ویروس کرونا یا کووید ۱۹ که برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است. این ویروس تاکنون در ۲۰ کشور و ۲۳ استان ایران گزارش شده و تلفات آن در ایران تاکنون ۲۶ نفر بوده است.

انتقال سریع ویروس کرونا موجب ترس مردم از این بیماری شده در حالی که این بیماری نیز با رعایت اصول بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن قابل پیشگیری است. آنچه در این گیر و دار اهمیت دارد به‌ دست آوردن اخبار موثق است.

دستگاه‌های مختلف از جمله مراکز علمی همچون دانشگاه‌های علوم پزشکی و فردوسی مشهد نیز در پیشگیری و مقابله با این ویروس با جدیت وارد کار شده و در حال اقدام هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت: مردم می‌بایست برای دریافت اخبار مربوط به بیماری کرونا فقط به منابع موثق، تخصصی و مسوول همچون وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و رسانه‌های رسمی رجوع کنند و به هیچوجه شبه‌خبرهای ناموثق، فیلم‌های غیرواقعی و جوسازی‌های نادرست رایج در فضای مجازی را مورد اعتنا و توجه قرار ندهند.  
دکتر محمدحسین بحرینی بر صداقت و دقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارائه آمار مبتلایان به ویروس کرونا تاکید کرد و افزود: این وزارتخانه در این خصوص از هرگونه رویکرد سیاسی پرهیز داشته و انعکاس اخبار مرتبط با کرونا در چارچوب ضوابط و در قالب هماهنگی‌های کشوری صورت می‌گیرد.

بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کلاس‌های درس دانشگاه فردوسی مشهد تا پایان سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود تا دانشجویان دچار عقب ماندگی در تحصیل نشونداقدامات بهداشتی در درمان کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه و تهیه تجهیزات پزشکی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مقابله با شیوع بیماری کرونا بطور کامل انجام شده و با روندی مطلوب و به‌روز در جریان است.

وی گفت: همچنین بیمارستان‌های بزرگ و مجهز امام رضا (ع)، قائم (عج) و ۲ بیمارستان کودکان اکبر و شیخ در مشهد برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا به طور اختصاصی در نظر گرفته شده‌اند.  
وی افزود: هم اکنون ۱۰ مرکز و بیمارستان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای درمان بیماری کرونا اختصاص یافته و سامانه پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات در زمینه کرونا نیز راه اندازی شده است.


دکتر بحرینی ادامه داد: به جای هیجانی شدن در مقابله با کرونا باید برخورد علمی و منطقی مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی را در تمام سطوح دنبال کرد.
وی گفت: به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه پیشگیری از کرونا برنامه ریزی مدون و منطقی داشته است.  
وی افزود: ابتلا به ویروس کرونا در حال حاضر درمان مشخصی ندارد و درمان آن استراحت، مصرف مسکن و مایعات و حفظ بهداشت فردی است.

آمادگی پزشکان برای کمک به بیماران مبتلا به کرونا 
رییس نظام پزشکی مشهد نیز گفت: تاکنون افزون بر ۷۰ پزشک متخصص و عمومی عضو این نهاد برای درمان و پیشگیری از بیماری کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند.
دکتر علی بیرجندی‌نژاد افزود: پزشکانی که داوطلب درمان بیماران مشکوک به کرونا شده‌اند طبق نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراکز درمانی، درمانگاه‌های سطح شهر، بیمارستان‌ها و مراکز راهنمایی و پاسخگویی به بیماران خدمت خواهند کرد.
وی ادامه داد: دستورالعمل‌های درمانی و مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال و انتشار ویروس کرونا به مطب‌های پزشکان، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی و پزشکان ابلاغ شده است.
وی از مردم خواست برای اقدامات درمانی غیرضروری مانند امور زیبایی یا حتی دندانپزشکی که ضروری نباشد تا اطلاع ثانوی به مطب‌ها و مراکز درمانی مراجعه نکنند.

زندگی جاری است و فقط به علت شیوع ویروس کرونا ، وقفه کوتاهی در روند اصلی آن رخ داده که با رعایت مسائل بهداشتی به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد شد دانشگاه فردوسی مشهد و کرونا
مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای فعالیت های آموزشی جلسه ای در کارگروه ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استانداری خراسان رضوی تشکیل شد و بر اساس تصمیم گرفته شده، تمامی فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه تا پایان هفته تعطیل است.
دکتر عادل سپهر افزود: همچنین به خاطر حفظ سلامت دانشجویان، کارمندان و استادان مقرر شد تمامی فعالیت‌های دیگر مانند کارگاه‌ها، سمینارها و همایش‌های برنامه ریزی شده در این دانشگاه به زمان دیگری موکول شود.  
وی ادامه داد: همچنین بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کلاس‌های درس دانشگاه فردوسی مشهد تا پایان سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود تا دانشجویان دچار عقب ماندگی در تحصیل نشوند.


