گزارش جی پلاس

خارجی هایی که بلای جان سرخابی ها شدند/ بودیمیر؛ نقطه تاریک برانکو در پرسپولیس!

پرونده های خارجی و خطر بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تبدیل به یکی از تهدیدهای همیشگی استقلال و پرسپولیس شده و تنها راهکار وزارت ورزش برای این معضل، ممنوعیت جذب خارجی ها بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ گویا قرار نیست تیم های استقلال و پرسپولیس حالا حالاها از دست پرونده های خارجی رها شوند و هر بار پرونده ای تازه باعث بسته شدن نقل و انتقالات این دو تیم شود. در حالی که چند ماه قبل شفر و برانکو باعث به دردسر افتادن این دو تیم شده بودند، حالا سر و کله پرونده های جدید پیدا شده است!

از آخرین تلاش این دو تیم که با ضرر و زیان مالی گزافی همراه بود و در نهایت بدهی شفر و برانکو تسویه شد، حدود سه، چهار ماه می‌ گذرد. حالا پرسپولیس با ضرب الاجل جدید برای پرداخت مطالبات ماریو بودیمیر، مهاجمی کروات مواجه شده و در صورت پرداخت نشدن، پنجره نقل و انتقالات سرخپوشان بسته می شود.

در صورت بسته شدن نقل و انتقالات پرسپولیس، یحیی گل محمدی که نیاز مبرمی به جذب بازیکن طی یک ماه آینده دارد، دچار دردسر خواهد شد و در این صورت مشخص نیست با این تیم نصفه و نیمه چطور می تواند در لیگ برتر و از همه مهم تر لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.

*رنجی که استقلال و پرسپولیس از بازیکنان خارجی بی کیفیت و گران قیمت می برند

مسئله اصلی در این اتفاقات، عقد قرارداد با بازیکنانی است که بدون داشتن رزومه مشخص با مبالغ هنگفتی جذب می شوند و در نهایت بعد از عملکرد ضعیف، به علت دریافت نکردن مطالبات سنگین خود در موعد مقرر، راهی دادگاه های فیفا می شوند و به زور تهدید و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، به حقوق و دستمزدی خود در ازای کار نکرده، دست می یابند.

این اتفاق مختص به دوره خاصی هم نیست و حتی بهترین مربیان خارجی هم از جمله برانکو یا شفر هم که از نظر مربیگری کارنامه خوبی داشتند، بازیکنانی را برای این دو تیم جذب کردند که به شایعات درباره دلالی دامن زده است؛ بازیکنانی مانند ماریو بودیمیر، بازیکنان اوکرایی و همینطور مدافع استرالیایی که در دوران برانکو خریداری شدند و هیچ گاه در حد و اندازه بازیکنان ایرانی نبودند و در استقلال بازیکنانی مانند بودوروف، الحاجی گرو، مارکوس نویمایر و نایدنوف بدون عملکرد شاخصی تهران را ترک و همانند پرسپولیسی ها به خود خود رسیدند.

البته نکته منفی پرسپولیس نسبت به رقیب این است که به جز بشار رسن و رادوشویچ این تیم حتی در دوران برانکو هم نتوانست بازیکن خارجی خوبی به خدمت بگیرد و حضور بازیکنانی که به اسامی آن ها اشاره شد یکی از نقاط تاریک سرمربی گری مرد کروات در پرسپولیس است. درواقع هیچ گاه مشخص نشد که برانکو بازیکنانی نظیر بودیمیر را که فقط دو گل زده برای پرسپولیس داشتند را چرا به ایران آورد.

 

دیدار استقلال و السد / الحاجی گرو

 

سودجویی این بازیکنان با استفاده از نفوذ دلال ها در ارکان این دو باشگاه، باعث شده قراردادهایی به مراتب سنگین تر نسبت به سایر کشورهای خارجی منعقد شود. به علت نبود هیچ گونه نظارتی در زمینه جذب بازیکن، در اکثر مواقع بازیکنان خارجی بی کیفیت با قراردادهای سنگینی وارد استقلال و پرسپولیس می شوند.

در نتیجه این اتفاقات و نبود نظارت در جذب بازیکنان خارجی باکیفیت با قیمت مناسب، این دو تیم بارها جریمه شدند و در نهایت وزارت ورزش که متولی اصلی این دو تیم است، به جای حل مسئله، با تحمیل قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ ها، صورت مسئله را پاک کرده است!

با این اقدام نه تنها مشکل حل نشده بلکه فوتبال ایران به علت وارد نشدن هر گونه مربی و بازیکن خارجی، ضعیف تر از گذشته خواهد شد و نمود این اتفاق و تصمیم را می توان در کاهش بار فنی فوتبال ایران با نیامدن خارجی ها و رفتن داخلی های شاخص مشاهده کرد.

*پاک کردن صورت مسئله به سبک وزارت ورزش

همانطور که گفته شد وزارت ورزش به جای دعوت از کارشناسان به منظور یافتن راهکاری مناسب، صرفا در را به روی خارجی ها بسته و این قانون را در نهایت به تصویب فدراسیون فوتبال هم رسانده است.

اخیرا یکی از مدیران باسابقه پیشنهاد کرده بود به جای ممنوعیت جذب بازیکن خارجی، می توان قانونی را وضع کرد که باشگاه ها فقط با بازیکنانی وارد همکاری شوند که در یک سال و نیم اخیر برای یکی از تیم های ملی حاضر در رده یک تا 100 رنکینگ فیفا بازی کرده باشد و یا مربیان خارجی در صورت داشتن قهرمانی در پنج سال در یکی از 30 لیگ مطرح جهان وارد ایران شود.

به گزارش جی پلاس؛ در هر حال بررسی و ارائه راهکار و از طرفی نظارت روی روند جذب بازیکن و مربی خارجی که نیاز مبرم هر کشوری در دنیا است، از سوی وزارت ورزش و همینطور فدراسیون فوتبال انجام نشده و آن ها راحت ترین کار ممکن یعنی ممنوعیت جذب خارجی ها را به باشگاه های ایرانی تحمیل کرده اند.

دیدگاه تان را بنویسید