پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در نشست حقوق شهروندی در اندیشه امام خمینی مطرح شد:

آمریکا تنها زبان زور می شناسد

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آمریکا در حمله اخیر خود از کسانی انتقام گرفت که تروریست‌ های داعش را در عراق ریشه کن کرده بودند. برای مردم مسلمان ایران و دنیا قابل قبول نیست تا آمریکای متجاوز در یک کشور اسلامی آزادانه دست به هر جنایتی بزند و فضای یک کشور اسلامی را در اختیار بگیرد.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اصفهان  با همکاری  فرمانداری و دستگاه های فرهنگی و هنری  کاشان نشست نیم روزه تبیین اندیشه امام خمینی(س) را با موضوع «جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی(س)»  برگزار کرد.

به گزارش جماران، علی اکبر مرتضایی قهرودی، فرماندار کاشان، در ابتدای این نشست  با بیان اینکه امام راحل نقش مهمی در تحقق حقوق شهروندی داشتند، گفت:  نهادهای عمومی و خصوصی باید تلاش کنند تا  اندیشه  امام راحل به خوبی در سطح جامعه تبیین شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی استان اصفهان، نیز با بیان اینکه راه خروج از مشکلات رجوع به گفتمان و سیره امام خمینی(س) است، گفت: خلاصه شدن امام خمینی(س)  در مناسبت‌ ها  انحراف از مسیر انقلاب است. اگر امروز بتوانیم تمام اندیشه‌ های امام راحل را بدون سانسور به نسل جوانی که امام را ندیده و درک نکردند معرفی کنیم، با کمک آنها می‌توان مشکلات کشور را برطرف نمود.

وی افزود: همانگونه که جوانان در زمان انقلاب اندیشه امام راحل را دیدند، لبیک گفتند و یار و همراه آن بزرگوار شدند، امروز هم اگر اندیشه‌ ها و گفتمان‌ های امام راحل سانسور نشود، این مهم رخ خواهد داد و همه رهرو او خواهند شد.

کمساری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره  بر ترویج اندیشه‌ های امام راحل تأکید فرموده اند، ادامه داد: در شرایطی که شاید مورد قبول خیلی‌ ها نباشد، تنها راه درمان کشور از مشکلات رجوع به اندیشه‌ ها، گفتمان‌ ها و سیره‌ امام راحل است.

وی اظهار داشت: یکی از آفت‌ هایی که اندیشه معمار کبیر انقلاب اسلامی را تهدید می کند این است که برخی عامدانه و یا از روی غفلت، اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی را محصور به مناسبت‌ های دهه فجر و  14 و 15 خرداد می‌ک نند که این مهم خطر و آفت است.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی استان اصفهان با بیان اینکه به طور یقین سؤال نسل جوان در آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی، از چرایی و چیستی انقلاب است، گفت: در صورتی می‌ توانیم پاسخگوی این پرسش باشیم که جامعه را با اندیشه‌ و گفتمان معمار کبیر انقلاب اسلامی آشنا کنیم. چون نظام جمهوری اسلامی بر اساس اندیشه و گفتمان امام راحل بنیانگذاری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نیز به جایگاه ویژه حقوق شهروندی در اندیشه امام راحل اشاره کرد و گفت: آنچه که امروز به عنوان حقوق شهروندی از آن یاد می شود در اندیشه امام تعبیر به حکم  و احکام شهروندی می شود. در اندیشه امام خمینی(س) عدالت یک تکلیف و واجب است. در بحث عدالت، هیچ کس حق ندارد به دیگران ظلم کند و ظلم را بپذیرد و دست از آزادی خودش بر دارد.

وی با اشاره به اینکه امام راحل با انتقال حق مردم و حقوق شهروندی به الزامات شرعی تلاش کردند به این حقوق جایگاه ویژه و برتری ببخشند، تصریح کرد: استقلال و آزادی در لفظ زبان از حقوق شهروندی است اما در دیدگاه امام راحل جزو احکام و تکلیف الزام‌ آور است. چون کسی نمی‌ تواند از آزادی خود دست بردارد و خودش را در شرایط بندگی، استبداد، استعمار و دیکتاتوری قرار دهد.

