ژاله فرامرزیان عنوان کرد؛

۲ سال است درگیر خصوصی سازی سرخابی ها هستیم/ درباره پرونده ویلموتس فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد

معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش در خصوص پرونده ویلموتس اظهار داشت: فدراسیون‌ها واحدهای مستقل مالی هستند که خودشان باید پاسخگو باشند و وزارت ورزش نه فقط درباره فوتبال بلکه برای تمامی رشته‌ها دخالتی ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ژاله فرامرزیان در نشست خبری اظهار داشت: منابع ردیف‌های اصلی‌مان ۶۵۶ میلیارد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. افزایش دو برابری سهم ردیف اصلی ورزش را شاهد هستیم که یکی از دستاوردهای جدی است. ما تلاشمان را برای نیاز ورزش انجام دادیم اما اعتقاد داریم آنقدر که ورزش نیاز دارد، بودجه افزایش نیافته اما رشد زیادی داشته است.

* افزایش منابع متفرقه وزارت ورزش

معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش ادامه داد: بخش دیگر افزایش منابع متفرقه است. اگر شرایط کشور ایده‌ آل بود، شاید امروز گزارش بهتری را می‌شد ارائه کرد اما با کاهش درآمدهای اصلی دولت روبه‌رو بودیم. منابعی که در ردیف‌های متفرقه به وزارت اختصاص یافته چه از محل مالیات سیگار، چه بحث ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده، همه منابع یک درصد به وزارت استفاده نکردیم. در بحث نقدینگی بیش از ۳۰ درصد اعتبارات ردیف متفرقه افزایش یافته است. 

* اختصاص وام به باشگاه‌ها

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته، یادآور شد: ماحصل این منابع را می‌توانید در افزایش تعداد زمین چمن‌های مصنوعی در سراسر کشور ببینید. نزدیک ۳ هزار چمن مینی‌فوتبال روستایی افتتاح شده و بخش کوچکی از منابع ردیف اصلی بوده است. همینطور به باشگاه‌هایی که فعالیت دارند، وام‌هایی را اختصاص دادیم که یکی از اقدامات برای توسعه باشگاه‌ها بوده است. 

* افزایش ۵ برابری بودجه فدراسیون‌ها

فرامرزیان درباره پرداخت بودجه به فدراسیون‌ها یادآور شد: افزایش ۵ برابری منابع را از سال ۹۵ در پرداخت به فدراسیون‌ها داشتیم. بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت وزارت ورزش به فدراسیون‌هاست که ۷۰ درصد این مبلغ پرداخت شده که بستگی به شرایط فدراسیون‌ها توزیع شده است. تا پایان سال ۲ مرحله دیگر پرداخت داریم که ممکن است برای برخی فدراسیون‌ها به ۱۰۰ درصد برسد و برخی دیگر نزدیک به ۱۰۰ درصد. 

* پرداخت پاداش مدال‌ آوران تا پایان سال

معاون وزیر ورزش درباره پرداخت پاداش مدال آوران، خاطرنشان کرد: مجموعه پرداخت‌هایی که وزارت داشته، بر اساس برنامه‌های آنهاست و همین طور پاداش ورزشکاران. سال ۹۶ مبلغ ۵۲ میلیارد پاداش باقی مانده را پرداخت کردیم، پایان سال ۹۷ مبلغ ۸۲ میلیارد پرداخت کردیم. تا پایان سال کل پاداش باقی مانده در طول سال ۹۸ پرداخت می‌شود که ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون خواهد بود. اسفندماه قرار است این مبلغ کامل پرداخت شود.

وی در خصوص بودجه ورزش، عنوان کرد: ۱.۴۶ درصد بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ، میراث و ورزش اختصاص دارد که ۲۷ صدم درصد آن صرف ورزش می‌شود. 

* تصویب آیین نامه پاداش قهرمانان

فرامرزیان درباره آیین‌نامه پرداخت پاداش به قهرمانان، گفت: پیش نویس آیین نامه تهیه شد و متناسب به بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه می‌پذیرد پاداش پرداخت می‌شود. مثلا المپبک، مسابقه جهانی و آسیایی چه امتیازی دارد. ما امتیاز را مشخص کرده‌ایم. برای المپیک تلاش می‌کنیم عدد را افزایش دهیم. 

معاون مالی وزیر ورزش درباره بدهی مالیاتی فدراسیون‌ها، خاطرنشان کرد: شخص وزیر پیگیر بود و جلساتی را با سازمان مالیاتی برگزار شد. برخی از فدراسیون‌ها اظهارنامه پر نکرده بودند علی الراس شدند. اصل مالیات تکلیفی باید پرداخت، جرائم اما باید بخشیده شود. فدراسیون ها اول باید وضعیت مالیات را مشخص می‌کردند، فدراسیون کشتی شروع کرده و موفق بوده است. سعی می‌کنیم بر اساس دستور دژپسند مشکل را حل کنیم. 

