مقامات تجاری چین و آمریکا اولین گفت و گوی تلفنی خود را از زمان ورود «جو بایدن» به کاخ سفید برگزار کردند؛ این در حالی است که تنش ها در مورد توطئه «نشت آزمایشگاهی» ادامه دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان بی سی، وزارت بازرگانی چین امروز پنجشنبه اعلام کرد مقامات تجاری چین و آمریکا اولین گفت و گوی تلفنی خود را از زمان ورود «جو بایدن» به کاخ سفید برگزار کردند.

براساس بیانیه وزارت بازرگانی چین، «لیو هی» معاون نخست وزیر چین با «کاترین تای» گفت و گوی سازنده و بر اساس نگرش برابری و احترام متقابل داشت.

در این بیانیه هیچ جزئیاتی درباره تحولات تجاری و یا اینکه آیا تعرفه‌ های اعمال شده تحت دولت رئیس جمهور سابق آمریکا لغو می‌ شوند یا خیر، به اشتراک گذاشته نشده است.

با این حال وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: هر دو طرف با برگزاری مذاکرات بیشتر موافقت کردند و این تماس تلفنی را به عنوان «تماسی که از احترام متقابل برخوردار بود»، توصیف کردند. هر دو طرف معتقدند که توسعه تجارت دوجانبه بسیار حائز اهمیت است و آنها درباره مسائل مربوط به نگرانی مشترک تبادل نظر کرده و با ادامه گفت و گوها موافقت کردند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ ای مجزا گفت: کاترین تای در مورد سیاست تجاری کارگر محور دولت بایدن و بررسی‌ های کنونی‌ اش از روابط تجاری آمریکا - چین صحبت و موضوعات نگران‌ کننده را نیز مطرح کرد.

در این بیانیه اشاره نشد که در این تماس تلفنی دقیقا چه نگرانی‌ هایی مطرح شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: کاترین تای در این نشست مجازی با لیو هی درباره اهمیت روابط تجاری میان آمریکا و چین صحبت کرد.

کاترین تای به دنبال برگزاری مذاکرات بیشتر با لیو هی است.

روابط بین پکن و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا رو به وخامت گذاشت و نقطه اوج این تنش درگیری تجاری بین دو قدرت برجسته جهانی بود.

دو کشور توافق نامه تجاری را در ژانویه 2020 امضا کردند که هدف از آن پایان دادن به جنگ تجاری دو ساله بود. این توافق شامل حمایت از مالکیت معنوی و شرایط انتقال فن آوری بود که خواسته‌های اصلی آمریکا است. اما دولت بایدن ماه آوریل اعلام کرد وعده‌ های داده شده توسط چین بر اساس این توافق نامه را ارزیابی می کند.

سپس «کاترین تای» که در مارس گذشته فعالیت خود را به عنوان نماینده تجاری آمریکا آغاز کرده است، گفت: «توانایی» چین برای انجام تعهدات خود در قبال آمریکا «اولویت» است.

توافق نامه تجاری موسوم به فاز یک میان دو کشور همچنان تعرفه‌ های گمرکی وضع شده متقابل را حفظ می‌ کند.

دولت بایدن به طور مداوم از حفظ این تعرفه‌ های اعمال شده توسط دونالد ترامپ دفاع کرده است.

جدال بر سر کرونا/ توطئه «نشت آزمایشگاهی»

اختلافات میان چین و امریکا به مسائل تجاری محدود نمی شود. در سال های اخیر کرونا هم به محلی برای مشاجره مقامات دو کشور تبدیل شده است.

جو بایدن از چین خواسته است تا با تحقیقات بین المللی در مورد منشا ویروس کرونا همکاری کند. در مقابل پکن روز چهارشنبه به طرح مجدد فرضیه شیوع ویروس کرونا از داخل آزمایشگاهی در این کشور به تندی واکنش داد. سخنگوی وزارت خارجه چین واشنگتن را متهم کرد که با طرح این فرضیه در حال «پخش تئوری توطئه و اطلاعات جعلی» است.

