سیدحسن میرعماد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : اکنون بیش از 60 درصد از اراضی کشاورزی سمنان به صورت غرقابی آبیاری می شود که این امر در هدرفت آب تاثیرگذار است.
وی اظهارداشت : بیش از 60 درصد از کانال های انتقال آب در اراضی کشاورزی سمنان به صورت سرباز است که باید با راه اندازی سامانه های نوین آبیاری از هدر رفت آب جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد : در دولت تدبیر و امید بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد و برای چهار سال آینده تجهیز بیش از 30 هزار هکتار دیگر هدفگذاری شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد : بیش از 86 درصد از آب های تولیدی سطحی و زیرزمینی در سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود که می توان با مدیریت و مصرف بهینه آب در رفع کمبود آب در بخش های خانگی و صنعتی در استان گام اساسی برداشت.
میرعماد اضافه کرد : در 6 ماه اول امسال بیش از پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد و براساس برآوردهای اولیه با نصب این سامانه ها بیش از 50 میلیون لیتر در مصرف آب صرفه جویی شد.
وی کمبود آب را یکی از دلایل اساسی در افزایش تدریجی مهاجرت از مناطق روستایی به شهر اعلام و تاکید کرد : باید با مدیریت بهینه مصرف از ادامه روند بحران آفرین جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، تاکنون 45 هزار هکتار از 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط استان سمنان به سامانه آبیاری نوین تجهیز که 20 هزار هکتار از این مقدار در دولت یازدهم اجرایی شده است.
تولید مصولات کشاورزی در سال زراعی 94- 95 در استان سمنان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به یک‌ میلیون و 570 هزار تن رسید که از این میزان 672 هزار تن محصولات راهبردی حوزه کشاورزی در استان بود که افزایش حدود 33 درصدی داشت.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.