رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا روسیه را برنده دیدار رهبران آمریکا و روسیه در ژنو توصیف کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دیدار بایدن و پوتین رهبران آمریکا و روسیه در ژنو واکنش نشان داد و گفت که «واشنگتن از نشست ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهور روسیه و امریکا هیچ چیزی به دست نیاورد و برای مسکو نشست به خوبی پیش رفت.

وی نسبت به اینکه جو بایدن در دیدار با ترامپ هیچ دستاوردی نداشت ابراز تأسف کرد.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای که با فاکس نیوز داشت، گفت: ما هیچ چیزی به دست نیاوردیم، صحنه را به روسیه واگذار کردیم.

وی افزود که امریکا قادر به جلوگیری از پروژه نورد استریم 2 نشد، چیزی که مهم بود باید انجام می‌شد.

به گفته رئیس‌جمهور پیشین امریکا، روسیه برنده این اجلاس شد. وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم که روز خوبی برای روسیه بود.

ترامپ همچنان گفت که روابط امریکا و روسیه می‌تواند «باورنکردنی» باشد. وی می‌گوید: آنها (روسیه) به اقتصاد و ما به چیزهایی که آنها دارند، نیاز داریم. آنها زمین‌های بسیار ارزشمند از نظر منابع معدنی دارند.

با این حال، وی اظهار داشت که با ولادیمیر پوتین روابط خوب را بر قرار نموده بود. ترامپ گفت: اما هیچ کس مانند ما در مقابل روسیه سختگیرتر نبوده است.

اولین دیدار پوتین و بایدن روز چهارشنبه، 16 جون در ژنو برگزار شد و مذاکرات روسای جمهور روسیه و امریکا 4 ساعت و نیم ادامه داشت. رئیس‌جمهور پوتین در پایان این مذاکرات گفت که با همتای امریکایی خود توافق شده که رایزنی ها را در مورد ثبات استراتژیک در سطح ادارات مربوطه دو کشور آغاز شود. به گفته وی، هر دو کشور آگاه هستند که مسوولیت خاصی در مورد ثبات استراتژیک در جهان دارند.

علاوه بر این، سران دو کشور بیانیه مشترکی را صادر کردند. در این بیانیه از تعهد مسکو و واشنگتن به این اصل صحبت می‌شود که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نمی تواند وجود داشته باشد و هرگز نباید چنین جنگی رخ دهد. همین اصل توسط رهبران اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در دیدار آنها در ژنو در سال 1985 مطرح شده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز گفت که او و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در یک نشست «سازنده» در روز چهارشنبه توافق کردند که سفیران خود را برگردانند و مذاکرات را برای جایگزینی آخرین پیمان باقی مانده بین دو کشور برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای آغاز کنند.

پوتین افزود: «هیچ خصومتی در طول مذاکرات وجود نداشت و سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت به پایان رسید.»

دو طرف گفته بودند انتظار داشتند ملاقات آن‌ها چهار تا پنج ساعت به طول انجامد اما این ملاقات ظرف سه ساعت به پایان رسید. پس از پایان ملاقات دو طرف به طور جداگانه با خبرنگاران سخن گفتند.

پوتین اذعان کرد که بایدن مسائل حقوق بشری از جمله سرنوشت الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان را با وی مطرح کرده است. با این حال پوتین با برجسته کردن مسائل داخلی آمریکا از جمله اعتراضات سیاه‌پوستان و شورش روز شش ژانویه در این کشور از حکم زندان ناوالنی دفاع کرد و سوالات متعدد درباره بدرفتاری با رهبران مخالف روسیه را پاسخ نداد.

پوتین نزدیک به یک ساعت مقابل خبرنگاران بین‌المللی حاضر بود. وی به «احترام قابل توجه» خود به بایدن به عنوان یک رهبر سیاسی با تجربه اشاره کرد که «به همان زبان صحبت می‌کند.»

جو بایدن نیز در یک نشست خبری جداگانه به خبرنگاران گفت که با پوتین توافق کرده است که درباره محدود کردن برخی از زیر ساخت‌های حیاتی برای حملات سایبری بحث کنند.

وی تاکید کرد اگر روسیه به حملات سایبری مخرب علیه اهداف آمریکایی ادامه دهد، واشنگتن تلافی خواهد کرد. بایدن تصریح کرد که پوتین از ظرفیت سایبری «بی‌نظیر» آمریکا آگاه بود. وی تاکید کرد که روسیه خواهان جنگ سرد جدید نیست.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با اشاره به سه ساعت گفت‌وگو افزود که آن‌ها نیازی به صرف وقت بیشتر برای صحبت نداشتند و اکنون چشم‌انداز واقعی برای بهبود روابط با روسیه وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد که دو رهبر با جزییات در مورد گام‌های بعدی که دو کشور باید برای کنترل تسلیحات برای کاهش خطر جنگ بردارند گفت‌وگو کردند.

پوتین در توصیف این جلسه آن‌ را بسیار کارآمد، اصولی و خاص توصیف کرد: «هدف دستیابی به نتیجه بود که یکی از آن‌ها عقب راندن مرزهای اعتماد بود.»

پوتین گفت که او و بایدن توافق کردند که مذاکرات درباره موضوعات هسته‌ای را آغاز کنند تا به طور بالقوه جایگزین پیمان محدودیت سلاح‌های هسته‌ای (استارت نو) پس از انقضای آن در سال ۲۰۲۶ شود.

پیمان استارت نو پس در سال ۲۰۱۰ میان باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روسای جمهوری وقت آمریکا و روسیه در پراگ امضا شد و یک سال بعد ماهیت اجرایی پیدا کرد.

این پیمان به دلیل اختلاف‌ نظرها و تنش‌های موجود میان واشنگتن و مسکو در زمینه تسلیحاتی در دوره زمامداری دونالد ترامپ در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود.

دیدار این دو رهبر در یک عمارت مربوط به قرن ۱۸ مشرف به دریاچه ژنو در سوئیس برگزار شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.