وزرات خارجه آمریکا نخستین بیانیه های مطبوعاتی خود را به مداخله در امور داخلی چین و روسیه اختصاص داد.

 

به گزارش جماران به نقل از فایننشال تایمز، اظهارات مداخله ‌جویانه وزارت خارجه آمریکا علیه روسیه و چین را باید نخستین موضع گیری های علنی دولت جدید واشنگتن در قبال دیگر کشورها توصیف کرد.

در نخستین موضع گیری در قبال مسکو، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اقدام دولت روسیه علیه معترضان حامی «الکسی ناوالنی» را به شدت محکوم کرد و با صدور بیانیه‌ ای مطبوعاتی در پی دستگیری این شهروند روسی مخالف دولت فعلی مسکو و برخورد با هواداران وی افزود: ایالات متحده استفاده از تاکتیک‌ های خشن علیه معترضان و روزنامه ‎نگاران در شهرهای روسیه را به شدت محکوم می ‌کند.

او ادامه داد: قبل از وقایع امروز، دولت روسیه با آزار و اذیت سازمان ‌دهندگان اعتراض، تهدید به شبکه رسانه‌ های اجتماعی و دستگیری پیشگیرانه شرکت‌ کنندگان بالقوه در راهپیمایی ‌ها، دست به سرکوب حق تجمع مسالمت آمیز و آزادی بیان زده بود. این به دنبال سال‌ ها اعمال محدودیت ‌ها و اقدامات سرکوبگرانه علیه جامعه مدنی، رسانه‌ های مستقل و مخالفان سیاسی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ادامه تلاش ‌ها برای سرکوب حقوق روس‌ ها در تجمع‌ های مسالمت‌ آمیز و آزادی بیان، دستگیری شخصیت مخالف الکسی ناوالنی و سرکوب اعتراض ‌های بعدی نشانه ‌های نگران ‌کننده محدودیت ‌های بیشتر در جامعه مدنی و آزادی‌ های اساسی است.

پرایس اظهار کرد: حقوق روس‌ ها برای تجمع ‌های مسالمت ‌آمیز و شرکت در انتخابات آزاد و عادلانه نه تنها در قانون اساسی کشور بلکه در تعهدات روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا، اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در تعهدات بین ‌المللی آن تحت میثاق بین ‌المللی حقوق مدنی و سیاسی قید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مقامات دولت روسیه خواسته است تمام کسانی که به دلیل استفاده از حق خود برای اعتراض مسالمت آمیز بازداشت کرده، از جمله الکسی ناوالنی را آزاد، و به طور کامل با تحقیقات جامعه جهانی در مورد مسمومیت ناوالنی همکاری کند و استفاده از سلاح شیمیایی را در خاک آن به طور معتبر توضیح دهد.

پرایس تصریح کرد: آمریکا شانه به شانه هم پیمانان و شرکای خود در دفاع از حقوق بشر خواهد بود، چه در روسیه و چه در هر جایی که تهدید شوند.

سفارت آمریکا در مسکو نیز در بیانیه ‌ای مداخله جویانه گفته است: آمریکا از حق همه افراد برای تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان حمایت می‌ کند. اقدامات انجام شده توسط مقام‌های روسیه برای سرکوب این حقوق است.

وزارت خارجه روسیه، سفارت آمریکا در مسکو را به دلیل دخالت در تجمعات مخالفان در روسیه، که امور داخلی این کشور است، محکوم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد، سفارت ایالات متحده با ارسال پیام فعالانه در شبکه های اجتماعی در حمایت از اعتراضات غیرقانونی در شهرهای روسیه، نسبت به قوانین و مقررات دیپلماتیک بی توجهی کرده است.

در بیانیه آمده است: «ما در مورد تشویق اقدامات خشونت آمیز صحبت می کنیم، که به طور ریاکارانه به عنوان اعتراضات مسالمت آمیز اعلام شده است، که سازمان دهندگان حتی کودکان خردسال را نیز درگیر می کنند.»

این گزارش افزود، تلاش های دیپلمات های آمریکایی برای تحریک اقدامات افراطیون محکوم به شکست است و پیامدهای منفی برای روابط مسکو و واشنگتن به همراه خواهد داشت.

دولت روسیه طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که تجمع اعتراضی سراسری روز شنبه فاقد مجوز قانونی است و با تظاهرات کنندگان برخورد خواهد شد. با این حال برگزارکنندگان این تظاهرات از هواداران خود خواسته بودند با نادیده گرفتن هشدارهای مقامات، در این اعتراضات مشارکت کنند.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان  پوتین رئیس جمهور روسیه و از داوطلبان شرکت برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری 2018 روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی، از کاندیداتوری در انتخابات منع شد.

او 20 اوت (30 مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر «تومسک» سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت؛ جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی «نوویچوک» وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک به کار گرفته شده است. روسیه این ادعای آلمان در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خواند.

ماموران امنیتی روسیه ناوالنی را 28 دی و پس از بازگشت به کشور در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت به سر خواهد برد.

