پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران از نخستین دوره «شب شعر بزرگ عاشورایی حضور»؛

کمساری: امام حرکت خود را با الهام از قیام عاشورا شروع کرد

نخستین دوره «شب شعر بزرگ عاشورایی حضور» همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی، در حسینیه جماران برگزار شد.

شب گذشته(سه شنبه 27 شهریور ماه 98) حسینیه جماران، میزبان نخستین دوره «شب شعر بزرگ عاشورایی حضور» بود و شاعران جوان کشورمان در هوای شعر عاشورایی نفس تازه کردند و در روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی، در رثای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و سربازان دشت کربلا اشعاری سرودند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری ضمن خیر مقدم به شاعران و خانواده شهدای دعوت شده به این مراسم، گفت: از بُعد اجتماعی یکی از ویژگی های مهم و اساسی اتفاقی که در کربلا افتاد این است که یک اتفاق الهام بخش و جریان ساز بود. این بخش قیام امام حسین(ع) روز به روز دارد جلوه ها و مظاهر جدیدتری را در عرصه عالم نشان می دهد.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تصریح کرد: علی رغم اینکه حکومت وقت و عوامل آن تلاش می کردند که حادثه عاشورا در نطفه خفه شود و یکی از دلایل سختگیری ها و قساوت ها همین که کسی جرأت مخالفت با دستگاه حاکم را نداشته باشد، ولی می بینیم که بلافاصله بعد از عاشورا جریانات اعتراضی در جهان اسلام به وجود می آید که یکی پس از دیگری ادامه پیدا می کند. از جمله آنها قیام توابین و قیام مختار است.

وی تأکید کرد: همه حوادث تاریخ اسلام به نوعی ملهم از حادثه عاشورا است. اما به راستی می توان ادعا کرد که تاکنون هیچ حادثه ای در دنیای اسلام و غیر اسلام اتفاق نیفتاده است که میزان تأثیرپذیری آن از حادثه عاشورا به اندازه انقلاب اسلامی باشد. این را می توان از فرمایشات حضرت امام فهمید. از همان ابتدای مبارزه جای جای سخنان و رویکرد امام عاشورایی است و تا آخر هم امام بر این نکته تأکید می کرد.

کمساری ادامه داد: یکی از چیزهایی که در استراتژی حرکت امام شما می توانید به عنوان یک نقطه راهبردی از آن نام ببرید، الهام گرفتن و درس گرفتن از حادثه عاشورا بود. به گونه ای که از سال 42 جریاناتی در خط دهی به وعاظ، خطبا، روضه خوانان و هیأت های مذهبی می بینیم.

وی با اشاره به خاطره ای از دیدار امام خمینی(س) با علامه امینی، اظهار داشت: در دیدار امام با هیأت های مذهبی ظاهرا علامه امینی هم حضور داشته اند. امام فرموده بودند شما این گونه حرکت می کنید، شاعران و مداحان و خطبایی که دعوت می کنید، همه را امام با حساسیت، ظرافت و تیزهوشی بیان کردند. بعد که موعد سخن با علامه امینی شد، امام از ایشان خیلی تجلیل کردند. علامه امینی گفتند کار من در نوشتن «الغدیر» در مقابل نقش شما مانند کار یک پاسبان سر چهارراه در مقابل نقش فرمانده لشکر است.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با تأکید بر اینکه امام حرکتش را با الهام از قیام عاشورا شروع کرد و ادامه داد، افزود: تأکید بر روضه خوانی، دسته بیرون کردن از خانه ها، عزاداری های سنتی، حفظ شعائر و گریه کردن برای امام حسین(ع) را در سیره عملی امام فراوان دیده اید. مردی که در برابر دنیا خم به ابرو نمی آورد، در برابر اولین جمله روضه خوان مانند ابر بهار اشک می ریخت و اینها را هم عامل پیروزی و حفظ این نظام می دانست.

وی نوحه خوانی را اصلی ترین رکن عزاداری دانست و گفت: فضای مداحی ها به گونه ای است که کم کم میدان را از سخنرانان گرفته اند و یک رقابت «فاستبقوا الخیرات»ی بین آنها وجود دارد. قطعا رکن اصلی روضه امام حسین(ع) شعری است که در مداحی خوانده می شود و قطعا شاعران عاشورایی در جلوگیری از انحراف، اصلاح آسیب ها  خط دادن به مخاطب نقش بسیار مهمی دارند. شاهد نقش آفرینی اهالی شعر هستیم و الحمدلله بعد از انقلاب این اتفاق به خوبی افتاده است.

کمساری همچنین یک غزل به حبیب بن مظاهر تقدیم کرد:

بهر رفتن مرکبی چالاک می خواهم که هست

مقصدی چون آبی افلاک می خواهم که هست

یار می خواهم که هستی، لقمه ای نان و نمک

جرعه ای از جام اعطیناک می خواهم که هست

تا بفهمم مشرب عرفانی چشم تو را

حس و حالی برتر از ادراک می خواهم که هست

تا نخشکد ریشه مهر تو در باغ دلم

چشم هایی دائما نمناک می خواهم که هست

چون به رقص آیم به میدان زیر برق تیر و تیغ

ساغری از خون پاک تاک می خواهم که هست

تا بپیچد صوت محزون تو در گوش دلم

کربلا در کربلا پژواک می خواهم که هست

شب شعر بزرگ عاشورایی حضور

همچنین در این مراسم 17 نفر از شاعران عاشورایی کشورمان از جمله استاد مصطفی محدثی خراسانی شعرخوانی کردند. البته شاعران اغلب شاعران این مراسم جوان و برخی از آنها از خانواده و جانبازان هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم بودند، نیز در رثای امام حسین(ع) و یاران او شعر سرودند. در این میان احمد علوی از غصب شدن حق علی ها گفت. سید مهدی موسوی شعری در خصوص کسانی خواند که لایق غبار اربعین می شوند. سیده فرشته حسینی(خواهر شهید مرزبان سید میثم حسینی) شعری را به امام زین العابدین، بیمار کربلا، تقدیم کرد که ماند تا راوی بلا شود. فراز ملکیان هم یک غزل از زبان تیر سرود؛ که با این مصرع شروع می شد: «قبول دارم در کربلا ثواب نکردم».

حسن ختام برنامه نیز ابیاتی از سجاد شاکری(فرزند شهید غلامرضا شاکری) بود؛ که در رثای امام حسین(ع) سرود:

شکست قافیه دلربای پیکرها

به روی مصرع نیزه، ردیف شد سرها

صدای آه غزل هم بلند شد، وقتی

وقتی به زیر سمّ ستوران شکست پیکرها

برادری به سر نیزه سنگ می خورد و

ز خمینه مرثیه خوانش شدند خواهرها

یکی یکی همه زن ها کبود شدن رخشان

یکی یکی همه آتش گرفت معجرها

بریدن و به زمین خوردن و شکسته شدن

به روح مرثیه اینگونه بود مصدرها

و عمق فاجعه اینجاست، در دل گودال

قصیده ای که غزل شد به لطف خنجرها...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.