دونالد ترامپ بخش اعظم پیام ویدئویی خود را به موضوع کرونا و پنهان کاری چین درباره شیوع آن اختصاص داد. رئیس جمهور چین هم به طور غیرمستقیم آمریکا را به یک جانبه گرایی و سیاسی ‌کردن بحران کرونا متهم کرد.

 

به گزارش جماران، سخنرانی‌های رهبران کشورهای مختلف در هفتادوپنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شروع شده است. مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری به علت شیوع کرونا با سایر نشست‌های این نهاد تفاوت می ‌کند. رهبران جهان، از طریق ارسال پیام‌ های ویدئویی ضبط شده در این مجمع شرکت می ‌کنند.

روز نخست این مجمع از جمله به سخنرانی «دونالد ترامپ، شی جین ‌پینگ، ولادیمیر پوتین، امانوئل ماکرون، رجب طیب اردوغان، و حسن روحانی» اختصاص داشته است که اغلب به صورت ویدئویی ضبط ‌شده پخش می‌ شوند.

حمله لفظی شدید ترامپ  به چین

ترامپ بار دیگر در سخنرانی خود به عملکرد چین در خصوص شیوع ویروس کرونا پرداخت و مدعی شد که چین و همچنین سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با شیوع این ویروس پنهان کاری کرده و اطلاعات غلط به مردم جهان داده ‌اند.

ترامپ مدعی شد که چین و سازمان بهداشت جهانی احتمال انتقال انسان به انسان ویروس کرونا را رد کرده بودند. ترامپ، از همه کشورهای جهان خواست تا چین را در ارتباط با شیوع ویروس کرونا مورد بازخواست قرار دهند.

دونالد ترامپ مجددا ویروس کرونا را «ویروس چینی» نامید. رئیس جمهور آمریکا مقابله با ویروس کرونا را یک جنگ جهانی دانست و اعلام کرد که آمریکا به واکسن پیشگیری از این ویروس دست خواهد یافت، این واکسن را در اختیار همه مردم قرار خواهد داد و بر ویروس کرونا پیروز خواهد شد.

 

کرونا را سیاسی نکنیم، به همکاری بپردازیم

شی جین ‌پینگ رئیس جمهور چین هم در سخنرانی‌ ویدئویی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل اتهامات مربوط به سهل ‌انگاری و پنهان‌ کاری این کشور در بحران کرونا را رد کرد و گفت: «باید از هر تلاشی برای سیاسی‌ کردن و زدن انگ در این ماجرا خودداری کرد.» او با درخواست از کشورهای جهان برای همبستگی و همکاری تنگاتنگ‌ تر در مقابله با کرونا، کرونا را یادآور این مسئله دانست که «ما همه در یک دهکده به هم پیوسته جهانی و با منافع و علائق مشترک زندگی می ‌کنیم.»

شی با ابراز اطمینان در این باره که «بشریت بر کرونا غلبه خواهد کرد» خواهان حفظ و ارتقای نظام تجاری چندجانبه شد. او بدون آن که نامی از آمریکا و دونالد ترامپ ببرد همکاری همگانی را شرط کارکرد روان و بدون مانع سیستم تجاری و تولیدی جهان دانست و خواهان مقابله با یک جانبه‌ گرایی و سیاست‌ های انزواجویانه و حمایت ‌گرایانه در عرصه‌ های اقتصادی شد. زمامدار چین سپس با تاکید بر لزوم «باقی ‌ماندن سازمان ملل در محور تعاملات بین ‌المللی» از «دیدگاه ‌های صلح‌ خواهانه چین و عدم تمایل آن به سلطه ‌گری سخن گفت و چین را کشوری معرفی کرد که «نه به دنبال جنگ سرد است و نه به دنبال یک واقعی.»

رئیس جمهور چین گفت: مردم کشور‌های مختلف با شجاعت و عزم و مهربانی به مقابله با مصیبتی شتافته اند که اکنون با آن روبرو هستیم. ویروس شکست خواهد خورد و انسانیت در این نبرد پیروز می‌ شود. در مقابله با ویروس، باید انسان ‌ها و جان آنها در اولویت قرار گیرد و همه منابع و علوم برای واکنشی هدفمند بسیج شوند. هیچ موردی نباید از دست برود و هیچ بیماری نباید درمان نشده رها شود. انتشار ویروس نیز باید متوقف شود. در مقابله با ویروس، باید همدلی خود را افزایش دهیم تا از این بحران عبور کنیم. باید آموزه ‌های دینی را که سازمان جهانی بهداشت آنها را ارائه می‌ کند دنبال کنیم و واکنش بین المللی مشترکی را برای شکست دادن این همه گیری به راه اندازیم. هر تلاشی برای سیاسی سازی این مساله نیز باید رد شود.

شی جین پینگ در این پیام گفت جهانی شدن اقتصاد واقعیتی انکارناپذیر و روندی تاریخی است. او در اشاره ‌ای نه چندان تلویحی به آمریکا گفت که «مثل شترمرغ سر در زمین فرو بردن، یا مثل دن کیشوت با نیزه به جنگ روند تاریخ رفتن» حاصلی ندارد.

شی بدون نام بردن از امریکا گفت کشورها باید به یکجانبه ‌گرایی و سیاست‌ های حمایتی «نه» بگویند و کاری کنند که زنجیره‌ های جهانی صنعت و تولید باثبات و آرامش عمل می ‌کنند.

هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در شرایطی آغاز شد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بیشتر سخنرانان این جلسه، یا از طریق نوار ضبط شده یا به صورت مجازی در آن شرکت داشتند. با این همه، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل شخصا در این جلسه حضور یافت، و در سخنانش، تلویحا از یکجانبه گرایی دولت ترامپ انتقاد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.