تماشاگران به عنوان یکی از ارکان اصلی مسابقات ورزشی در کشور در همه رشته‌ها به خصوص فوتبال محسوب می‌شوند و این طبیعی است که تیمهای ورزشی که میزبان هستند از این مزیت میزبانی به سود خود بهره ببرند و چه بسا در برخی از موارد همین تماشاگران هستند که با تشویق های بی امان خود با تحریک بازیکنان در کسب نتیجه تیم خود تاثیر مستقیم دارند.

در این یک هفته‌ای که ویروس کرونا در کشور شیوع  یافته است، حضور تماشاگران هم می‌تواند تحت شعاع قرار بگیرد و مسئولان امر در این زمینه تصمیماتی را در زمینه عدم حضور تماشاگران اتخاذ کردند که در برخی از موارد استثنایی وجود دارد که در جای خود قابل تامل است.

در همین ارتباط ، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورخ سوم اسفند 98 در نامه به عبس رضایی استاندار اصفهان خواستار برگزاری مسابقات دو تیم فوتبال سپاهان و پرسپولیس تهران در ورزشگاه نقش جهان بدون تماشاگران شد.

دیدار تیم های سپاهان و پرسپولیس عصر امروز در چارچوب هفته بیستم رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور برگزار می شود و طبق اعلام سازمان لیگ این دیدار بدون تماشاگر برگزار می شود.

بر این اساس سازمان لیگ اعلام کرد: در راستای ارتقای شرایط بهداشت فردی و عمومی و توجه ویژه به حفظ سلامتی ورزشکاران، داوران، عوامل برگزاری و تماشاگران و تصمیم مراجع ذیصلاح، تمامی مسابقات فوتبال باشگاهی سراسر کشور در رده های مختلف لیگ برتر،  دسته اول، دوم و سوم فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال تا اطلاع ثانوی بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

کارشناسان معتقدند با توجه به حسایت همه بخش های جامعه از شیوع ویروس کرونا ، ضروری است چنین نامه های از مسوولان همه وزارتخانه های کشور که با اجتماعات گسترده مردم مواجه هستند صادر شود که به نوعی آگاهی بخشی و فرهنگ سازی است.

صمد سازگار یک کارشناس ورزشی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : هر گونه تاخیر نهادهای ذیربط در ارتباط با مقابله با ویروس کرونا منجمله مسابقات ورزشی جایز نیست باید به صورت منسجم و مداوم اوضاع در بخش های مختلف ورزش کشور رصد دقیق شود.

وی یادآور شد:  اجتماعات یا مسابقات ورزشی در جامعه طرفداران زیادی دارد بنابراین مسوولان باید در این بخش برای مقابله با این ویروس تدابیر اصولی بیندیشند تا نگرانی کمتر شود.

وی تصرح کرد : استان اصفهان هر هفته مسابقات زیاد ورزشی را در رده های مختلف میزبانی می کند که مسوولان استان باید در این زمینه حساسیت زیادی به خرج دهند تا دچار مشکلات عدیده ای در این ارتباط نشویم.

وی آموزش و فرهنگ سازی و تشکیل ستاد بحران مقابله با ویروس کرونا در هر بخش اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی در جامعه را اجتناب ناپذیر داسنت و گفت : مهم این که متخصصان امر باید راهکارهای لازم مربوط را در بخش های مختلف آموزش دهند تا به طور مثال هواداران ورزشی یا دیگر اجتماعات مردمی بدانند چطور با این ویروس مقابله کنند. 

 مسعود تابش مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه با اشاره به برگزاری دیدار تیمش با پرسپولیس تهران در گفت و گو با ایرنا خواستار به تعویق افتادن این دیداربه دلیل خطر آفرین بودن این ویروس شد و گفت: ما حاضریم در شرایط سخت تر بازی کنیم ولی سلامتی مردم به خطر نیفتند.

وی گفت: همچنین حق تیم سپاهان است از شرایط میزانی خود بهره برد و تماشاگران در ورزشگاه حضور داشته باشند که اگر این دیدار به تعویق می افتاد بهتر بود.

در حالی که دیدار سپاهان و پرسپولیس بدون تماشاگر برگزار می شود در همین زمان و همین ساعت مسابقه لیگ برتر هندبال کشور نیز در اصفهان بین تیم های سپاهان و شهید شاملی کاروزن در ورزشگاه شهید سجادی اصفهان برگزار می شود که تاکنون برای این دیدار تصمیم گیری نشده است و اطلاع رسانی برای حضور یا عدم حضور تماشاگران اعلام نشده است.

حمید باقری مدیرروابط عمومی باشگاه سپاهاندر این باره با ایرنا گفت: دراین دیدار هم تماشاگران حضور ندارند ولی تا این لحظه در باره این بازی چیزی اعلام نشده است و نباید تفاوتی باشد.

کارشناسان امر معتقدند،در مجموع اگر بخواهیم ویروس کرونا را ورزشگاه ها و حضور تماشاگران بررسی کنیم از وسایل نقلیه عمومی همانند اتوبوس ها گرفته، تا گیت های عبورو مرور، فروشنده های مواد غذایی ، حجم گسترده حضور تماشاگران وتشویق ها و نزدیکی تماشاگران،سرویس های بهداشتی ، آبخوری ها  و عوامل دیگر به هم می تواند باعث سرایت این بیماری شود که در جای خود تامل برانگیز است.

چه بهتر بود وزارت ورزش همانند دستگاه های مانند وزارت فرهنگ و رارشاد اسلامی، آموزش و پرورش ودانشگاه ها و سایر نهادها همه برنامه های ورزشی تا اطلاع ثانوی لغو می شد تا از این بیماری به خوبی عبور کنیم چون سلامت مردم باید اولویت اول ورزشکاران باشد و دست مایه خود ورزش سلامتی است.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری، قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

مردم باید از تماس‌های غیرضروری و حضور در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد(یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌های غیرضروری را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علائم بیماری سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند و بسرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان در پیش بگیرند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

بیش از ۳۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و افزون بر یکهزار و ۳۵۰ باشگاه ورزشی در این خطه وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.