* فدراسیون‌ها خودشان در خصوص قراردادها باید پاسخگو باشند

فرامرزیان در پاسخ به سوالی درباره قرارداد ویلموتس، تصریح کرد: فدراسیون‌ها واحدهای مستقل مالی هستند که خودشان باید پاسخگو باشند. ممکن است روی منابعی که ما اختصاص می‌دهیم یا پاداش بین‌المللی حساب باز کنند اما وزارت ورزش نه فقط درباره فوتبال بلکه برای تمامی رشته‌ها دخالتی ندارد. البته فرمتی تشکیل و الزامات تنظیم شده و قرار است رعایت آن به وزارت ورزش اطمینان داده شود اما اینکه وزارت بگوید با این شخص قرارداد ببندید یا خیر بحث دخالت دولت محسوب می‌شود. بحث ویلموتس یک واحد مستقل حقوقی است اما ممکن است از محل منابع وزارت ورزش تصمیم بگیرند آن را پرداخت کنند که ما هم مشخص می‌کنیم از این منابع چقدر به قراردادها، چقدر بانوان، چقدر همگانی و ... اختصاص یابد.

* فکر می‌کردیم خصدصی سازی یک ماهه انجام شود

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید واگذاری سرخابی‌ها در این دولت انجام شود، گفت: در خصوص بحث خصوصی سازی تصورم این بود امروز که می‌گویند یک ماه دیگر انجام شود اما وقتی وارد کار شدیم دیدیم با باشگاه‌هایی روبه‌رو هستیم که نظام مالی آنها در ساختار دولتی تشکیل شده اما فعالیت در بخش خصوصی بوده است.

وی ادامه داد: یک باشگاه وقتی می‌خواهد بازیکن بگیرد در ظرف مناقصه نمی‌گنجد. خصوصی سازی کارهای زیادی داشت، روش‌های متعددی که نمی‌توانست قانونی باشد ما تلاش کردیم دفاع کرده و تخلفات را رسیدگی کنیم. سعی کردیم بندهای مشروط را به حداقل برسانیم. یکی از مشکلات جدی اموال بود که به راحتی نمی توانستند اثبات کنند برای آنهاست. در این پروسه یکسری معارض پیدا شده تا این اموال را درست و شناسایی کنیم که ۴ ماه زمان برده است. 

* ۲ سال است درگیر خصوصی سازی هستیم

معاون وزیر ورزش یادآور شد: ما ۲ سال است که همه درگیر هستیم و به خاطر اهمیت موضوع تلاش‌های زیادی هم صورت گرفته است. هر هفته ۳ جلسه در عملیات مادی انجام می‌شود که این عملیات شباهتی به وظایف یک دستگاه ندارد. اشتباه اصلی این بود که ۲ باشگاه به عنوان شرکت فرهنگی زیر نظر یک دستگاه فعالیت کرده است. کم لطفی است اگر کسی بگوید دولت برای اینکه تبلیغ کند این زحمت را متحمل شده است. این کار لطف بزرگی به جریان سرمایه اجتماعی دارد. همه پای کار هستیم و ۲۲ بهمن قول وزیر اقتصاد بوده است. دنبال این هستیم ابهامات را برای کسی که می‌خواهد سهام را بخرد رفع کنیم. امروز افزایش سرمایه‌های ۲ باشگاه به ۷۰۰ میلیارد رسیده و تلاش ما این است در بهترین و قانونی ترین شکل سرخابی‌ها را وارد بورس کنیم. ۱۰ درصد و کشف قیمتی که صورت می‌گیرد باعث می‌شود علاقمندان جذب شوند. امیدوارم امسال در دهه فجر وارد بورس شویم. 

* فدراسیون‌ها بسته به شرایط بودحه را توزیع می‌کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره مشکلات ساختمان فدراسیون فوتبال پرسید، گفت: فدراسیون فوتبال اقداماتی را انجام داده و تعهداتی ایجاد کرده است. ما تلاش می‌کنیم در جریانی که آبروی کشور هست مساعدت‌هایی داشته باشیم که در فصل کمک‌های ماست. اجازه می‌دهیم در منابعی که فدراسیون دارد آن را بسته به شرایط توزیع کند. ما چیزی را الزام نمی‌کنیم. مثلا فدراسیونی مسابقه‌ای را میزبانی می‌کند ممکن است مبلغ ارز افزایش یابد در این خصوص می‌توانیم طبق توافق نامه اختصاص‌هایی را داشته باشیم. 

فرامرزیان همچنین درباره کمک مالی به باشگاه‌های ورزشی، یادآور شد: بخش عمده ای از اماکن ورزشی در سال ۹۹ تعطیل بوده و در سال ۹۸ هم همین طور. البته پیشنهاداتی درباره بهره‌برداران، تخفیف‌هایی درباره اجاره و ... اختصاص پیدا کرد. درباره پرداخت وام به باشگاه‌ها براساس اقدامات وزارت ورزش، همه باشگاه‌داران نتوانستند وارد سامانه شوند و اطلاعات را وارد کنند. 

* چگونگی اختصاص وام به باشگاه‌ها

وی افزود: ما به کمیته مربوطه تقاضا دادیم که ما را در قالب بنگاه سرمایه‌ای ببینند و از طریق هیات‌ها اطلاعات را بگیریم. حداکثر یک میلیارد و حداقل ۱۸۰ میلیون تومان بودجه اختصاصی بود. درصد سود هم ۱۲ درصد است که احتمالا تخفیف جدی داده می‌شود. ۴۸۰ میلیارد مبلغ اولیه بود که در این مسیر جدید مبلغی را برای مشاوران جوانان در نظر گرفتیم. تا امروز ۳۸۰ میلیارد گزارش دریافت وام‌ و ۴۲۰ میلیارد تقاضای ثبت شده داریم. البته مهلت درخواست تمدید شده است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید