در آستانه دیدار رهبران روسیه و آمریکا، مقامات دو کشور سیگنال هایی به یکدیگر می فرستند.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان بی سی، روسیه روز دوشنبه گفت پیش از نشست بین رهبران دو کشور در ماه آینده سیگنال هایی را که «ناراحت کننده و ناخوشایند» توصیف می کند به آمریکا ارسال می کند.

این اظهارات یک روز پس از آن صورت گرفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که وی در هنگام دیدار دو رهبر در 16 ژوئن در ژنو، به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فشار خواهد آورد تا به حقوق بشر احترام بگذارد. جو بایدن گفت: «دو هفته دیگر در ژنو با رئیس جمهور پوتین ملاقات خواهم کرد. به وضوح [به او] خواهم گفت که ما در برابر نقض حقوق بشر سکوت نخواهیم کرد.»

جو بایدن چند هفته پیش در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که باور دارد ولادیمیر پوتین «یک قاتل» است.

این سخنان رئیس جمهور آمریکا با واکنش کاخ کرملین روبرو شد و مسکو سفیر خود در آمریکا را برای مشورت از واشنگتن فراخواند.

ولادیمیر پوتین نیز در واکنش به سخنان جو بایدن گفته بود: «این صفت برازنده گوینده آن است.»

روابط بین دو کشور در پایین ترین سطح پس از جنگ سرد است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «آمریکایی ها باید تصور کنند که تعدادی از سیگنال های مسکو ... از جمله در روزهای آینده برای آنها ناراحت کننده خواهد بود.»

ریابکوف گفت روسیه آماده است تا به پرسش های بایدن در مورد حقوق بشر در روسیه پاسخ دهد و گفت که هنگام آماده سازی دستور کار این اجلاس مسکو از واشنگتن انعطاف پذیرتر است.

بایدن و پوتین در حالی در روز 16 ژوئن (26 خرداد) در ژنو سوئیس دیدار می‌ کنند که روابط مسکو و واشنگتن به پایین‌ ترین سطح خود بعد از دوران جنگ سرد رسیده است.

روابط روسیه و غرب بعد از زندانی شدن «آلکسی ناوالنی» منتقد کرملین، افزایش نیروهای نظامی در مرز اوکراین و اختلافات بر سر بلاروس پرتنش شده است.

با این حال طرح اتهام نقض حقوق بشر علیه مسکو تنها عامل تنش زا در روابط آمریکا با مسکو نیست. واشنگتن دولت روسیه را به دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری متهم می کند.

همزمان، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفته است که آمریکا و دیگر اعضای ناتو به تازگی تحرکات نظامی خود را در غرب روسیه افزایش داده‌اند و هشدار داد که روسیه هم متقابلا اقدام خواهد کرد.

شویگو گفت: اقدامات همکاران غربی ما در حال نابود کردن نظام امنیتی دنیا است و ما را مجبور به اقدام متقابل می‌ کند.

به گفته وزیر دفاع روسیه این کشور تا پایان سال 2021 حدود 20 واحد نظامی را در مرزهای غربی روسیه مستقر خواهد کرد.

شویگو گفت که علاوه بر این نیروهای مستقر در منطقه نظامی غرب روسیه، حدود 20 هزار واحد تجهیزات تازه دریافت خواهند کرد.

جو بایدن وعده داده است که در صورت تداوم «دخالت های روسیه در دموکراسی آمریکا» به این اقدامات واکنش نشان خواهد داد. آمریکا و روسیه همچنین بر سر بحران در شرق اوکراین و حمایت های مسکو از «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس اختلاف نظرهای جدی دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.