«توماس گرم» مشاور ارشد جورج بوش در زمان مسئولیت ریاست جمهوری آمریکا، گفت: ازسرگیری همکاری های گسترده میان مسکو و واشنگتن هیچگاه تحقق نمی یابد و چنین وضعیتی در شرایط کنونی برای آمریکا نامطلوب است.

به گزارش جماران، توماس گرم که مدتی نیز مشاورهنری کسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بوده و در زمان حاضر در دانشگاه ییل این کشور تدریس می کند، افزود: اختلاف های جدی بین واشنگتن و مسکو در مسائل مختلف وجود دارد.
وی در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: بهترین راه عادی سازی روابط، پذیرفتن اختلاف در رویکردها و طرح های دو کشور است.
توماس گرم همچنین با بیان اینکه روسیه و آمریکا از اصولی همچون حق حاکمیت، مشروعیت حکومت، تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت ملت ها حمایت می کنند، افزود: اما، مسکو و واشنگتن درک متفاوتی از این اصول دارند. به عنوان مثال، آمریکا معتقد است از حق آلبانی تبارها در کوزوو باید پشتیبانی کرد و در کریمه هم روسیه اعتقاد دارد باید از حق روس تبارهای ساکن این شبه جزیره دفاع و پشتیبانی کند که در هر دو مورد، موضوع تعیین حق سرنوشت ملت ها مطرح است.
استاد دانشگاه ییل همچنین گفت که روسیه و آمریکا در مسائل ژئوپلیتیکی از جمله در خاورمیانه و کشورهای اروپایی به ویژه بحران اوکراین اختلاف های اساسی دارند.
وی افزود: این مساله طبیعی است، زیرا آمریکا با بسیاری از کشورها از جمله چین، انگلیس و فرانسه هم اختلاف دارد، ولی به مراتب کمتر است.
سیاستمدار آمریکایی در باره روابط ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ هم گفت که پیش بینی این مساله بسیار دشوار است، زیرا سران روسیه و آمریکا هیچ دیداری نداشته اند و فقط دو گفت وگوی تلفنی صورت گرفته و زمینه قضاوت کافی وجود ندارد.
واشنگتن از سال 2014 تحریم ها و سیاست های اقتصادی ضدروسی رو به افزایشی را همراه اتحادیه اروپا مرتبط با اوضاع اوکراین آغاز کرد و همچنین با پیگیری باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، شمار زیادی از نظامیان این کشور و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با جنگ افزارهای پیشرفته و سامانه های موشکی نزدیک و حتی هم مرز روسیه در کشورهای بالتیکی و در شرق اروپا مستقر شده اند.
در آخرین روزهای سال 2016 نیز اوباما با یک اقدام ناگهانی دستور اخراج 35 دیپلمات روسی از آمریکا را به عنوان عنصر نامطلوب صادر کرد و دو مرکز دیپلماتیک روسیه را نیز بست.
انتظار می رفت پس از پایان حکومت اوباما که سبب شد، تقریبا بدترین تقابل سیاسی و نظامی بین روسیه با غرب به ویژه آمریکا شکل گیرد و روی کار آمدن ترامپ، تیرگی کنونی کاهش یابد یا حداقل متوقف شود، ولی شرایط نشان می دهد در زمان حاضر چنین افقی در دسترس نیست و حتی وضعیت رو به بدتر شدن است.
بزرگ ترین مانع گرم شدن روابط مسکو و واشنگتن، فعالیت سازمان یافته گروههای پرقدرت ضدروسی در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا است که جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ در هر دو نهاد قانونگذاری اکثریت دارند و همچنین برای اقدام علیه روسیه از حمایت همتایان دمکرات خود برخوردارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.