پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در ادامه جنجال حملات سایبری آمریکا علیه روسیه؛

تشدید خطر بروز جنگ سرد میان واشنگتن و مسکو

گزارش نیویورک تایمز در مورد حمله سایبری آمریکا به روسیه در حالی است که نهادهای اطلاعاتی ایالت متحده همواره مسکو را به انجام حملات سایبری علیه واشنگتن متهم می‌ کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد جنجال حملات سایبری آمریکا علیه شبکه برق روسیه یک روز پس از انتشار گزارش پر سروصدای نیویورک تایمز همچنان ادامه دارد.

نیویورک تایمز در گزارش روز شنبه خود به نقل از مقامات دولتی کنونی و سابق نوشت: آمریکا استفاده از حملات دیجیتالی به شبکه برق روسیه را افزایش داده است. این کار - که هدف از آن بنا به گزارش این روزنامه هشدار دادن به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است - نشان می دهد که دولت ترامپ چگونه از اختیارات جدید خود برای به کار گیری ابزارهای سایبری به شکلی تهاجمی تر بهره می برد. 

این مقام‌ ها طی مصاحبه‌ های سه ماه اخیر با نیویورک تایمز، درباره حملات سایبری آمریکا به روسیه توضیحاتی ارائه دادند.

این مقامات به توصیف مسئله به کارگیری کُد رایانه ای آمریکا در داخل شبکه برق روسیه و برخی اهداف دیگر در این کشور پرداختند؛ مسئله ای که تا قبل از این گزارشی درباره آن منتشر نشده بود. 

مقام‌ های سابق و کنونی آمریکایی به این روزنامه گفتند واشنگتن طی سال‌ های گذشته در حال ارزیابی و بررسی امکان نفوذ به شبکه برق روسیه بوده و دستکم از سال 2012 تحقیقات شناسایی درباره سیستم‌ های کنترل شبکه برق روسیه انجام داده است.

 

merlin_64651292_8b5b8af4-5cb7-4961-b2a6-4870f0e0e991-jumbo

 

به نوشته این روزنامه، این اقدام در راستای اقداماتی است که هدف از آنها نشانه گرفتن واحدهای روسی دخیل در فرآیندهای هک و سوء اطلاع رسانی در جریان انتخابات میان دوره ای سال 2018 آمریکا بود. 

به گفته مقامات، حالا اما استراتژی آمریکا به سمت تهاجم بیشتر تغییر جهت داده و این کشور با توجه به قرار دادن یک بدافزار بالقوه فلج‌ کننده در درون سیستم‌ های کنترل روسیه، به درجه‌ ای رسیده که هرگز تاکنون آن را امتحان نکرده بود.

طرفداران راهبرد تهاجمی تر در قبال روسیه در آمریکا گفتند این اقدام خیلی پیشتر باید روی می داد. آنها به این مسئله اشاره می کنند که وزارت امنیت داخلی و نیز اف بی آی سال هاست هشدار می دهند که روسیه بدافزارهایی را وارد سیستم نیروگاه ها، خطوط نفت و گاز و آب لوله کشی در آمریکا کرده است که در صورت بروز مناقشه ای احتمالی در آینده، این تاسیسات را در آمریکا هدف اقدامات خرابکارانه قرار می دهد.

اما این گزارش به مزاج رئیس جمهور آمریکا که از طرفداران پر و پا قرص روسیه است، خوش نیامد دونالد ترامپ روزنامه نیویورک تایمز را به ارتکاب «فعل واقعی خیانت» متهم کرد. 

ترامپ در توئیتی نوشت: این اتهامات «حقیقت ندارد» و این رسانه را «فاسد» خواند و اتهامات خود را مبنی بر اینکه روزنامه نگاران «دشمن مردمند» تکرار کرد. 

در پیام او آمده است: «آیا باور می کنید نیویورک تایمز ورشکسته ماجرایی را منتشر کرده است که در آن اظهار می کند آمریکا اساسا سرگرم تشدید حملات سایبری به روسیه است... این فعل واقعی خیانت از سوی نشریه ای است که زمانی بزرگ بود و اکنون برای انتشار هر داستانی حتی اگر به زیان کشور ما باشد, مستاصل شده است.»

گزارش نیویورک تایمز پس از تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه آمریکا در خصوص اقدام سازمان اطلاعات روسیه به هک کردن و اقدام سازمان اطلاعات اینترنتی آن به تحریف اطلاعات در رسانه های اجتماعی به منظور کمک به کارزار انتخاباتی ترامپ منتشر شد. 