این نویسنده و پژوهشگر،  ایمان، توحید افعالی، رهبری الهی، معاد باوری، توکل و تقدم ارزش‌ های معنوی بر ارزش‌ های مادی را از راهبردهای اعتقادی و عرفانی امام راحل در خصوص حقوق شهروندی برشمرد و گفت: ولایت فقیه، فعل فردی و اجتماعی بر مبنای قانون‌ محوری، حق‌الناس، حقوق بشر و تکلیف‌ گرایی  از جمله راهبردهای فقهی و حقوقی بنیانگذار جمهوری اسلامی است. عزت‌ مداری، ساده‌ زیستی، تواضع، اخلاق حکومتی، حفظ نظام و صدور انقلاب با اخلاق نیز از مهمترین راهبردهای اخلاقی معمار کبیر انقلاب اسلامی است. امام راحل معتقد بود که اگر اخلاق در کنار قدرت حکومتی نباشد، بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه حق چیزی است که انسان می‌ تواند آن را اثبات کند تا آن را ببخشد یا نبخشد، افزود: امام خمینی(س) در بسیاری از مسائل حقوق سیاسی گفته انسان حتی نمی‌ تواند از حق سیاسی خود بگذرد، چرا که بنده و برده و ذلیل شدن حرام است.

لک زایی ادامه داد: دنیا معتقد به حق حیات است در حالی که امام خمینی(س) آن را حکم حیات می‌ داند، چرا که حیات حق نیست و هیچ انسانی به لحاظ شرعی نمی‌ تواند اقدام به خودکشی کند چون گناه کبیره است. بنابراین حیات حکم است و حق نیست و انسان اجازه ندارد به حیات خود صدمه بزند.

وی عدالت را حکم و از حق بالاتر دانست و تصریح کرد: هیچ انسانی نمی‌تواند به دیگران اجازه بدهد به او ظلم کنند، چرا که حرام است و انسان به لحاظ شرعی حتی اجاره ندارد زیر بار طاغوت و استبداد و دیکتاتوری برود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه آنچه به حقوق شهروندی معنا و جهت می‌ دهد رویکرد امام است، گفت: رویکرد امام خمینی(س) نسبت به سیاست و حکومت یک رویکرد معنوی است و برای همین است که مردم امام خمینی(س) را به عنوان یک معیار مطرح  می کنند. امام خمینی (س) ولایت فقیه را استمرار حرکت انبیا، می‌داند و ولایت فقیه آمده است تا با دیکتاتوری مقابله کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن جنایت آمریکا در عراق، گفت: آمریکا در عراق کسانی را مورد حمله خود قرار داده است که از متن مردم و سبب ریشه کن شدن داعش در عراق هستند. آمریکا در حمله اخیر خود از کسانی انتقام گرفت که تروریست‌ های داعش را در عراق ریشه کن کرده بودند. برای مردم مسلمان ایران و دنیا قابل قبول نیست تا آمریکای متجاوز در یک کشور اسلامی آزادانه دست به هر جنایتی بزند و فضای یک کشور اسلامی را در اختیار بگیرد.

لک زایی حضور رئیس جمهور آمریکا بدون اطلاع قبلی در یک کشور مسلمان را غیر قابل قبول دانست و اظهار داشت: آمریکا تنها زبان زور می‌ شناسد و در صورت کوتاه آمدن در برابر آمریکا، تهدید‌های آمریکایی‌ ها تمام شدنی نخواهد بود.

وی تأکید کرد: امروز مشخص می‌شود بیرون کردن آمریکا از سوی امام خمینی(س) تا چه اندازه اهمیت داشته است و رهبر معظم انقلاب نیز اجازه خود نمایی به آمریکا را نداد و با ورود پهپاد آمریکا به فضای جمهوری اسلامی ایران بلافاصله آن را سرنگون و اجازه نفوذ آمریکا را به میهن اسلامی نمی‌ دهد.

در ادامه بخشی از تصاویر این نشست را می بینید:

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.