عباس مشیریان روز دوشنبه با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با آفت ملخ مربوط به شهرستان‌های سمنان و دامغان بوده است به خبرنگاران اظهار داشت: آفت ملخ به صورت ۱۰۰ در صدی در استان سمنان با مبارزه های انجام شده از بین رفته است.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبار از محل منابع استانی برای کنترل خسارت آفت ملخ در استان سمنان ضروری است و اکنون استان با کمبود شدید خودروی کمک دار برای سم‌پاشی مواجه است.

وی با اشاره به قدمت بالای دستگاه‌های موجود در استان برای مبارزه با آفت ملخ، افزود:  نیاز ضروری به خودروهای کمک دار در استان سمنان احساس می‌شود که می‌توان از طریق تخصیص اعتبار از محل منابع استانی این مشکل را رفع کرد.

مشیریان اضافه کرد: با توجه به کوهستانی بودن و در برخی موارد صعب‌العبور بودن و توپوگرافی خاص مناطق آلوده و کانون‌های اصلی نیاز به خودروهای کمک دار برای اجرای صحیح و به‌موقع مبارزه با این آفت خطرناک اجتناب‌ناپذیر است.

وی اظهار داشت: کارشناسان حفظ نباتات در استان مناطق کانونی آفت ملخ در عرصه‌های مختلف را به صورت دقیق شناسایی کردند و در صورت نیاز عملیات کانون کوبی به‌منظور جلوگیری از ورود این آفت به باغات و مزارع و خسارات به محصولات کشاورزی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین گونه ملخ خسارت زا در استان سمنان از گونه های ملخ بومی، مراکشی، ایتالیایی و شکم بادمجانی بودند و تاکنون مشاهده آفت ملخ صحرایی در استان گزارش نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا اواسط مرداد امسال عملیات مبارزه با ملخ در استان سمنان به اتمام برسد.

وی یادآور شد: ملخ از جمله آفات مهم محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که دارای تحرک و تغذیه بالایی است که می‌تواند به‌اندازه وزن خود در روز از همه گیاهان سرسبز و حتی تنه درختان تغذیه کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تنوع بالای آفت ملخ عامل پیچیدگی و سخت شدن برنامه‌ریزی در اجرای مبارزات است.

استان سمنان دارای ۵۴ هزار هکتار باغ و ۱۱۰ هزار هکتار مزرعه است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

۷۳۴۲/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.