فقدان گفت و گو میان اروپاییان و روسیه در نهایت به ضرر اروپا تمام خواهد شد؛ زیرا در این حالت، ابتکار عمل تماما به دست آمریکا خواهد افتاد.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نشست سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه در بروکسل برگزار شد، نتوانست به تعریف یک «استراتژی کامل» در قبال روسیه برسد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تلاش می‌ کردند تا به اتفاق، نظر خود را به سایر اعضا بقبولانند.

صدراعظم آلمان گفت: «ما باید سازوکارهایی ایجاد کنیم تا بتوانیم به طور مشترک و به اتفاق آرا به تحریکات روسیه پاسخ دهیم.»

رئیس جمهور فرانسه در این دیدار تاکید کرد که ترمیم رابطه اتحادیه اروپا با روسیه از «ضروریات» است.

بعد از مذاکرات طولانی و اصرار زیاد، عاقبت رهبران فرانسه و آلمان نتوانستند سایر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که گفت و گو با «ولادیمیر پوتین» یک ضرورت است. اما سردتر شدن روابط میان اروپاییان و روسیه می‌ تواند در نهایت به نفع آمریکا تمام شود.

یک روز بعد از اجلاس، مسکو بابت موضع‌ گیری منفی اتحادیه اروپا ابراز تأسف کرد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: «به طور کلی رئیس جمهور پوتین مایل است که روابط کاری منظمی بین بروکسل و مسکو وجود داشته باشد.»

او افزود: «ولی ما اطلاع داریم که شماری از کشورهای اروپایی با گفت و گو مخالفت کرده‌ اند و می‌ دانیم که به خصوص جوانان در این کشورها - مثل لهستان یا کشورهای حوزه بالتیک - معمولاً بدون هیچ دلیل و برهانی از تهدید روسیه سخن می‌ گویند...»

تقریبا یک هفته بعد از آن که جو بایدن در ژنو با ولادیمیر پوتین ملاقات کرد، امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل نیز خواستار تدارک دیداری با رهبر روسیه شدند تا امکان طرح برخی موضوعات اساسی مربوط به اتحادیه اروپا فراهم آید. اما علاوه بر سه کشور حوزه بالتیک و لهستان، کشورهای سوئد و هلند نیز با این فکر مخالفت کردند. آنها می‌ گویند که روسیه سیاستی تهاجمی و خطرناک دارد و باید به این دلیل مورد مجازات قرار گیرد. به گفته نخست‌ وزیر لهستان «گفت و گو با پوتین وی را گستاخ‌ تر خواهد کرد.»

در مقابل، مسکو می‌ گوید که این کشورها فقط به دنبال آن هستند که «هرچه بیشتر نیروهای ناتو را در خاک خود پذیرا شوند». مقامات روسی با ابراز تاسف از رد شدن اصل مذاکره، گفته‌ اند که «اتحادیۀ اروپا به گروگان یک اقلیت کوچک پرخاشگر» تبدیل شده است.

اما رهبران فرانسه و آلمان همچنان معتقدند که باید با روسیه «گفت و گوی قاطعانه و بی‌اغماض» داشت و در عین حال از منافع اتحادیه اروپا دفاع کرد.

روابط اتحادیه اروپا و روسیه با شروع بحران اوکراین مدام بدتر شده است. مسموم شدن «الکسی ناوالنی» مخالف مشهور روس، این روابط را باز هم بدتر کرد. با این حال امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل اصرار دارند که فقدان گفت و گو میان اروپاییان و روسیه در نهایت به ضرر اروپا تمام خواهد شد؛ زیرا در این حالت، ابتکار عمل تماما به دست آمریکا خواهد افتاد.

به خصوص ماکرون نگران است که تصمیم‌ های مهم در مورد تسلیحات استراتژیک فقط توسط مسکو و واشنگتن اتخاذ شود و اتحادیه اروپا از صحنه کنار بماند.

دیپلمات‌ های فرانسوی گوشزد می‌ کنند که جو بایدن دیپلماسی سنتی اما بسیار زیرکانه‌ ای را پیش گرفته است: آمریکا از یک سو اعتراض‌ های شدید و نمایشی خود را علیه نقض حقوق بشر توسط روس‌ ها ادامه می‌ دهد، تا جایی که حتی جو بایدن پوتین را «قاتل» خواند. اما از سوی دیگر، همین بایدن برای ملاقات با رئیس جمهور روسیه به ژنو شتافت و کاری کرد که بعد از چند ماه تنش، سفیر آمریکا به مسکو بازگشت.

دو سال قبل، به مناسبت برگزاری اجلاس گروه هفت در فرانسه، امانوئل ماکرون از ولادیمیر پوتین دعوت کرد تا به «برگانسون» – اقامتگاه رسمی تعطیلات ریاست جمهوری فرانسه – برود. ماکرون امیدوار بود که این گفت و گوی غیررسمی آغازی برای حل مشکلات میان اروپا و روسیه باشد. اما در عمل نه تنها گره‌ ای گشوده نشد که حدود یک سال بعد، سوءقصد به جان ناوالنی همه رشته‌ ها را پنبه کرد. در این وضعیت، به نظر می‌ رسد که آمریکا صبورانه مشغول بهره‌ گیری از اختلافات میان اتحادیه اروپا و روسیه است.

روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و آغاز درگیری‌ ها در اوکراین در سال 2014 مرتبا رو به زوال و سردی گذاشته است. اتحادیه اروپا تحریم‌ هایی را علیه روسیه پس از اشغال و جدایی کریمه از اوکراین وضع کرده است.

بحران داخلی در بلاروس و حمایت ولادیمیر پوتین از «ویکتور لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، کمکی به کاهش تنش‌ ها بین اتحادیه اروپا و روسیه نکرده است.

هفته گذشته «جوزپ بورل» نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا باید در برابر تلاش‌ های مخرب روسیه در جهت تضعیف این نهاد اروپایی «مقتدر‌تر و مقاوم‌ تر» باشد و به تهدید‌های مسکو به صورت نظام‌ مند و یکپارچه پاسخ دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.