احمد برادران روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب سبزوار افزود: 192 حلقه چاه غیر مجاز در یکسال گذشته تاکنون در شهرستان سبزوار مسدود شد.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد منابع آب در بخش کشاورزی استفاده می شود، ادامه داد: به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و مدیریت منابع آبی 100 درصد چاه های سبزوار هوشمند شدند.
فرماندار ویژه سبزوار افزود: با هوشمند سازی چاههای آب کشاورزی از افت آب های زیر زمینی و پیامدهای ناشی از آن مانند نشست زمین و ایجاد شکاف های عمیق جلوگیری می شود.
برادران ادامه داد: اکنون مالکان چاه ها دارای کارت هوشمند سالانه هستند که با شارژ آن در طول سال از آب چاه ها استفاده می کنند.
وی ترویج کشت گلخانه ای را از دیگر عوامل استفاده بهینه از منابع آب دانست و گفت: سطح زیر گشت گلخانه در این شهرستان از 20 هزار متر مربع در سال 93 به 70 هزار متر مربع در سال 96 افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: از 37 دشت استان خراسان رضوی 6 دشت بحرانی در غرب استان و در حوزه سبزوار قرار داد که با افت شدید آب های زیر زمینی مواجه هستند.
امور آب ناحیه سبزوار مناطق سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، سرولایت نیشابور، غرب «کوه سرخ » کاشمر و بخش هایی از جاجرم خراسان شمالی را زیرپوشش دارد.
مرکز شهرستان 320 هزاری نفری سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
8145/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.