانی و انگشت و انگشتر بر جای مانده از سردار دلها داشت.

افشین علاء نیز در شعری با عنوان «بدرقه سلیمانی» به موضوع تشییع با شکوه  سردار سلیمانی پرداخت و در وصف این تشییع میلیونی سرود: «شور قیامت است این، شرح و بیان ندارد/ با چه زبان بگویم؟ عشق زبان ندارد».

شاعران دیگر نیز مضامین نزدیک به این موارد و حول محور فرماندهی و شهادت سردار سلیمانی برای اشعار خود انتخاب کرده بودند. به طور مثال فاطمه افشاریان در شعر خود به جهانی شدن خبر شهادت سردار سلیمانی  اشاره کرد و قاسم صرافان نیز در خصوص دلتنگی های سردار برای همرزمانش شعری سرود. محمود حبیبی و سجاد شاکری هم به بهانه اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای مدافع حرم بوده، مضمون وصف مدافعان حرم را برای شعر خود انتخاب کرده بودند.

 برخی از شاعران از جمله فراز ملکیان نیز «انتقام سخت» را موضوع شعر خود قرار داده بود. او در شعر خود خطاب به ترامپ جنایتکار به عنوان قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی سرود:«گرد و خاکی کردی و بنشین که طوفان را ببینی/ وقت آن شد که قدرت خون شهیدان را ببینی/ باید آخرین اخبار تهران را ببینی/ خواب را دور کن ز چشمت باز امشب».

 

از حاشیه های این مراسم نیز کشیدن تمثال سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط علیرضا نجفی در همین مراسم بود؛ که این نقاشی پس از پایان به فرزند شهید سلیمانی اهداء شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.