محمدرضا قاسمی شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اجرای برنامه های جهاد کشاورزی در ارتباط با کشت های پاییزه، افزود: محوریت کشت امسال سه محصول گندم، جو و کلزا به عنوان محصولاتی راهبردی برای کاهش نیاز به واردات است.
وی با بیان اینکه 2 هزار و 500 هکتار زمین در شاهرود زیر کشت جو است، اضافه کرد: به این ترتیب انتظار می رود بتوان به افق عملکرد سه هزار و 300 کیلوگرم در هکتار برای این محصول دست یافت.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره کشت کلزا هم گفت: پیش بینی می شود با تولید 2 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار از این محصول در 130 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان، شاهد رشد چشمگیر تولید این محصول به نسبت سال های پیش بود.
قاسمی تدارک به موقع نهاده ها تولید را یکی از وظایف اداره جهاد کشاورزی دانست و گفت: به این ترتیب تامین بذرهای گواهی شده ارقام مناسب کشت منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از آنجا که شاهرود یکی از قطب های اصلی تولید بذر گندم و جو است، نیاز بذری کشاورزان تا حد زیادی در شهرستان برطرف می شود.
وی به تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز در مرحله کاشت هم اشاره کرد و گفت: کودهای دارای ازت، فسفات و پتاس به میزان زیاد در شبکه توزیع در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار می گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود رعایت اصول و نکات فنی در کشت را یکی دیگر از اقدامات این اداره خواند و گفت: رعایت تاریخ کاشت، آبیاری به موقع، استفاده از دستگاه های کارنده مناسب و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
قاسمی همچنین با بیان اینکه علاوه بر تامین بذرهای گواهی شده خود مصرفی، بوجاری و ضدعفونی کردن آن ها هم مدنظر بوده، افزود: تجهیز و راه اندازی دستگاه های بوجاری و استفاده از سموم ضد عفونی کننده در راستای اقدامات نخستین در مرحله کاشت نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: در طول زمان کاشت تا برداشت، درباره انجام به موقع آبیاری و رعایت اصول تغذیه به کشاورزان مشاوره داده می شود.
سطح زمین های کشاورزی شاهرود 18 هزار هکتار است که 24 درصد از زمین های کشاورزی استان است و سطح باغ های شهرستان هم 14 هزار و 500 هکتار است که 32 درصد باغ های استان را شامل می شود.
این شهرستان با داشتن 400 هزار راس دام سبک 24 درصد از دام سبک استان و با داشتن 31 هزار راس دام سنگین 30 درصد دام سنگین استان را دارد .
میزان تولید محصولات زراعی شاهرود سالانه 230 هزار تن و محصولات باغی 155 هزار تن است که 50 درصد از تولید باغی استان سمنان است.
7358/6167 خبرنگار: سروش مولانا *** انتشار دهنده : محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال اخبار ایرنا شاهرود به آدرس https://telegram.me/irna_shahrood مراجعه فرمایید.)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.