احتمالا سیاست خارجی ترامپ در صورتی که او باز هم در انتخابات رای بیاورد، به شکل کنونی ادامه یابد. البته ممکن است که وی وزیر خارجه و برخی مقامات مرتبط را تغییر دهد اما رویکرد کلی اش به موضوع سیاست خارجی همچنان بر اساس لجبازی باقی خواهد ماند.

به گزارش جماران؛ خبرآنلاین نوشت: آیا ترامپ می تواند بعد از بلند شدن از بستر بیماری، رای دهندگان را متقاعد کند تا به جمهوری خواهان رای دهند؟ او در سیاست خارجی خود دستاورد چندانی نداشته چرا که با انتخاب رویکردی تهاجمی وقت خود را به لجبازی گذرانده است. حالا اگر دوباره او به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، چه راهبردی را برای سیاست خارجی خود انتخاب خواهد کرد؟

سوال اصلی در آمریکا این روزها این است که آیا ترامپ پس از اینکه به کرونا غلبه کرد، می تواند بار دیگر به میدان مبارزات انتخاباتی برگردد و این دو هفته عقب افتادگی را جبران کند یا نه؟

طبق آخرین نظرسنجی ها اوضاع برای جمهوری خواهان خوب نیست. بایدن بیش از آنچه که تصورش می رفت از ترامپ جلو افتاده و به نظر می رسد ماجرای بستری شدن رئیس جمهور در بیمارستان و عقب ماندنش از کمپین های انتخاباتی بی تاثیر نبوده است. ترامپ در سه روزی که در بیمارستان بستری بود تلاش کرد تا توئیتر را رها نکند و مدام صدای خود را به گوش آمریکایی ها برساند. او حتی با به خطر انداختن جان راننده و محافظ خود سوار اتومبیل شد و از بیمارستان بیرون رفت تا برای طرفدارانش دست تکان دهد و البته مورد خشم و انتقاد شدیدی هم قرار گرفت.

بسیاری معتقدند کرونا، شانس ترامپ را برای تصدی مقام ریاست جمهوری در انتخابات ماه آینده کاهش داده است، چرا که او دیگر فرصت زیادی برای شرکت در کمپین های انتخاباتی یا حتی مناظره با بایدن ندارد و همین که او با بی مبالاتی و عدم رعایت محدودیت های کرونایی، به بیماری دچار شده، برایش یک نقطه ضعف به حساب می آید. با اینحال ترامپ به صورت سنتی بخشی از آرای آمریکایی ها را دارد. جمهوری خواهان هرگز راضی نمی شوند تا رای خود را به نام یک دموکرات به صندوق بیاندازند، برای همین است که در انتخابات ایالات متحده تا لحظه اعلام نتایج نمی شود چیز زیادی را پیشبینی کرد.  اما اگر ترامپ بار دیگر به وسیله آرای آمریکایی ها به کاخ سفید بازگردد، چه پرونده‌هایی پیش روی او همچنان بی نتیجه باز است؟

ادامه بحران با ایران 

بحرانی که با خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای بین تهران و واشنگتن ایجاد شده به نظر به این سادگی قابل حل و فصل نیست. ترامپ می گوید در صورتی که دوباره انتخاب شود سه روزه با ایران به توافق می رسد! این در حالیست که مقامات کشورمان می گویند چنین چیزی در شرایط فعلی غیر ممکن است. مگر اینکه تحریم ها علیه ایران برداشته شده و ایالات متحده بار دیگر به توافق هسته ای برگردد و مانند 4+1 در نشست های مربوطه شرکت کند. به اضافه این موضوع تهران گفته است در مورد موضوعاتی که پرونده آنها بسته شده است گفتگویی نخواهد کرد.

