آمریکا با دخالت در امور روسیه و اوکراین ریسک بزرگی می کند که ممکن است به کشتن ده ها میلیون آمریکایی منتهی شود.

 

به گزارش جماران به نقل از نشنال اینترست، واشنگتن در صورت رویارویی مستقیم با مسکو بر سر اوضاع در جنوب شرقی اوکراین با «یک شکست بزرگ استراتژیک» روبرو خواهد شد.

اشتباه یا تفسیر نادرست از اهداف آمریکا و روسیه می تواند منجر به فاجعه شود. روسیه یک قدرت هسته ای بزرگ است. اکنون این تنها قدرت هسته ای است که قادر به کشتن ده ها میلیون آمریکایی در مدت زمان کوتاه است. این محقق می شود ... این اغراق نیست.

آمریکا وقتی «برای کشور حیاتی باشد» می تواند با روسیه رویارویی علنی کند. با این حال وضعیت در جنوب شرقی اوکراین این شرط را برآورده نمی کند. علاوه بر این، درگیری با مسکو می تواند واشنگتن و متحدانش را «در برابر پکن» آسیب پذیر کند.

با وارد شدن به رویارویی با روسیه بر سر اوکراین، واشنگتن و متحدانش در برابر تجاوزات چین آسیب پذیر می شوند. غرق شدن در اروپا فرصتی عالی برای استفاده از حواس پرتی آمریکا به چین می دهد.

در حقیقت حفظ مسئله عضویت اوکراین در ناتو یک اشتباه استراتژیک است، زیرا این مسئله مشکلات زیادی را در روابط غرب و روسیه ایجاد کرده است.

پیش از این، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته بود که در گفت و گو با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو درباره وخیم شدن اوضاع در شرق این کشور بحث کرده و گفته است که ناتو تنها راه پایان دادن به درگیری در دونباس است.

وی گفت که تسلیم برنامه اقدام در مورد عضویت در این ائتلاف به اوکراین «یک نشانه واقعی برای روسیه خواهد بود.»

زلنسکی همچنین در مورد افزایش شمار نیروهای روسی در مرزهای اوکراین و افزایش آمادگی آنها برای اقدامات تهاجمی به استولتنبرگ اطلاع داد.

رهبر اوکراین از اعضای ناتو خواست تا به مسائل امنیتی دریای سیاه توجه بیشتری نشان دهند و حضور نظامی خود را در منطقه دریای سیاه تقویت کنند.

این در حالی است که سفیر سابق آمریکا در روسیه هشدار داده است که تنش ‌های ادامه ‌دار میان روسیه و اوکراین می ‌تواند به جنگی تمام عیار «بین دو ارتش بسیار نیرومند» تبدیل شود.

«مایکل مک ‌فال» که از سال 2012 تا 2014 و زمانی که روسیه کریمه را ضمیمه خاک خود کرد، در این سمت خدمت می ‌کرد، گفت اگر کرملین تصمیم بگیرد حمله ‌ای علیه شرق کشور آنها ترتیب دهد تا شهروندان روس ‌زبان منطقه را «آزاد» سازد، اوکراین در «واکنش» تردید نخواهد کرد.

مک‌ فال گفت: «اگر این اتفاق بیفتد دولت و ارتش اوکراین به آن واکنش نشان خواهند داد، شک ندارم که چنین کاری را انجام خواهند داد و بعد شاهد وقوع جنگی در اروپا میان دو ارتش بسیار نیرومند خواهیم بود».

این اظهارات بعد از آن گفته شد که دیمیتری کیسلیوف مجری خبر روسیه گفت که این کشور «یک قدم با جنگ فاصله دارد».

کیسلیوف گفت روسیه شاید مجبور به «نازی زدایی» کردن از این کشور با توسل به زور شود، روندی که به گفته او باعث «فروپاشی اقتصادی و نظامی» اوکراین خواهد شد.

ادعا می ‌شود در چند هفته گذشته روسیه حدود 80 هزار سرباز در کریمه و در کنار مرز شرقی اوکراین جمع کرده و همچنین تانک‌ ها، مهمات و توپخانه، وسایل نقلیه زره ‌پوش و تدارکات جنگی به منطقه آورده است.

این آمادگی نظامی مصادف با نقض آخرین آتش ‌بس در درگیری ادامه ‌دار بین اوکراین و جدایی ‌طلبان در شرق این کشور است که سال‌ ها با دولت اوکراین در جنگ قرار دارند.

