به گزارش ایرنا مهندس محسن نظام دوست روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: در سال زراعی 95-96 حدود 2 هزار و 450 هکتار کلزای پاییزه در شهرستان مانه و سملقان کشت شده که به جهت بروز سرمای کم سابقه روزهای ابتدای آذرماه و فصل زمستان حدود
2 هزار و 50 هکتار آن از بین رفت.
وی افزود: به ناچار حدود 160 هکتار کلزای بهاره آبی و 170 هکتار کلزای بهاره دیم کشت شد که کلزای بهاره دیم نیز به جهت کاهش شدید بارش های فروردین و اردیبهشت بیش از 85 درصد خسارت دیده و از چرخه تولید خارج شد.
وی خاطرنشان کرد:از 400 هکتار کلزای پاییزه باقیمانده و 160 هکتار کلزای بهاره تاکنون حدود 880 تن دانه روغنی کلزا برداشت و تحویل مراکز خرید این شهرستان شده است .
وی بیان کرد: پیش بینی می شود تا پایان برداشت کلزا بیش از 1000 تن کلزا توسط مراکز خرید شهرستان خریداری شود.
مدیر جهادکشاورزی مانه و سملقان گفت: با واردات بذور ارقام جدید کلزا طی دو سال گذشته و عملکرد بالای این ارقام و سازگاری با اقلیم های گوناگون این شهرستان امیدواریم در سال زراعی آینده بیش از 4 هزار هکتار از اراضی مستعد این شهرستان زیر کشت ارقام مختلف کلزای پاییزه و بهاره قرار گرفته شود.
وی تصریح کرد:علاوه بر تناوب مناسب با زراعت گندم و افزایش حاصلخیزی خاکهای زراعی، تحول بزرگی در تولید دانه های روغنی کلزا ایجاد شود.
وی ادامه داد: در طی سال زراعی 95-96 بالغ بر 110 مورد کلاس آموزشی کوتاه مدت و 2 همایش و کارگاه مستقل جهت زراعت کلزا با حضور 3950 نفر ساعت برگزار شده که نقش بسیار پررنگی در افزایش دانش فنی کشاورزان و ارتقاء جایگاه مدیریتی زراعت کلزا داشته است.
وی اظهارکرد: امیدواریم با رشد علمی بهره برداران بخش کشاورزی علاوه بر افزایش بهره وری در مصرف آب زراعی و کاهش مصرف سموم دفع آفات و بیماری ها و علف های هرز در کاهش وابستگی کشور به واردات روغن گام کوچکی برداشته و در حفظ یا ارتقای تولید گندم نیز موثر بوده و نهایتا سود مناسبی عاید کشاورزان شود.
شهرستان 110 هزار نفری مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی محسوب می شود.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هم چنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7183/ 6042 خبرنگار: مرضیه اردکام ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.