مولر به تعداد نگران کننده ای تماس بین کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه پیش از انتخابات 2016 اشاره کرد. ترامپ ادعا کرد این گزارش او را از اتهامات مبرا کرد.

خطر بازگشت جنگ سرد

انتشار این گزارش و جار و جنجال های مربوط به آن، خطر قابل توجه تشدید جنگ سرد روزانه میان واشنگتن و مسکو را بالا می برد. 

این اختیارات جدید سال گذشته توسط کاخ سفید و کنگره به مرکز فرماندهی سایبری آمریکا اعطا شد. این مرکز که بخش از وزارت دفاع آمریکا به شمار می رود مسئول عملیات های تدافعی و تهاجمی ارتش آمریکا در جهان آنلاین است.

ترامپ تابستان سال گذشته در یک سند که همچنان محرمانه است، به مرکز فرماندهی سایبری ایالات متحده برای انجام عملیات‌ های تهاجمی بدون دریافت مجوز رئیس‌ جمهور آمریکا، اختیارات تازه‌ ای داد و قانون مصوب کنگره آمریکا در خصوص بودجه نظامی هم به این مرکز فرماندهی برای انجام «فعالیت نظامی مخفی» در فضای مجازی به منظور بازدارندگی، تامین امنیت یا دفاع در برابر فعالیت‌ های سایبری بدافزارها علیه ایالات متحده اختیاراتی داده است.  دولت آمریکا از اظهارنظر درباره اینکه در راستای این اختیارات، دقیقا دست به چه عملیات هایی می زند خودداری کرد. 

 

merlin_154790958_d7225b0a-d362-47ef-ad6d-0d737d7f9eee-jumbo

 

ولی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه گفت آمریکا در شرایط کنونی دیدگاهی کلی تر درباره اهداف دیجیتال احتمالی خود در پیش گرفته است تا به روسیه یا هر کس دیگری که در عملیات های سایبری علیه آمریکا دست دارند بگوید این کار برای شما هزینه دارد.

شبکه های برق سال هاست که یک عرصه نبرد با شدت پایین بوده است. 

ژنرال «پل ام. ناکاسونه» فرمانده مرکز فرماندهی سایبری آمریکا صریحا درباره ضرورت دفاع پیشروانه در داخل شبکه های کشور متخاصم صحبت کرده است؛ اقدامی که به گفته وی هدف از آن نشان دادن این مسئله است که آمریکا به حملات سایبری و آنلاین علیه خود واکنش نشان خواهد داد. وی یک سال قبل در جریان نشست های استماع مجلس سنا به وی گفت: آنها از ما هراسی ندارند.

 

merlin_134781063_f807a5fe-f273-44b4-bd90-415f463a1b54-jumbo

 

یک مقام ارشد اطلاعاتی که خواست نامش فاش نشود گفت: در طول سال گذشته این اقدامات بسیار بسیار تهاجمی تر و خشن تر شد. ما اقداماتی را در مقیاس هایی انجام می دهیم که چند سال قبل اصلا فکرش را هم نمی کردیم.

پرسش اصلی این است که آمریکا تا چه اندازه به درون شبکه برق روسیه رسوخ کرده است؛ سوالی که بدون دسترسی به جزئیات طبقه بندی شده این عملیات، دانستن آن غیرممکن است. تنها در آن زمان مشخص خواهد شد که آیا می شود روسیه را در تاریکی فرو برد یا ارتش آن را زمین گیر کرد یا نه. سوالی که تا زمانی که این کدها فعال نشده باشد نمی توان به آنها جواب داد. 

آمریکا و متحدانش بارها مدعی شده‌ اند که روسیه در حال انجام عملیات سایبری تهاجمی ضد کشورهای دیگر است اما مسکو ضمن رد این اتهامات، خواستار همکاری بین‌ المللی در زمینه امنیت سایبری شده است.

 

merlin_156023685_66044309-2772-4c7c-8327-e87e907c3062-jumbo

 

مسئله ای که در حال حاضر مطرح است این است که آیا قرار دادن مین های زمینی در شبکه برق یک کشور خارجی، روشی درست برای مقابله با روسیه است یا نه. این روش در کنار شباهت هایی که به راهبرد هسته ای دوره جنگ سرد دارد، شبکه های برق را به عنوان یک هدف مشروع مطرح می کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.