مقامات کاخ سفید سیاست فشارحداکثری بر ایران را انتخاب کرده اند و فعلا هم قصد عقب نشینی از آن را ندارند. به نظر نمی رسد که آنها در صورتی که ترامپ باز هم انتخاب شود بخواهند سیاست متفاوتی را اتخاذ کنند. آنها به دنبال این هستند که مانع از برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی شوند و ادعا می کنند که قادرند تحریم های بیشتری برای ایران وضع کنند. از سوی دیگر ترامپ مدعی شده که در صورت انتخاب شدنش، شرایط برای توافق با تهران سخت تر خواهد شد.

سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال ایران در دوره ترامپ بر اساس ایجاد جنگ اقتصادی و فشار سیاسی است. این سیاست خارجی تا کنون دستاوردی برای دولت ترامپ نداشته است. اما در صورتی که تیم او در دولت بعد هم دست نخورده باقی مانده، بعید است که سیاست جدیدی را اتخاذ کند. برخی هم معتقدند او با انتخاب الیوت آبرامز نشان داده که قرار است دوباره دورش را با تندروهای جنگ طلبی پر کند که شناختی از ایران ندارند.

اگر بایدن بتواند به کاخ سفید راه یابد امکان بازگشت آمریکا به توافق هسته ای فراهم است. به نظر می رسد که تیم سیاست خارجی او همان راه اوباما را طی کنند. دموکرات ها مایلند که برجام هرطور شده به وضع اولش بازگردد و حاضر نیستند که ننگ خروج از قول و قرارشان را به جان بخرند.

تشدید درگیری های اقتصادی با چین 

ترامپ مدعی است که پکن تهدیدی برای سلامت انتخابات آمریکا به حساب می آید. چینی ها این ادعا را رد می کنند و می گویند برای آنها تفاوت چندانی ندارد که چه کسی در کاخ سفید حکمرانی می کند. چینی ها پیشبینی می کنند که اگر ترامپ بار دیگر به کاخ سفید برود، تنش ها بین دو کشور بالا بگیرد. رئیس جمهور آمریکا خود را در یک جنگ اقتصادی با پکن می بیند و همین موضوع باعث شده تا دست به رفتارها و تصمیمات عجیبی بزند. ترامپ ترس زیادی از قدرت چینی ها دارد. او در رقابت های انتخاباتی گفته بود که اگر بایدن رئیس جمهور شود آمریکایی ها باید زبان چینی یاد بگیرند. این در حالیست که چینی ها با انتشار خبر کرونا گرفتن رئیس جمهور آمریکا، برای او آرزوی سلامتی کردند.

او اصرار دارد تا به رای دهندگان بگوید مشاغلشان از طریق چینی ها در خطر است و بایدن به این خطر دامن خواهد زد. این مقدمه ای است که نشان می دهد که اگر او باز هم به کاخ سفید برگردد مشکلات تازه ای درست خواهد کرد. ترامپ در خرداد ماه حتی یکبار گفته بود که تصمیم دارد روابط بین پکن و واشنگتن را قطع کند، البته که چنین اتفاقی ممکن نیست اما در مواردی چون حمایت از معترضان هنگ کنگی، دخالت در امور داخلی چین و وضع کردن قواعد اقتصادی شدید، احتمالا از گزینه های ترامپ باشد. او در شهریور ماه گفته بود که فعلا قصد ندارد با چینی ها مذاکره کند. او هم منتظر نتیجه انتخابات است تا تکلیف خود را با پکن روشن کند.

اما در مورد بایدن انتظار می رود که او محافظه کارتر از ترامپ با پکن برخورد کند. سیاست امریکایی ها محدود کردن چین در جهان است اما به نظر دموکرات ها شیوه های ملایم تری را برای اینکار انتخاب می کنند.

پیام های بی نتیجه به کره شمالی 

داستان ترامپ و کره شمالی به جایی رسیده که آشکارا راه حلی ندارد. اون کار خودش را می کند و هنوز به آزمایش سلاح های خود مشغول است و تحریم های آمریکا علیه این کشور هنوز پابرجاست. در چنین شرایطی مقامات دو کشور گاه به گاه برای هم نامه هایی می فرستند که مضمون آن چندان مشخص نیست ولی سودی هم به حال روابط دو طرفه ندارد. 

