مدیر مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی اصفهان گفت: در بررسی سخنرانی ها، مصاحبه ها و اعلامیه های حضرت امام در می یابیم در اندیشه های امام رأی مردم و اراده آنها یکی از پایه ها و ارکان اصلی مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی است؛ در مقابل دیدگاهی که به اصالت رأی اراده و خواست مردم توجه نداشته و ندارد. در اندیشه امام رأی مردم صرفا از باب تکلیف شرعی نیست بلکه امام رأی مردم را یک حق برای آنها تلقی می کنند. لذا مقام معظم رهبری رأی مردم را حق الناس می داند.

همزمان با آغاز جشن های چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پنجمین  همایش نشست تبیین اندیشه امام خمینی(س) با موضوع انتخابات در اندیشه امام، با همکاری  مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اصفهان و فرمانداری، شهرداری و مراکز فرهنگی شهر تیران و کرون برگزار شد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری،  مدیر مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی اصفهان، با اشاره به اصول اخلاق انتخابات در اندیشه امام (س) گفت: در بررسی سخنرانی ها، مصاحبه ها و اعلامیه های حضرت امام در می یابیم در اندیشه های امام رأی مردم و اراده آنها یکی از پایه ها و ارکان اصلی مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی است؛ در مقابل دیدگاهی که به اصالت رأی اراده و خواست مردم توجه نداشته و ندارد. در اندیشه امام رأی مردم صرفا از باب تکلیف شرعی نیست بلکه امام  رأی مردم را یک حق برای آنها تلقی می کنند. لذا  مقام معظم رهبری رأی مردم را حق الناس می داند.

وی یادآور شد: امام قائل است در انتخابات باید شعون و شعائر اسلامی رعایت شود. ایشان در یکی از سخنرانی های خود می فرمایند که «نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزد های (مجلس شورای اسلامی) انتخابات که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهار چوب تعالیم و اخلاقی اسلام انجام شود، از کارهای که با شئون اسلام منافات دارد جلو گیری گردد ، باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامی رعایت نشود چگونه منتخب حافظ اسلام می شود، باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد».( صحیفه امام، جلد 21 : ص 11)

کمساری با اشاره به «پرهیز از تخریب» در اندیشه امام ادامه داد: امام خمینی(س) در جای دیگری می فرمایند :«بعضی از کاندیدها خدای نخواسته بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می کنند در رابطه با آن تذکر می دهم  ،که امروز این نحو رفتار ها برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است . اگر فرضا کسی در دیگری مناقشه دارد ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد،حیثیت و آبروری مومن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است » . (صحیفه امام ،17:133-134)

وی «پرهیز از القای یأس و ناامیدی را یکی از مؤلفه های ارزیابی سعادتمندی جامعه دانست و افزود: امام (س) یاس را از جنود ابلیس می داند و می فرمایند : یکی از جنود ابلیس « یاس » است در اموری که انسان باید با امید عمل کند شیاطین ایجاد یاس میکند و بااین ایجاد یاس جوان های ما را درآن  مسائلی که باید با تصمیم جدی پیش ببرند گاهی سست می کنند . (صحیفه امام ج9-ص181)

مدیر مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی اصفهان تأکید کرد: بی شک از جمله عناصر لازم جهت حرکت جامعه به سمت پیشرفت، «آرامش و پرهیز از اختلاف افکنی» است. واژه «وحدت» از واژه ها و کلمات پر کاربرد در سخنرانی های امام است و پیوسته امام بر آن اصرار داشتند. امام وجود اختلاف سلیقه و لزوم آن را برای جامعه پذیرفته بودند؛ ولی پیوسته مردم و مسئولان را از وجود اختلاف و تبدیل اختلاف سلیقه  به دشمنی  بر حذر می داشتند. امام می فرماید: «اختلاف باید باشد ، اختلاف رای ، اختلاف سلیقه ، مباحثه ، جارو جنجال اینها باشد ، لکن این نباشد که ما دو دسته شویم دشمن هم ، در عین حالی که اختلاف داریم  ، دوست هم باشیم.» ( صحیفه امام ج21  ص 47 )

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص «رأی به واجدین شرایط» اظهار داشت: یکی از اصول اخلاقی انتخابات در اندیشه امام رأی و انتخاب  افرادی است که شرایط نمایندگی از سوی ملت بزرگ ایران  را داشته باشد. امام در این باب می فرماید : «ملت عزیز ، سرنوشت خود را به کسی دهید که در مسیر شماست که همان مسیر اسلام است.(صحیفه امام  ج9  ص 255-254 ) در جای دیگر می فرماید : «انتخاب اصلح ، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد . همه چیز  را بفهمد ، چون در مجلس  اسلام تنها کافی نیست ، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات  مملکت را بشناسد و سیاست بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد  و ممکن است به شما و گروه شما مربوط نباشد و اگر اصلح را انتخاب کردید کار را اسلامی کردید.»(صحیفه امام  ج 18  ص 196-197 )

در ادامه بخشی از تصاویر این همایش را می بینید:

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.