پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت:

کابینه چهل‌ تکه رژیم صهیونیستی

کابینه جدید رژیم صهیونیستی، کابینه ای از گرایش‌ های چپ، میانه‌ رو، راست است که تنها وجه مشترک‌ شان مخالفت با بنیامین نتانیاهوست.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: بعد از 12 سال حکمرانی بی‌ وقفه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر جدید رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» اعضای کابینۀ ائتلافی خود را معرفی کرد.

به رغم حضور برخی چهره‌ های قدیمی رژیم صهیونیستی همچون «آویگدور لیبرمن» و «بنی گانتس» تردیدهای زیادی در مورد ثبات و دوام این کابینه وجود دارد. بنیامین نتانیاهو که رهبری اپوزیسیون را به عهده گرفته، وعده داده است که به زودی به قدرت بازگردد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به عدم حضور بنیامین نتانیاهو در مراسم معرفی کابینه جدید و «ترشرویی و بدخلقی» او نوشته است که او «تا لحظه آخر، مثل دونالد ترامپ رفتار کرد»...

از مجموع 120 نمایندۀ پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، فقط 60 نفر به نفع ائتلاف جدید و 59 نفر در مخالفت با آن رای داده‌ اند. یک نماینده نیز رای ممتنع داده. این اکثریت ضعیف باعث شده که فرض شکنندگی و بی‌ ثباتی کابینه رژیم صهیونیستی همچنان مطرح باشد.

نفتالی بنت نخست‌ وزیر جدید رژیم صهیونیستی که به جناح راست تندرو تعلق دارد، کابینه‌ ای چهل تکه شامل 26 وزیر از گرایش‌ های چپ، میانه‌ رو، راست و مذهبی تشکیل داده که تنها وجه مشترک‌ شان مخالفت با بنیامین نتانیاهوست.

از ویژگی‌ های کابینه جدید باید به حضور حزب چپ «مرتس» اشاره کرد. این حزب سوسیال دموکرات در هیچ یک از دولت‌ های 20 سال اخیر سهمی نداشته است. جلب حمایت «منصور عباس» نماینده عرب اسرائیلی که رهبر یک حزب اسلام‌ گراست، یکی دیگر از خصوصیات غیرمعمول کابینه جدید است.

با توجه به اختلاف نظرهای متعددی که میان این گرایش‌ ها دیده می‌ شود – از جمله در مورد اراضی اشغالی – معلوم نیست که این کابینه چگونه خواهد توانست برنامه مشترکی را برای سال های آینده به اجرا بگذارد.

طبق قراری که پایۀ ائتلاف برنده را می‌ سازد، نفتالی بنت باید دو سال نخست‌ وزیر باشد و سپس نوبت به رکن دیگر ائتلاف، «یائیر لاپید» خواهد رسید که سیاستمدار «میانه‌رو» شناخته می‌ شود. در حال حاضر، یائیر لاپید وزارت خارجه را بر عهده دارد. آویگدور لیبرمن چهره قدیمی سیاست رژیم صهیونیستی، وزیر دارایی شده و بنی گانتس هم در مقام وزیر جنگ باقی مانده است.

یکی از مسائل بسیار مهم در اراضی اشغالی تصویب بودجه دو ساله است که از سال 2020 تاکنون معلق مانده است. به گفته یکی از مسئولان حزب لیکود «چهار ماه دیگر که زمان دفاع از بودجه برسد، تازه متوجه خواهیم شد که در اپوزیسیون قرار گرفته‌ ایم.»

در این وضعیت، نتانیاهو در مقام رهبر حزب لیکود، هدایت اپوزیسیون را عهده‌ دار شده است. او که گفته است «نباید از رفتن من خوشحال باشید چون به زودی بازخواهم گشت»، از هم اکنون شدیداً به کابینه جدید حمله برده و آن را «کابینه خطرناک، متقلب و تشنۀ قدرت» خوانده است.

نتانیاهو باید در عین حال به فکر دفاع از خود در برابر اتهامات دستگاه قضایی باشد. این احتمال وجود دارد که در صورت پیگیری جدی پرونده‌ های فساد وی، لیکود نیز به حمایت‌ های خود پایان دهد و به سراغ سرکرده دیگری برود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.