کره شمالی از دست ایالات متحده به این خاطر که آنها حاضر به برداشته شدن تحریم ها نیستند، عصبانی است. پیونگ یانگ گفته که تا پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا به هیچ وجه حاضر نیست که گفتگویی با مقامات آمریکایی و ترامپ داشته باشد. به نظر می رسد که مقامات این کشور حالا دیگر به خوبی می دانند که با عکس گرفتن با آمریکایی ها گره ای از کار آنها باز نخواهد شد و تمامی مراحل فقط فرمالیته است. البته آنها بهای اعتماد خود را پس دادند و نیمه کاره ماندن مذاکرات برایشان گران تمام شد.

به نظر می رسد که ترامپ حتی اگر دوباره انتخاب شود، چیز بیشتری از گفتگوهای محدود با کره شمالی به آنها نخواهد داد. برای ترامپ مساله پیونگ یانگ به جهت گرفتن عکس های یادگاری اهمیت داشت و او حالا از اینکه گاهی توئیت کند و بگوید که با کیم جونگ اون سر و سری دارد، لذت میبرد اما عزم جدی در کاخ سفید برای حل اختلافات میان دو کشور و باز شدن فضا برای کره شمالی و برداشته شدن تحریم ها وجود ندارد.

حتی برخی ناظران می گویند اگر بایدن هم به ریاست جمهوری برسد، روابط با کره شمالی به سمت بهبود نخواهد رفت و سیاست او در ادامه سیاست دموکرات ها و نادیده گرفتن موضوع این کشور است.

ناتو در خطر است

ترامپ اصلا از ناتو راضی نیست و پول خرج کردن به خاطر بالا بردن امنیت اروپائی ها را احمقانه می داند. تا همینجای کار هم او خیلی تلاش کرده تا هرچه زودتر این تشکیلات را از کار بیاندازد اما شرکای اروپائی به شدت با این موضوع مخالفت می کنند. آنها هر چند به فکر تشکیل یک ارتش اروپائی افتاده اند، اما هنوز آمادگی ندارند تا از خیر ناتو بگذرند. ترامپ ابتدا تصمیم داشت تا اروپا را وادار کند هزینه ناتو را بپردازد. او در این راه چندان موفق نبود. حالا جان بولتون یک هشدار رسمی داده و می گوید اگر ترامپ دوباره برنده شود، ناتو از هم خواهد پاشید.

یکی از دلایلی که کشورهای غربی از رئیس جمهور فعلی آمریکا بیزارند همین ماجرای ناتوست. آنها حضور ناتو را برای حیات خود موثر می دانند اما با شکست این پروژه خود را آسیب پذیر خواهند دید.

برای ترامپ این موضوع محلی از اعراب ندارد. او از پول خرج کردن در خارج از آمریکا خوشش نمی آید حتی اگر موضوع بر سر ناتو باشد. اما اگر بایدن رای بیاورد، ناتو بار دیگر احیا خواهد شد اما احتمالا خیال ساختن ارتشی اروپائی بدون اعتنا به واشنگتن در مخیله کشورهای عضو ناتو، باقی خواهد ماند.

به نظر می رسد که سیاست خارجی ترامپ در صورتی که او باز هم در انتخابات رای بیاورد، به شکل پیشین ادامه یابد. او هر چند احتمالا وزیر خارجه و برخی مقامات مرتبط را تغییر دهد اما رویکرد کلی اش به موضوع سیاست خارجی همچنان بر اساس لجبازی باقی خواهد ماند.