سپهر افزود: بر همین اساس با توجه به برنامه ریزی انجام شده روند ضد عفونی کردن دانشکده‌ها و سایر اماکن دانشجویی در حال انجام است تا با آغاز سال جدید هیچ مشکلی از نظر ویروس کرونا در این دانشگاه وجود نداشته باشد.

بازگشت دانشجویان خارجی به کشورشان 
مدیر همکاری های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: دانشجویان خارجی غیر مقیم در دانشگاه فردوسی مشهد می‌توانند به کشور خود بازگشته و فعالیت تحصیلی خود را به صورت مجازی تا پایان سال جاری ادامه دهند.
دکتر احسان قبول افزود: با هماهنگی صورت گرفته با اداره پلیس گذرنامه این دانشجویان می‌توانند از مرزهای زمینی و هوایی کشور خارج شوند.
وی ادامه داد: همچنین این دانشجویان در زمان بازگشت پس از پایان تعطیلات نوروز، مانند سایر مسافران در صورت قرنطینه در مبادی وردی کشور مورد پایش قرار خواهند گرفت و مرکز سلامت دانشگاه فردوسی مشهد بر سلامت این دانشجویان نظارت خواهد داشت.

تبدیل کرونا به فرصت با هم بودن 
با گسترش ویروس کرونا و محدودیت های ارتباطی تعریف شده به خاطر عدم سرایت این بیماری، فرصتی ایجاد شده است تا در نزدیک زمان نوروز، نسبت به اهمیت و جایگاه ارتباط انسانی نگاهی دوباره بیاندازیم و قدر لحظات با هم بودن را بیشتر درک کنیم.
دانشیارگروه آموزش روانشناسی مشاوره و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید به این نکته توجه کرد که زندگی جاری است و فقط وقفه کوتاهی در روند اصلی آن رخ داده که با رعایت مسائل بهداشتی به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

برسی علمی بر روی ویروس کرونا نیاز به ایجاد شرایط خاص و ایزوله دارد که امکان آن برای دانشگاه در حال حاضر وجود نداردسید محسن اصغری نکاح افزود: مردم و والدین، نقش بسزایی در فراهم کردن ایجاد آرامش در شرایط فعلی برای کودکان دارند تا عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد بهبود یابد، لذا باید خانواده را از تاثیر موج‌های منفی موجود در رسانه‌های مخرب مصون ساخت.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اکنون که توصیه به ماندن در منزل به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری تعریف شده است، باید از آن به عنوان یک فرصت مناسب استفاده کرد تا کمبود حضور در خانواده جبران شود و از این فرصت برای ارتباط با کودکان، بازی با آنها و فراهم کردن محیط با نشاط همراه با آرامش استفاده شود.
این روانشانس گفت: توصیه به مطالعه و خواندن کتاب قصه برای کودکان، همچنین پرداختن به انجام کارهای عقب افتاده و استفاده از فرصت معنوی ماه رجب برای مناجات و دعا در کنار ورزش و تحرک در محیط خانه می‌تواند همراه با مثبت اندیشی در افزایش روحیه و کاهش اضطراب کمک کند.
اصغری نکاح افزود: در این روزها که اخبار منفی به سرعت در میان مردم گردش می‌کند باید پیام‌های مثبت نیز به دیگران منتقل شود در غیر اینصورت توصیه می‌شود برای مدتی از رسانه‌ها شامل شبکه های اجتماعی و تلفن‌ همراه دوری کرد و به دیگر فعالیت‌های روزانه پرداخت.

شرایط تحقیق بر روی ویروس کرونا مهیا نیست
عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: برسی علمی بر روی ویروس کرونا نیاز به ایجاد شرایط خاص و ایزوله دارد که امکان آن برای دانشگاه در حال حاضر وجود ندارد.


دکتر مریم مقدم متین افزود: با توجه به هزینه‌های بسیار فعالیت علمی بر روی ویروس‌ها، این خط علمی کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ادامه داد: به همین دلیل تعداد علاقه‌مندان فعالیت علمی بر روی این ویروس نیز بسیار کم است.
استاد گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: محققان مجبور هستند از منابع و نظرات افراد آکادمیک که در خارج از کشور نتایج تحقیقات و مقالات خود را در این زمینه منتشر می‌کنند، بهره ببرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.