در تازه ترین اظهارنظر، سفارت چین در واشنگتن هم تلاش برای متهم کردن پکن به «نشت آزمایشگاهی» ویروس کرونا را محکوم کرد.

 

file-photo--who-team-at-a-news-conference-in-wuhan-3

 

این مطلب در بیانیه منتشره  در وب سایت سفارت چین در واشنگتن پس از سخنان جو بایدن اعلام شده که در آن درستی چنین روایتی  در خصوص منشا پاتوژن کووید 19 منتفی دانسته نمی شود.

در این بیانیه آمده است: «درس سال گذشته هنوز در حافظه ما زنده است. در حالی که همه گیری کرونا هنوز لطمات عظیمی به دنیای امروز وارد آورده و جامعه جهانی انتظار دارد هماهنگی بهتری بین کشورها انجام شود، بعضی از افراد هنوز به روش های قدیمی خود رو می آورند. ما نمی توانیم از آنها سوال نکنیم که آیا آنها اینقدر زود درس های تلخ گذشته را کنار گذاشته اند؟ یا اینکه می خواهند فجایع تکرار شوند؟»"

در بیانیه سفارت چین خاطرنشان می شود «چندی پیش، برخی از مردم سعی کردند از یک ترفند قدیمی برای جلب توجه به خود در مورد موضوع منشا ویروس کرونا استفاده کنند.» پکن چنین بیاناتی را به منزله افترا زنی و نسبت دادن گناه خود به دیگران و همچنین احیای نظریه توطئه «نشت آزمایشگاهی» می داند.

سفارت چین تأکید می کند که «برخی از نیروهای سیاسی از همان ابتدای شیوع همه گیری سعی کرده اند از این موضوع بهره برداری کرده و اتهاماتی را علیه دیگران مطرح سازند.»

پکن همچنین افزود که سیاسی کردن تحقیقات باعث می شود که کشف منشا ویروس کرونا سخت تر شود.

سخنگوی سفارت چین در آمریکا اعلام کرد: «ما به دلیل احساس مسئولیت در برابر سلامتی همه بشریت، از مطالعه مشترک در مورد همه اولین موارد ثبت شده ویروس کرونا و تحقیقات در مورد همه آزمایشگاه های زیست شناسی مخفی در سراسر جهان پشتیبانی کردیم. تحقیقات باید کامل، شفاف و از نظر علمی پیگیر بوده و وضعیت را بطور کامل روشن کند.»

اطلاعیه سفارت چین پس از بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط کاخ سفید ظاهر شد که بر اساس آن روایت شیوع ویروس کرونا به دلیل وقوع سانحه در یک آزمایشگاه علمی هنوز منتفی دانسته نمی شود. 

در بیانیه کاخ سفید به گفته های بایدن استناد می شود که طبق آن توجه جامعه اطلاعاتی آمریکا روی  دو سناریوی احتمالی متمرکز شده اما فعلاً در مورد این موضوع به نتیجه نهایی نرسیده است.

فرضیه شیوع ویروس کرونا از داخل آزمایشگاهی در چین طی هفته های اخیر بیش از پیش در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا شرکت فیس بوک دیگر مطالبی را که در آنها از کرونا به عنوان ویروس «ساخت انسان» یاد شده است حذف نمی کند.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه به نقل از گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا نوشته بود که سه نفر از کارکنان انستیتوی ویروس شناسی شهر ووهان در ماه نوامبر سال 2019 به دلیل آنچه «ابتلا به بیماری فصلی» خوانده شد بستری شده بودند.

یک ماه پس از آن شیوع ویروسی «مرموز» در شهر ووهان که بعدها به عنوان نوع جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شد خبرساز شد.

دانشمندان بر لزوم شناسایی منشا دقیق شیوع ویروس کرونا در میان انسان ها برای جلوگیری از تکرار حادثه ای مشابه در آینده تاکید می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.