رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در ارتباط با بیماری کرونا ویروس به خبرنگار ایرنا گفت: این بیماری نگرانی هایی را در سطح  دنیا ایجاد کرده و یکی از بیماری های است که سازمان بهداشت جهانی (who) بخاطر این مساله وضعیت اضطراری در جهان اعلام کرده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بطور طبیعی نیز سیستم سلامتی کشورمان مراقبت ها و تدارک لازم را برای پیشگیری و کنترل این بیماری اندیشیده است به نحوی که شهروندان آسیب کمتری را از این بیماری شاهد باشند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری نیز  وارد کشورمان خواهد شد، اضافه کرد:  اقدامات لازم به ویژه ارائه آموزش های بهداشتی فردی بهترین راه مقابله با این نوع بیماری است و هیچ روش دیگری برای این کار وجود ندارد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه در زمان حاضر برای بیماری کرونا ویروس هیچ نوع واکسن و داروی خاص درمانی وجود ندارد ادامه داد: امیدواریم با همکاری متولیان امر این بیماری نیز به شکل مطلوبی مدیریت شود که این مهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: طبق برنامه اعلام شده موارد مربوط به بیماران مشکوک و یا مبتلا به کرونا ویروس فقط از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام خواهد شد که این مساله نیز در مورد بیماری آنفلوانزا نمود بیشتری داشت.

قزلباش با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در کل کشور موردی به لحاظ آزمایشگاهی در ارتباط با بیماری کرونا ویروس مثبت  اعلام نشده است، افزود: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز موارد لازم را به ویژه در ارتباط با بیمارانی که تابعیت کشورهای دیگر به ویژه کشور چین را دارند، اندیشیده است.

۱۵۰ چینی در استان زنجان مشغول به کار هستند

وی اظهارداشت: هم اکنون ۱۵۰ نفر تبعه چینی در استان زنجان در یک مرکز سرمایه گذاری مشغول کار و فعالیت و به طور معمول در رفت و آمد هستند، که پروتکل های این مهم نیز مشخص شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بر اساس آخرین جلسه استانداری مقرر شد با ساز و کارهایی بتوان این تعداد افراد چینی را مورد پایش قرار داد و اکیپ های بهداشتی دانشگاه برای بیماریابی آنان را معاینه کرد.

وی اظهار داشت: در صورت داشتن  شرایط خاص و وجود بیماری در چینی های مشغول به کار در این استان به طور حتم قرنطینه خواهند شد و این آمادگی در این استان وجود دارد که در طی مدت بیماری تحت نظر قرار بگیرند که مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

این مسؤول تاکید کرد: بر این اساس در صورت موارد  مشکوک، افراد قرنطینه شده واقدامات خاص انجام خواهد گرفت.

کرونا ویروس علائمی شبیه آنفلوانزا دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه علایم  بیماری کرونا ویروس شبیه بیماری آنفلولانزا  است، گفت: این بیماری معمولا علائمی مانند سرماخوردگی شدید و آنفلوانزا دارد و در فرد مبتلا به آنفلوانزا سه روز پس از بیماری ممکن است علائم تنفسی، کونومی ریوی، مشکلات مربوط به تاری دید و سندرم حاد تنفسی (ساری) مشاهده شود.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: به این مهم باید توجه داشت که  ویروس کرونا درمان خاصی ندارد و برای  پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت آداب تنفسی، استفاده از دستمال یا دستمال کاغذی در حین عطسه و سرفه و انداختن آن داخل نایلون و سطل زباله دربسته اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: شست‌وشوی مداوم دست با آب و صابون برای پیشگیری از ویروس کرونا بسیار موثر  است و این مهم همواره مورد تاکید است.

صائینی افزود: برخی افراد نیز نسبت به نگهداری حیوانات اهلی مبادرت می کنند و  بعضا مشاهده شده می توانند ناقل این ویروس به انسان باشند و این موضوع  نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مسؤول ادامه داد: هنگام پخت و پز مواد غذایی به ویژه گوشت مصرفی نیز باید توجه کرد چرا که در صورت عدم پخت کامل این مواد می تواند ناقل این نوع بیماری به فرد باشد.

وی با بیان اینکه قدرت انتقال کرونا ویروس جدید به دیگران بالا است، اضافه کرد: طبق اخبار اعلام شده در خصوص این ویروس، میزان کشندگی آن پایین بوده و در مواردی می‌توان گفت کشندگی آن از آنفلوانزا نیز پایین تر است.

کرونا ویروس دوره نهفتگی ۱۴ روزه دارد 

صائینی  افزود: با توجه به اینکه تجربه چنین بیماری در کشورمان وجود نداشته است و بر این مبنا به طور قطع نمی توان گفت که در نژاد ایرانی نیز هم شرایط به چه صورت و یا بیماری از چه شدت و یا میزان کمتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: هم اکنون این ویروس ۲۴ کشور جهان را به خود گرفتار کرده و بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آ موزش و پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز نسبت به آگاهسازی و اطلاع رسانی لازم در مورد این بیماری اقدام کرده است.

این مسؤول ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت این  بیماری ۱۴ روز دوره نهفتگی دارد و بر این مبنا افرادی که از کشورهای یاد شده برگشته و علائم شبیه سرماخوردگی و یا آنفلوانزا دارند توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم اینکه ممانعت ورود اتباع خارجی به استان به خصوص اتباع کشور چین اجرایی نشده است و ورود این افراد به استان همچنان ادامه دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در خصوص آمادگی بیمارستان های استان برای پذیرش بیماران مشکوک نیز  گفت:در این ارتباط فضاهایی  در  ۲ بیمارستان  ولی عصر(عج) و مرکز آموزشی ودرمانی آیت الله موسوی زنجان  در نظر گرفته شده و  اموزش های لازم  نیز به پرسنل داده شده است.

کرونا ویروس جدید با ویروس سارس قرابت ژنتیکی دارد

کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus است که در حال حاضر این ویروس به اختصار ۲۰۱۹-nCoV نامگذاری موقت شده است تا اطلاعات بیشتری در خصوص آن به دست آید.

۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس در چین گزارش شد و گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی شرایط را پیچیده‌تر کرد.

اکنون با گسترش این ویروس به ۲۶ کشور دیگر دنیا، سازمان بهداشت جهانی، وضعیت فوق العاده در ارتباط با کرونا ویروس اعلام کرده است و این به معنای خطرناک بودن شیوع این بیماری است.

 معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چندی پیش با اشاره به شایعات پیرامون مشاهده افراد مبتلا به کرونا در نقاط مختلف کشور به خبرنگار ایرنا  گفته بود: تاکنون هیچ مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در سطح کشور مشاهده نشده است.

علیرضا رییسی به این مهم اشاره کرده بود که تشخیص قطعی بیماری با انجام آزمایش‌های تخصصی ممکن است و  درحال حاضر تمام مرزهای کشور تحت کنترل هستند و تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در آمادگی کامل بسر می‌برند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.