رئیس جمهور روسیه ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا فردی استثنایی توصیف کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در گفت و گویی با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی پیش از دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا تعریف و تمجید کرد.

پوتین ترامپ را شخصیتی با استعداد و غیرعادی توصیف کرد.

پوتین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا که امروز متن آن در وبسایت این شبکه منتشر شد گفت: تا همین الان بر این باورم که رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ یک شخصیت استثنایی و با استعداد است و گرنه رئیس جمهور آمریکا نمی شد...وی شخصیتی غیرعادی است چه از او خوشت بیاید چه خوشت نیاید.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که ترامپ قبل از رسیدن به قدرت بخشی از سیاست بزرگ نبود و از نخبگان سیاسی آمریکا نیز به شمار نمی رفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آستانه دیدارش با جو بایدن، همتای آمریکایی خود ابراز امیدواری کرد که جانشین دونالد ترامپ کمتر او «دمدمی مزاج» باشد.

رئیس جمهور روسیه در گفتگو با شبکه  ان بی سی  از جو بایدن به عنوان فردی باسابقه در دنیای سیاست یاد کرد که «کاملا با دونالد ترامپ متفاوت» است. وی گفت که جو بایدن تقریبا تمام دوران بزرگسالی خود را در دنیای سیاست گذرانده است و به همین دلیل «مزایا و معایبی» در مقایسه با دونالد ترامپ دارد. ولادیمیر پوتین افزود: «با این حال امیدوارم دیگر شاهد حرکات دمدمی مزاج از طرف رئیس جمهوری آمریکا نباشیم.»

ولادیمیر پوتین قرار است روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن با وی دیدار کند. رهبران دو کشور در حالی با یکدیگر در سوئیس دیدار خواهند کرد که جو بایدن چند ماه پیش در جریان مصاحبه ای گفته بود همتای روسی خود را «قاتل» می داند.

رئیس جمهوری روسیه استفاده جو بایدن از چنین ادبیاتی را ناشی از «رفتار مردسالارانه» دانست. وی گفت چنین ادبیاتی «بخشی از فرهنگ سیاسی آمریکا است و عادی ارزیابی می شود اما اینجا اینچنین نیست. در واقع اینجا چنین چیزی عادی نیست.»

ولادیمیر پوتین همچنین از «پائین ترین سطح» در روابط روسیه با آمریکا طی سال های اخیر سخن گفت.

انتظار می رود که موضوع «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» و «حملات سایبری» از جمله موضوعات مورد بحث بین جو بایدن و ولادیمیر پوتین باشد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه در آستانه ملاقات رهبران روسیه و آمریکا نسبت به «روابط دوجانبه ای باثبات تر و پیش بینی پذیرتر» بین دو کشور ابراز امیدواری کرد. وی ضمن تبریک روز ملی روسیه به شهروندان این کشور بر علاقه واشنگتن برای «همکاری مسالمت آمیز» با مسکو تاکید کرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ  رئیس جمهور سابق آمریکا برای «جو بایدن» جانشین اش در دیدار با «ولادیمیر  پوتین» رئیس جمهور روسیه آرزوی موفقیت کرد و از او خواست در این دیدار خوابش نبرد!

ترامپ در سخنانی گفت:« امیدوارم بایدن در مذاکراتش با پوتین رئیس جمهور روسیه موفق شود.در جریان دیدار نخوابی و خواهش می کنم که بهترین آرزوهایم را به پوتین منتقل کنی».

ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا بایدن را «جو خوشخواب» توصیف کرده بود.

بایدن و پوتین برای اولین بار چهارشنبه این هفته ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو دومین شهر پرجمعیت سوئیس دیدارمی کنند.

 

 

تنش در شرق اوکراین در آستانه دیدار پوتین و بایدن

در حالی که تنها چند روز تا دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه باقی مانده، تنش‌ها بار دیگر در شرق اوکراین میان جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولت مرکزی شدت گرفته است.

جدایی طلبان روز جمعه ارتش اوکراین را متهم کردند که ۵ تن از نیروهای آنها را کشته‌اند. کی‌یف نیز ضمن رد این اتهام، اعلام کرد که یکی از سربازانش در اثر حمله جدایی طلبان کشته شده است.

مقامات جمهوری خودخوانده لوهانسک در شرق اوکراین می‌گویند که یک «گروه خرابکار» اوکراینی وارد منطقه جدایی طلبان شده و «به طرز وحشیانه‌ای» پنج نیروی آنها را با شلیک به سر کشته است. در بیانیه آنها آمده است: «کی‌یف بار دیگر فعالیتهایش در موضوع نقض آتش بس و انجام ترور را از سر گرفته است.»

اما ارتش اوکراین ضمن رد این اتهامات اعلام کرد که آنچه در شرق اوکراین روی داده، حاصل درگیری میان گروههای جدایی طلب بوده است. در گزارش ارتش آمده است: «در میان جدایی طلبان پس از مصرف زیاد مشروبات الکلی، یک «نزاع» روی می‌دهد و یکی از جدایی طلبان به همرزمان خود شلیک کرده و سپس خودکشی می‌کند.»

ارتش همچنین در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که یکی از سربازانش در اثر پرتاب نارنجک از سوی جدایی طلبان به سمت مواضع نیروهای کی‌یف در جنوب منطقه دونتسک، بشدت زخمی شده و درنهایت جان خود را از دست داده است.

این حوادث در حالی روی می‌دهد که قرار است ۵ روز دیگر در ۱۶ ژوئن، جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ژنو با یکدیگر دیدار کنند و قرار است تحولات اوکراین یکی از موضوعات گفتگوی طرفین باشد.

غرب و کی‌یف همواره بر این مساله تاکید دارند که کرملین از جدائی طلبان مسلح شرق اوکراین پشتیبانی می‌کند؛ ادعایی که مسکو آن را رد کرده است.

همزمان با تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین، رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه از ورود یکی از ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا به دریای سیاه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، ناو «یو اس اس لابون» روز جمعه ۱۱ ژوئن از تنگه بسفر عبور کرده و وارد دریای سیاه شده است.

این ناو در حالی رهسپار دریای سیاه است که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده برای شرکت در نشست «گروه هفت» در لندن به سر می‌برد و قرار است از آنجا نیز برای حضور در نشست ناتو به بروکسل سفر کند تا در گفتگوهایی که احتمالا بخش قابل توجهی از آن‌ها درباره تهدیدهای روسیه است، شرکت کند.

واشنگتن پیش از این به ترکیه اطلاع داده بود که ممکن است در اواسط ماه آوریل، زمانی که روسیه تصمیم به تقویت حضور نظامی خود در امتداد مرز اوکراین و کریمه گرفت، دو کشتی جنگی را از مسیر بسفر به دریای سیاه بفرستد.

این کشتی‌ها هرگز اعزام نشدند، زیرا روسیه نیروهای خود را عقب کشید و فشارها کاهش یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.