موضع گیری در قبال چین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهارات مداخله‌ جویانه دیگری ضمن اتهام‌ زنی به چین اعلام کرد، از تایوان در مقابل فشار‌های پکن حمایت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ابتدا با بیان نیت واشنگتن برای تقویت روابط با تایوان ادعا کرد: آمریکا نگران آنچه از سوی وی فشار مداوم چین علیه تایوان توصیف شد، است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آمریکا با نگرانی الگوی تلاش‌ های مداوم جمهوری خلق چین را برای ارعاب همسایگان خود از جمله تایوان متذکر می ‌شویم. ما از پکن می ‌خواهیم فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند و در عوض با نمایندگان منتخب دموکراتیک تایوان گفت و گوی معنادار داشته باشد.

پرایس تاکید کرد: ما در کنار دوستان و متحدانمان خواهیم بود تا رفاه، امنیت و ارزش ‌های مشترک خود را در منطقه هندو-اقیانوس آرام پیش ببریم و این شامل تعمیق روابط ما با تایوان خواهد بود. آمریکا به حمایت از حل مسائل موجود ادامه خواهد داد. ما به تایوان در حفظ توانایی دفاع شخصی خود ادامه خواهیم داد.

«هسیائو بی خیم» نماینده تایوان در آمریکا در مراسم تحلیف جو بایدن حضور داشت که نخستین نمایندگی رسمی تایوان در واشنگتن از زمان قطع روابط دیپلماتیک آمریکا با تایپه است که به بیش از 40 سال پیش برمی گردد. آمریکا در حالی مدعی حمایت از تایوان برای دفاع از خود شده که چین آن را بخشی از قلمرو خود می ‌داند و بار‌ها نسبت به مداخله جویی‌ های واشنگتن هشدار داده است.

در تحولی دیگر، ارتش آمریکا امروز یکشنبه اعلام کرد که ناوگروه «تئودور روزولت» برای تقویت «آزادی کشتیرانی»وارد دریای جنوبی چین شده است.این در حالی است که تنش میان چین و تایوان نگرانی آمریکا را برانگیخته است.

فرماندهی منطقه اقیانوس های هند و آرام در بیانیه ای اعلام کرد که این ناوگروه هجومی روز گذشته-شنبه- وارد دریای چین جنوبی شده است و این همان روزی بود که تایوان از نفوذ بمب افکن ها و جنگنده های چینی به منطقه ای در همسایگی جزایر«براتاس» که چین مدعی است متعلق به این کشور است،خبر داده بود.

در این بیانیه آمده است که ناوگروه دریایی آمریکایی وارد تنگه دریایی شده است که چین خواستار حاکمیت بر بخش بزرگی از آن شده است. 

600d3d9f4236043f2504113a

در این بیانیه همچنین آمده است که هدف ورود این ناوگروه  اجرای عملیات روتینی برای تضمین آزادی کشتیرانی و ایجاد شراکت هایی برای تقویت امنیت دریایی است.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است که ناو هواپیمابر آمریکایی با همراهی ناو موشک انداز «پانکر هیل» و دو ناوچه «راسل» و «جان فین» که مجهز به موشکهای هدایت شونده هستند، روانه دریای جنوبی چین شده اند.

این رخداد چند روز پس از انتصاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا رخ داده است.

«آنتونی بلینکن» کاندیدای بایدن برای وزارت خارجه در جلسه تأییدش برای وزیر خارجه شدن در کنگره در روز سه شنبه گذشته گفت که « بی تردید چین خطرناک ترین چالش برای آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها به شمار می رود.»

بلینکن گفت بدون تردید چین در مقایسه با دیگر کشورها، مهم ‌ترین چالش پیش روی آمریکاست. آمریکا می ‌تواند بر چین برتری یابد.

وی افزود بنیان محکمی برای تدوین سیاستی با حمایت دو حزب آمریکا در قبال چین وجود دارد و دونالد ترامپ در اتخاذ رویکرد سرسختانه ‌تر نسبت به چین کار درستی کرد، اما او با روش ترامپ برای انجام این کار مخالف است.

طبق اصل چین واحد، تایوان بخشی از تمامیت ارضی دولت پکن است و سایر کشورها حق ندارند با این منطقه، تعاملات دیپلماتیک مستقل داشته باشند.

اما، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، چند روز مانده به تحویل کاخ سفید به بایدن دموکرات، همه محدودیت های دیپلماتیک با تایوان را لغو کرد حال آنکه تحت زمامداری وی، فروش تسلیحات به تایوان که امری معمول بود؛ به شدت افزایش یافت.

با توجه به اینکه «آنتونی بلینکن» گزینه احراز پست وزارت خارجه دولت بایدن در جلسه استماع کنگره، مدعی شد که رویکرد ترامپ در مقابل چین درست بوده است و از آنجا که دشمنی با پکن در رویکرد ایندوپاسیفیک ایالات متحده جایگاه ویژه ای دارد؛ به نظر نمی رسد که در دوره بایدن شاهد تغییرات محسوسی در رابطه دو کشور باشیم حال آنکه دموکرات ها در استفاده از تحریم هایی که با ادعاهای حقوق بشری تحمیل می شود؛ سابقه طولانی دارند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.