غلامرضا حسنی غربا روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: متوسط بارش ثبت شده از ابتدای سال زراعی 95-96 تاکنون در سمنان 111.6 میلی متر است در حالی که متوسط بارندگی در دوره 30 ساله و بلند مدت 132.5 میلی متر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار مرکز ملی خشکسالی، تمام پهنای مرزی استان سمنان با چالش کمبود آب مواجه است و در همه شهرستان های استان کاهش بارش باران و پدیده خشکسالی مشهود است.
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم در دراز مدت به افزایش دوره گرما در تابستان، تشدید سرما در زمستان، افزایش بارش های رگباری و سیلاب ، کاهش بارش های جامد مانند برف و افزایش تبخیر آب می انجامد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ادامه داد: مهم ترین اقدام برای رفع چالش خشکسالی، انتقال آب بین حوضه ای، اجرای دقیق اصلاح الگوی کشت، پوشش کانال های انتقال آب در بخش کشاورزی به منظور جلوگیری از هدر رفت و تبخیر است.
حسنی غربا با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بیشترین سهم مصرف آب در کشور را دارد، گفت: بیش از 60 درصد از کانال های انتقال آب در اراضی کشاورزی استان سمنان فاقد پوشش برای جلوگیری از تبخیر است که باید برای رفع این چالش قدم های جدی تری از سوی سازمان جهاد کشاورزی سمنان برداشته شود.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان این که در سال زراعی 94-95 بارندگی ثبت شده در سمنان 111.2 میلی متر و متوسط دمای هوا در ماه های خرداد، تیر و مرداد سال گذشته 30.3 درجه سانتی‌گراد بود، گفت: در ماه های خرداد، تیر و مرداد 96 متوسط دمای هوا در سمنان 30.7 سانتی‌گراد بوده که نسبت به متوسط سال گذشته چهاردهم درصد افزایش داشته است.
سامانه هواگوی 134 آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.
کاهش بارندگی در استان سمنان باعث کاهش ذخیره آب‌های زیرزمینی شده است به طوری که در حال حاضر این استان با کمبود ذخیره حدود 150 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده:مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.