از زمان انضمام کریمه، روسیه حضور نظامی خود در منطقه را تا این حد افزایش نداده بود، اما گزارش ‌های متعدد محلی و بین ‌المللی در روزهای گذشته اظهار داشته‌اند که پوتین اسکادران هوایی را از نزدیک مرز استونیا اعزام کرده و 10 ناو جنگی از چینش نظامی خود در دریای خزر نیز فرستاده است تا به کمک و تقویت نیروهای حاضر در دریای سیاه بروند.

در واکنش، آمریکا هم اعلام کرد دو ناو جنگی به دریای سیاه می‌ فرستد.

بسیاری از همتایان اروپایی پوتین با او صحبت کرده ‌اند تا او را به عقب ‌نشینی از چنین اقدامی تشویق کنند، از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، که در تماسی تلفنی در هفته گذشته از او خواست تا این تقویت نظامی متوقف شود.

در همین حال، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا «موافقند که روسیه باید بی‌ درنگ به تنش‌ زدایی از وضعیت در منطقه پرداخته و به تعهدات بین ‌المللی خود و امضای سند سازمان امنیت و همکاری اروپا وفادار بماند».

کرملین در آخر هفته گذشته گفت قصدی برای حرکت به سوی آغاز جنگ ندارد و «دیمیتری پسکوف» گفت: «البته که هیچ ‌کس در کل به سمت جنگ حرکت نمی ‌کند و کسی امکان وقوع چنین جنگی را نمی ‌پذیرد. هیچ کس امکان وقوع جنگ داخلی در اوکراین را هم نمی پذیرد».

اما همزمان با گفتن این اظهارات، رسانه‌ های روسی متعددی به حمله خود علیه ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ادامه دادند و او را به عنوان فردی متخاصم جلوه دادند.

برای مثال گزارشی خبری در شبکه 1 روسیه زلنسکی، کمدین تلویزیونی و بازیگر سابق را بعد از آن که تصاویری از او در نقش این چهره را در برنامه نمایشی قدیمی‌ تلویزیونی پیدا کرد، با ناپلئون مقایسه کرد.

گزارش دیگری به او برچسب «رهبر کل قوای طنز» و «رئیس جمهور جنگ» زد که می‌ خواهد یک درگیری «به راه اندازد».

همچنین به مخاطبان گفته شد در واقع این اوکراین است که با پشتیبانی ناتو به تقویت حضور نظامی خود در نزدیکی شهرهای دونتسک و لوهانسک مشغول است که مناطقی تحت کنترل جدایی طلبان است و بعد از جنگ داخلی سال 2014 که منجر به مرگ بیش از 14 هزار نفر شد کنترل آن مناطق را به دست گرفتند.

یکی از مسئولان ناتو گفت: «ما عمیقا از افزایش اخیر خشونت در شرق اوکراین نگران هستیم. شبه ‌نظامیان مورد حمایت روسیه در حال نقض آتش‌بس هستند. ما از روسیه می ‌خواهیم تقویت آرایش نظامی خود در اطراف اوکراین را متوقف کند، از حمایت شبه ‌نظامیان دست بردارد و بلافاصله به تنش ‌زدایی بپردازد. ما از روسیه می‌ خواهیم به تعهدات خود تحت معاهده مینسک وفادار بماند».

مک ‌فال سفیر سابق آمریکا در پاسخ به این سوال که رهبران جهان چقدر باید از وضعیت جاری در اوکراین نگران باشند، به سادگی پاسخ داد: «خیلی»

گرچه بلینکن وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده است اگر روسیه به خاک اوکراین وارد شود «عواقب و هزینه‌ های سنگینی خواهد پرداخت»، اما مک‌ فال می ‌گوید این تهدیدات آنقدر کافی نیست که آنان را از اقدامات نظامی باز دارد.

او گفت: «تحریم ‌ها تقریبا هیچ‌ وقت باعث تغییر رفتار پوتین بعد از واقعه نمی‌ شوند، اما شاید باعث تغییر محاسبات او قبل از تصمیم به انجام اقدامی جدید بشوند».

مک‌ فال افزود گروه 7 باید به جای آن که آمریکا را مجبور کند تا به تنهایی چنین موضعی بگیر باید با صدور بیانیه ‌ای اقدامات روسیه را محکوم کند.

ویدئوها و تصاویر حرکات سربازان روسیه رسانه ‌های اجتماعی را پر کرده است، از جمله تصاویری از محموله توپخانه کنار پلی که روسیه را به کریمه وصل می ‌کند و قطارهایی که پر از محموله مهماتی هستند که از مناطقی به دوری سیبری به آن‌ جا فرستاده شده ‌اند.

اوکراین می گوید 27 سرباز تاکنون در سال جاری میلادی در این منطقه کشته شده ‌اند، این تعداد بیشتر از نیمی از کل سربازانی است که در سال 2020 جان باختند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.