روابط آمریکا و روسیه در چند سال اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده، از جمله سوریه، اوکراین، و ... رو به تیرگی رفته است

 

به گزارش جماران به نقل از فایننشال تایمز، روسیه در واکنش به تحریم های اعمال شده توسط جو بایدن که روز پنجشنبه انجام شد، 10 دیپلمات آمریکایی را اخراج خواهد کرد.

روسیه علاوه بر این، فعالیت سازمان ‌ها و نهادهای خیریه وابسته به آمریکا را که «در امور این کشور دخالت می‌ کنند»، محدود خواهد کرد. همچنین سفرهای کاری دیپلمات‌ های آمریکایی به روسیه به میزان قابل توجهی کاهش داده خواهد شد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه این خبر را اعلام کرد.

این اقدام روسیه یک روز پس از آن صورت می گیرد که آمریکا تصمیم گرفت 10 دیپلمات روسیه را اخراج، و 32 شخصیت حقیقی و حقوقی را تحریم کند.

کاخ سفید روز پنجشنبه با انتنشار بیانیه‌ ای 10 دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرد و از آنها خواست خاک روسیه را ترک کنند. تحریم ‌های آمریکا که بر پایه فرامین اجرایی رئیس جمهور آمریکا صادر شده از روز 14 ژوئن اجرایی خواهد شد.

آمریکا می ‌گوید این تصمیم در واکنش به دخالت ‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و حمله هکرهای وابسته به کرملین صورت گرفته است. 

سال گذشته، پژوهشگران امنیت سایبری در آمریکا هک نرم افزاری به نام «سولار ویند» را شناسایی کردند که به مجرمان سایبری امکان نفوذ و دسترسی به 18000 شبکه رایانه ‌ای دولتی و خصوصی را می ‌داد. کارشناسان اطلاعاتی معتقدند که روسیه عامل این حمله بوده است. هکرها به پرونده‌ های دیجیتالی چندین سازمان دولتی آمریکا از جمله وزارت ‌های خزانه‌ داری و دادگستری و چند اداره دولتی دسترسی پیدا کردند.

در سوی مقابل حالا وزیر خارجه روسیه رسما اعلام کرد که مسکو 10 دیپلمات آمریکایی را به این کشور پیشنهاد خواهد داد تا خاک روسیه را ترک کنند.

لاوروف همچنین اظهار داشت به «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو «توصیه» کرده تا برای انجام رایزنی با واشنگتن، روسیه را ترک کند. روسیه پیشاپیش «آناتولی آنتونوف» سفیر خود در آمریکا را فراخوانده است.

تنش ‌ها میان روسیه و آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در واشنگتن بالا گرفته است. این در حالی است که مناسبات نسبتا دوستانه و یا دست ‌کم «کم خصومتی» طی چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ میان کرملین و کاخ سفید حکم فرما بود.

پاسخ روسیه اگر چه مقابله به مثل با تحریم‌ های روز پنجشنبه واشنگتن علیه مسکو است اما جزئیات آن نمایانگر این است که کرملین قصد افزایش دادن سطح تنش را ندارد چرا که مجازاتی هم‌ طراز واشنگتن در نظر گرفته است.

دیپلمات ارشد روس در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که مسکو 8 مقام آمریکایی را تحریم می ‌کند و از فعالیت ‌های موسسات غیرانتفاعی و آمریکایی در روسیه که در امور نظامی فعالیت می ‌کنند، جلوگیری خواهد کرد.

او همچنین اعلام کرد که مسکو همچنان در حال بررسی جنبه‌ های مختلف برگزاری نشست سران میان رهبران دو کشور و این ابتکار را مثبت ارزیابی می‌ کند. اشاره لاوروف به پیشنهاد جو بایدن در خصوص انجام ملاقات حضوری با «ولادیمیر پوتین» مربوط می ‌شود. رئیس جمهور آمریکا در مکالمه تلفنی هفته گذشته خود با پوتین، به همتای روس پیشنهاد داد در کشوری ثالث با پوتین دیدار کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هفته گذشته گفته بود خصومت و غیرقابل پیش‌ بینی بودن اقدامات آمریکا روسیه را وادار می‌ کند که به صورت کلی خود را برای بدترین سناریوها آماده کند.

موضوعات مختلف از جمله مسئله اوکراین و وضعیت شبه جزیره کریمه از مسائلی است که تنش ‌های میان مسکو و واشنگتن را تشدید کرده است.

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفته بود تحریم ‌های جدید سیگنالی به مسکو است و به کرملین هشدار می ‌دهد که مواضع واشنگتن علیه اقدامات آن سخت‌ تر خواهد شد. با این حال، به نظر می‌ رسد جو بایدن باب گفت و گو را برای مسکو باز گذاشته، آن هم بعد از یک دهه سردی و تنش جدی میان دو قدرت جهانی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هم بهبودی نیافت. جو بایدن و ولادیمیر پوتین سه‌ شنبه (13 آوریل) تلفنی با هم گفت و گو کردند.

این دومین دور تحریم ‌های عمده علیه روسیه پس از تحریم‌ های ماه گذشته در واکنش به مسمومیت «الکسی ناوالنی» منتقد دولت روسیه است که شامل تحریم 7 مقام میان رتبه و ارشد روسی و بیش از 12 نهاد آن کشور بود. روسیه می ‌گوید که نقشی در مسمومیت  ناوالنی که اکنون در این کشور زندانی است نداشته است. با این حال در واشنگتن کسی انتظار ندارد که چنین تحریم‌ هایی اقدامات ادعایی مسکو علیه منافع آمریکا را متوقف کند و از نظر تحلیل ‌گران، بیشتر جنبه مصرف روابط عمومی برای جو بایدن دارد که می خواهد نشان دهد مواضع او در برابر ولادیمیر پوتین نسبت به دونالد ترامپ سختگیرانه ‌تر است. جو بایدن ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌ کند پوتین «قاتل» است، گفته بود این طور فکر می ‌کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.