مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای طرح مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیکی در سطح یک هزار و ۶۰۳ هکتار از اراضی زراعی باغی و گلخانه‌ای این استان خبر داد .

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان،عباس مشیریان اظهار کرد: با توجه به اهمیت کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی اجرای طرح مبارزات غیر شیمیایی و بیولوژیک در سال گذشته از سوی مدیریت حفظ نباتات این سازمان اجرا شد .

وی خاطرنشان کرد: در این راستا در مزارع پنبه شهرستان‌های گرمسار و آرادان باکتری مفید «باسیلوس تورینجنسیس »((B.t)) علیه کرم قوزه پنبه و همچنین در مزارع گوجه‌فرنگی شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی علیه آفت کرم هلیوتیس گوجه‌فرنگی استفاده شد که منتج به کاهش دو مرحله سم‌پاشی در این مزارع شد .

مشیریان از رهاسازی زنبورهای مفید تریکوگراما براکون برای مبارزه با کرم گلوگاه انار و کرم هلیوتیس در مزارع گوجه‌فرنگی سطح شهرستان‌های گرمسار، آرادان، شاهرود، سمنان، میامی و دامغان خبر داد .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به دیگر اقدامات انجام‌شده این مدیریت با هدف اجرای طرح مبارزه بیولوژیک در این استان اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۲۳۵ عدد فرمون برای ردیابی شکار و اخلال در جفت‌یابی آفات باغی باغات سراسر استان سمنان به‌کاربرده شد .

مشیریان گفت: با تعیین زمان پیک حضور آفات و بهترین زمان سم‌پاشی زمان اوج حضور حشرات سم‌پاشی‌های متعدد و بی‌رویه جلوگیری می‌شود .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: با توزیع ۱۲۰ عدد دستگاه حذف پرچم انار در بین باغداران برای جلوگیری از خسارت آفت کرم گلوگاه و به‌کارگیری تله‌های نوری برای شکار انبوه حشرات شب‌پرواز مانند کرم گلوگاه و پروانه مینوز گوجه‌فرنگی مصرف سموم حدود ۷۰ درصد کاهش یافت .

وی با بیان اینکه عملیات پیش آگاهی و مونیتورینگ آفات در مزارع ذرت،پنبه،گوجه فرنگی،چغندر،خربزه، با استفاده از ۴۴۷ عدد تله فرمونی انجام گرفته افزود: در باغات بالاخص محصولات سیب، هلو، گردو،گیلاس،انار،پسته، زیتون و… با استفاده از ۷۸۸ عدد تله فرمونی، اجرای به موقع مبارزه صورت پذیرفت .

مشیریان نصب ۸۰ هزار عدد کارت رنگی چسبنده در گلخانه‌ها و باغات پسته از دیگر اقدامات مدیریت حفظ نباتات برشمرد و گفت: این مهم کمک شایانی به کاهش جمعیت آفات و به‌تبع کاهش مصرف سموم در استان می کند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.