محمد طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : اکنون 19 شهر استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه است که با انتقال آب خزر به این استان بخش قابل توجه ای از این مشکل برطرف می شود.
وی اظهارداشت : شهرستان های سمنان و شاهرود به ترتیب با 150 لیتر و 200 لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه است که اگر راهکار مدون و عملیاتی برای رفع این کسری در میان و بلند مدت صورت نگیرد ، مهاجرت جمعیت از پیامدهای این معضل خواهد بود.
وی با بیان این که منابع آبی پایدار که بتواند مشکل کم آبی در سمنان را در بلند مدت برطرف کند وجود ندارد، گفت: انتقال آب از دیگر حوزه ها مهم ترین راهکار برای رفع مشکل کم آبی در استان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تصریح کرد : بیش از 30 درصد از لوله های انتقال آب در این استان فرسوده است و برای ترمیم و نوسازی این لوله ها بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
طاهری اضافه کرد : بیش از 86 درصد از آب های تولیدی سطحی و زیرزمینی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود که لازم است دستگاه های اجرایی مربوط با نصب سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی از هدر رفت آب به میزان قابل توجه ای جلوگیری کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت : علاوه بر انتقال آب خزر به سمنان باید انتقال آب از چشمه قطری از استان گلستان به شاهرود و سدنمرود به گرمسار برای رفع کمبود آب در بلند مدت دراین استان در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.