معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: بر این اساس بیمارستان ولی عصر(عج) شهر زنجان با ۴۰۰ تخت برای بستری مبتلایان به بیماری کرونا ویروس در نظر گرفته شده است و بخش های مختلف آن به تدریج تخلیه و برای این کار درنظر گرفته شده است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: طبق تمهیدات اتخاذ شده بیماران بستری شده در بیمارستان ولی عصر(ع) که از آسیب پذیری بیشتری در ارتباط با انتقال بیماری برخوردار هستند به بخش هایی با ایمنی بیشتری ارجاع داده شده اند، تا مشکلی ایجاد نشود.

وی با  بیان اینکه بیمارستان امدادی ابهر نیز برای پذیرش و بستری بیماران این شهر و همچنین خرمدره در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: بیمارستان ایثار ایجرود نیز به این مهم اختصاص یافته است و علاوه بر آن بیماران مشکوک در ماهنشان و خدابنده نیز به این بیمارستان منتقل و تحت نظر قرار می گیرند.

این مسؤول ادامه داد: بیمارستان ولی عصر (عج) شهر زنجان نیز با برخورداری از امکانات و داشتن تخت های آی سی یو و سی سی یو، پزشک و متخصصان عفونی آموزش دیده آماده ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید بوده و در این ارتباط تلاش می شود  اقدامات طبق دستورالعمل ها انجام گیرد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا به پزشکان مستقر در درمانگاه ها و مطب ها نیز اعلام شده، طبق نمودار به علائم و نشانه های بیماری کرونا ویروس توجه جدی داشته باشند که در مرحله اول و برای بررسی بیشتر درمان سرپایی به درمانگاه شماره هشت شهر زنجان واقع در منطقه امجدیه این شهر ارجاع و درصورت نیاز به بررسی بیشتر و تشدید علائم به بیمارستان ولی عصر(عج) ارجاع داده می شوند.

آرمانی کیان افزود: کرونا ویروس جدید در ۷۰ درصد، ویژگی‌های مشترک ساختاری و ژنتیکی با کرونای قبلی داشته و در ۳۰ درصد، ویژگی‌ها با کروناویروس‌های قبلی متفاوت است که موجب  شده این ویروس رفتار متفاوتی داشته باشد.

وی گفت: کرونا ویروس، ویروس جدیدی است و زمان کافی برای ارزیابی رفتار آن نداریم و نمی‌دانیم چه رفتاری خواهد داشت، کرونا، ویروسی است که با سرعت بیشتر و تعداد کمی ویروس باعث انتقال می‌شود.

 آرمانی کیان افزود: این نوع بیماری، می‌تواند علائمی از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه خشک، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد و همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه بدون دلیل نیز داشته باشد.

وی اضافه کرد: این بیماری ریه و قلب مبتلایان را درگیر می کند و همین مساله موجب اختلال در سایر ارگان های بدن می شود و بر این اساس گروه های هدف و بیماران زمینه ای بیش از گذشته در معرض احتمال ابتلا قراردارند.

این مسؤول با اشاره به اینکه سه آمبولانس در شهر زنجان با کادر آموزش ویژه برای بیماری کرونا ویروس در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در هر شهرستان نیز یک آمبولانس برای این امر مهم در نظر گرفته شده تا اقدامات موثر و هدفمندی در این ارتباط انجام بگیرد.

وی، فرهنگ سازی، ارائه آموزش های کافی به عموم مردم و به کارگیری آنها می تواند اضطراب و نگرانی های حاکم را بیش از گذشته کاهش دهد که این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 گفتنی است، ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از ۲ هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمامی جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(شنبه) گفت: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر و تعداد افراد فوت شده به پنج نفر رسید.

کرونا همان آنفلوانزای معمولی است و حداقل ۵۰ سال است که این  ویروس در دانشگاه های علوم پزشکی شناخته شده و چند سال قبل نیز با عنوان ویروس سارس گسترش یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.