گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

کمساری: بازخوانی نامه امام به گورباچف برای نسل جوان، ضروری است

این کارگاه آموزشی به پیشنهاد خود هنرمندان برگزار شد و ما تنها میزبانی آن را برعهده داشتیم. به نظرم یکی از اقدامات خوبی که می‌تواند به انتشار وقایعی از این دست کمک کند، زبان هنر است که می‌تواند تأثیرگذار و ماندگار باشد.

پایگاه خبری جماران: صبح امروز، کارگاه آموزشی هنری به مناسبت سالروز ارسال پیام الهی حضرت امام به گورباچف در نگارستان امام‌خمینی(س) واقع در حسینیه جماران برگزار شد.

در حاشیه این برنامه که به مناسبت سالروز ارسال پیام حضرت امام(س) به گورباچف برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار کرد: امروز در سالگرد صدور نامه تاریخی امام به گورباچف«رهبر اتحاد جماهیر شوروی» نمایشگاه و کارگاه آموزشی خوشنویسی با همکاری مشترک حوزه هنری استان خراسان رضوی و مجموعه فرهنگی جماران توسط تعدادی از خوش‌نویسان استان خراسان رضوی در نگارستان جماران برگزار شد. 

وی افزود: پیش از این تعدادی از خوشنویسان در یک نوبت با این انگیزه که یک بار دیگر این اتفاق مهم تاریخی را یادآور شوند، کل نامه تاریخی امام به گورباچف را خوشنویسی کردند و امروز نیز فرازهایی از پیام را به صورت تابلوهای خوشنویسی نگارش کردند.

کمساری با اشاره به این نکته که ارسال این نامه به منزله یکی از مظاهر و جلوه‌های رهبری الهی و هوشمندانه امام عظیم‌الشأن بود، بیان کرد: در روزگاری که کسی تصور نمی‌کرد بتواند بدون هژمونی دو ابرقدرت شرق و غرب نفس بکشد، حضرت امام با هوشیاری و با بصیرت پیامبرگونه، اضمحلال بلوک شرق را پیش‌بینی کردند. بلوک شرق تنها یک نظام سیاسی نبود بلکه از یک پیشینه و ایدئولوژی فکری به نام کمونیسم بهره‌مند بود که بیش از 70 سال در دنیا به طرح مباحث نظری و نظریه‌پردازی برای اداره امور بشر پرداخته بود.

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه ایدئولوژی کمونیسم در تمام دنیا طرفداران پروپا قرصی هم داشت، گفت: امام در  روزگاری که تصور نمی‌شد بلوک شرق دچار ضعف شود، پیش‌بینی کردند که صدای خرد شدن استخوان‌های کمونیسم را می‌شنوند و در آن نامه، خطاب به گورباچف فرمودند که از این به بعد باید سراغ کمونیسم را از موزه‌های تاریخ گرفت. واقعیتی که در زمان بسیار کوتاهی پس از این نامه در منظر جهانیان محقق شد.

کمساری ادامه داد: در آن نامه تاریخی، امام نه تنها این پیش‌بینی را مطرح کردند و این هشدار را به رهبر اتحاد جماهیر شوروی دادند، بلکه برای اینکه شوروی از چاله کمونیسم به چاه لیبرالیسم گرفتار نشود، هشدار دادند که مراقب باشید برای خلاصی از زندان کمونیسم، گرفتار منجلاب و ظواهر فریبنده غرب نشوید.

 وی بیان کرد: در آن نامه که توسط حضرت آیت‌الله جوادی آملی به عنوان یک فیلسوف حکیم، برده شد و در هیأت سه نفره آنها یکی از بانوان نیز حضور داشت، حضرت امام با بیان نکاتی فلسفی و ظرفیت‌های عقلی اسلام، جایگزین فلسفه کمونیسم را هم معرفی کردند. این اتفاق در روزگار خودش یکی از بزرگترین اتفاقات سیاسی جهان قلمداد شد. لذا لازم است که این روز و چنین اتفاقی بیش از پیش بازخوانی شود.

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: بازخوانی این نامه به ویژه برای نسل جوان که برخی از آنها در جریان نیستند، ضروری است. ولی متاسفانه رسانه‌ها نیز آنگونه که باید و شاید به این مسأله نمی‌پردازند و از ظرفیت‌های بالای این اتفاق غفلت می‌کنند. در حالی که این اتفاق، حاکی از نحوه مدیریت حضرت امام و تیزهوشی و آینده‌نگری بی‌مثال ایشان است.

وی در پایان گفت: این کارگاه آموزشی به پیشنهاد خود هنرمندان برگزار شد و ما تنها میزبانی آن را برعهده داشتیم. به نظرم یکی از اقدامات خوبی که می‌تواند به انتشار وقایعی از این دست کمک کند، زبان هنر است که می‌تواند تأثیرگذار و ماندگار باشد. انشاءالله که نظام ما بتواند درستی راه خود را با زنده و پویا نگه‌داشتن اندیشه حضرت امام تضمین کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.