ترامپ قبل از دیدار بایدن با پوتین توصیه طعنه آمیزی به جانشین اش ارائه کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای «جو بایدن» جانشین اش در دیدار با «ولادیمیر  پوتین» رئیس جمهور روسیه آرزوی موفقیت کرد و از او خواست در این دیدار خوابش نبرد!

ترامپ در سخنانی گفت:« امیدوارم بایدن در مذاکراتش با پوتین رئیس جمهور روسیه موفق شود.در جریان دیدار نخوابی و خواهش می کنم که بهترین آرزوهایم را به پوتین منتقل کنی».

ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا بایدن را «جو خوشخواب» توصیف کرده بود.

بایدن و پوتین برای اولین بار چهارشنبه این هفته ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو دومین شهر پرجمعیت سوئیس دیدارمی کنند.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه و در جریان نخستین سفر خارجی از زمان به قدرت رسیدن، واشنگتن را به مقصد انگلیس ترک کرد. آقای بایدن در تلاش است تا در جریان سفر هشت روزه به اروپا، روابط میان دو سوی اقیانوس اطلس را پس از یک دوره فترت در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ ترمیم و همزمان، مناسبات با روسیه را بازتعریف کند.

 به نظر می‌رسد این نخستین سفر، آزمونی برای نشان دادن توانایی‌های دیپلماتیک رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده برای مدیریت روابط با متحدان بزرگ است؛ روابطی که با افزایش تعرفه‌ها و خروج از پیمان‌های بین‌المللی در دوران ترامپ، به شدت آسیب دیده بودند.

جو بایدن پیش از این سفر و در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست این پرسش را مطرح کرد: «آیا متحدان و نهادهای دموکراتیکی که در قرن گذشته آن‌همه تاثیرگذار بودند، توانایی خود را برای رویارویی با تهدیدهای دشمنان در روزگار نو، ثابت خواهند کرد؟ باور دارم که پاسخ مثبت است. این هفته در اروپا ما فرصت اثبات این قضیه را داریم.»

دیدار رئیس جمهوری ایالات متحده با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مهم‌ترین بخش این سفر دیپلماتیک به شمار می‌رود؛ فرصتی برای جو بایدن برای گفت‌وگوی مستقیم درباره حملات سایبری از روسیه، سیاست خصمانه مسکو در قبال اوکراین و بسیاری چالش‌های دیگر که روابط دو ابرقدرت را بار دیگر در وضعیتی متشنج قرار داده است.

نخستین مرحله از سفر بایدن در روستای ساحلی «سنت ایوز» در «کورن‌وال» انگلیس آغاز می‌شود. رئیس جمهوری ایالات متحده به همراه رهبران شش کشور دیگر در اجلاس گروه ۷ شرکت خواهد کرد. قرار است دیپلماسی واکسن، تجارت، محیط زیست و ابتکار عمل برای بازسازی زیرساخت‌های جهان در حال توسعه، دستور کار این نشست باشد. مقام‌های ایالات متحده آمریکا این نشست را به مثابه فرصتی برای رویارویی با قدرت فزاینده چین می‌پندارند.

جو بایدن احتمالا با فشارهای بیشتر برای تقسیم موجودی واکسن کرونای ایالات متحده با دیگر کشورهای جهان روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که واشنگتن هفته گذشته از ارسال ۲۰ میلیون دوز واکسن به دیگر کشورها خبر داده بود.

تلاش بایدن برای وضع مالیات جهانی حداقلی بر شرکت‌های بزرگ چندملیتی، در همان آغاز کار با مخالفت‌های داخلی در ایالات متحده روبه‌رو شد. این در حالی است که وزاری دارایی گروه ۷ پیش از برگزاری نشست سران برای وضع مالیات با نرخ ۱۵ درصد و حتی اجازه به کشورهای اقامتگاه این شرکت‌ها بر اخذ ۲۰ درصد مالیات از «مازاد» سود، یعنی چیزی حدود ۱۰ درصد سود، توافق کرده اند. حدود ۱۰۰ شرکت چندملیتی با سودهای بسیار بالا مشمول چنین مالیات‌هایی خواهند بود.

جمهوریخواهان ایالات متحده هفته پیش مخالفت جدی خود را با این طرح اعلام کردند. برنامه‌ای که در صورت اجرا، توانایی ایالات متحده برای اجرای یک توافق جامع جهانی را زیر سوال می‌برد.

بایدن امروز پنجشنبه با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در کورن‌وال دیدار خواهد کرد. این ملاقات فرصتی برای بازسازی روابط ویژه ایالات متحده با انگلیس پس از برکسیت توصیف می‌شود.

پس از اجلاس سه روزه گروه ۷، جو بایدن به همراه همسرش جیل، در کاخ وینزر به ملاقات ملکه الیزابت می‌روند. آقای بایدن ۷۸ ساله در سال ۱۹۸۲، زمانی که سناتور ایالت دلاور بود، با ملکه انگلیس دیدار کرده بود.

رئیس جمهور ایالات متحده پس از آن بایدن برای گفت‌وگو با رهبران ناتو و اتحادیه اروپا به بروکسل، پایتخت بلژیک می‌رود. انتظار می‌رود مناسبات و چالش‌ها با روسیه و چین و همچنین بحث بی‌پایان تشویق اعضای ناتو به پرداخت هزینه بیشتر برای دفاع مشترک، مهم‌ترین محورهای گفت‌و‌گوی بایدن با رهبران متحد در بروکسل باشد.

سفر اروپایی بایدن سرانجام با دیدار با ولادیمیر پوتین در ژنو به پایان می‌رسد. این دشوارترین مرحله اولین تور دیپلماتیک رئیس جمهوری ایالات متحده به شمار می‌رود. رهبر روسیه برای نخستین بار با جانشین دونالد ترامپ رو‌به‌رو خواهد شد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز امیدواری کرده است که نشست‌های سران گروه ۷ و ناتو، پیش از دیدار بایدن و پوتین، به مثابه تکیه‌گاهی از وحدت متحدان برای رئیس جمهوری ایالات باشد.

انتظار نتایج بزرگی از نشست سران ایالات متحده آمریکا و روسیه نمی‌رود. به نظر می‌رسد جو بایدن و جیک سولیوان تلاش خواهند کرد تا اولویت‌های ایالات متحده را مستقیما به پوتین یادآور شوند. دو طرف این نشست، پیشاپیش درباره چگونگی برگزاری یک کنفرانس خبری، مذاکره کرده اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.