جنگ تعرفه ها بالا می گیرد

اختلافات ترامپ با اروپائی ها بیش از آن است که به موضوع ناتو منتهی شود. یکی از اساسی ترین مشکلات آنها تعرفه هایی است که ایالات متحده برای کالاهای اروپائی وضع کرده و به صورت دائم از آنها به عنوان یک تهدید دائم علیه اروپا استفاده می کند. پیشتر این دو متحدانی با روابط اقتصادی و سیاسی عمیق بودند اما حضور ترامپ در کاخ سفید اوضاع را تغییر داد و رقابت های تجاری جای همکاری ها را گرفت. اتحادیه اروپا هنوز خود را قادر به مقابله با رفتار ترامپ در حوزه جنگ تعرفه ای نمی بیند و برای همین هر جا که رئیس جمهور آمریکا بخواهد خودرای بودنش را به نمایش بگذارد، سر می رسد تا اوضاع را عوض کند. 

جهان نگران ایجاد یک جنگ تجاری توسط ترامپ است چرا که او از این روش به دو دلیل اقتصادی و سیاسی علیه اروپا استفاده می کند. از نظر اقتصادی او با شعار اول آمریکا، با افزایش تعرفه ها به اروپا حمله می کند و از نظر سیاسی هر وقت بخواهد آنها را وادار به همکاری با ایالات متحده کند، بحث بالا رفتن مجدد تعرفه ها را پیش می کشد تا از آنها باج بگیرد. به نظر می رسد که او حالا حتی از قبل هم برای اینکار انگیزه بیشتری دارد.

شکستی که تابستان امسال ایالات متحده از اروپائی ها بر سر ماجرای تحریم ایران خورد و آن گونه که واشنگتن در شورای امنیت تنها ماند، به ترامپ نشان داد که او نمی تواند روی اروپائی ها حسابی باز کند. به عقیده ناظران او حالا منتظر فرصتی است تا این موضوع را بر سر اتحادیه اروپا تلافی کند و اگر یک بار دیگر رای بیاورد و در ژانویه 2021 دولت را به دست بگیرد، بار دیگر پرونده تعرفه ها را باز خواهد کرد.

ادامه روابط کج دار و مریز با روس ها

ترامپ مدعی داشتن روابط خوب با روسیه است. ارتباطات او با پوتین، این مرد را بارها در معرض خطر قرار داده است اما با این حال هنوز هم گفته می شود که ترامپ به رئیس جمهور روسیه به چشم یک اسطوره نگاه می کند. آمریکایی ها نگرانند که روسیه در انتخابات 2020 دخالت کند. آنها هنوز متقاعد نشده اند که پوتین در به قدرت رسیدن رئیس جمهور فعلی دست نداشته است. از طرف دیگر پوتین می گوید روابط بین مسکو و واشنگتن با روی کار آمدن ترامپ بدتر شده است. حقیقت این است که روابط دو کشور در این چهارسال تغییر زیادی نداشته و کچ دار و مریز پیش رفته است. حتی ایالات متحده چند بسته تحریمی برای روس ها تدارک دید که در میان آنها تحریم پروژه خط لوله نورد استریم۲، مورد توجه زیادی قرار گرفت.

به نظر نمی رسد که اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، روابط با روسیه دار تحول شگرفی شود. ترامپ شخصا از پوتین خوشش می آید و از هر فرصتی برای نزدیک شدن به او استفاده می کند اما میزان اطمینان پوتین به این مرد چندان زیاد نیست. با این حال ناظران می گویند رئیس جمهور روسیه ترامپ را به گزینه دموکرات ها ترجیح می دهد و برای او همین بهتر است که پای دموکرات ها به کاخ سفید نرسد. شاید این دو در دوره بعد، در صدد ترمیم روابط میان خود بر بیایند اما اختلافات تاریخی بین دو کشور به این سادگی قابل حل نخواهد بود.

به نظر می رسد که سیاست خارجی ترامپ در صورتی که او باز هم در انتخابات رای بیاورد، به شکل پیشین ادامه یابد. او هر چند احتمالا وزیر خارجه و برخی مقامات مرتبط را تغییر دهد اما رویکرد کلی اش به موضوع سیاست خارجی همچنان بر اساس لجبازی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1475081
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.