این بار آمریکا و چین بر سر تاثیر داروی ضد کرونا با هم دچار اختلاف شده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا شامگاه روز جمعه اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از داروی رمدسیویر برای معالجه افراد مبتلا به بیماری کووید-19 را صادر کرده است.

شرکت «گیلیاد ساینس» تولیدکننده اصلی این دارو در آمریکا است.

«دانیل اودی» مدیرعامل این شرکت در دیدار با ترامپ در کاخ سفید، صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو را گامی مهم دانست و گفت که این شرکت یک ‌و نیم میلیون دوز از این دارو را برای کمک به بهبود بیماران اهدا کرده است.

چهارشنبه هفته گذشته گیلیاد ساینس نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که بر اساس آن داروی رمدسیویر توانسته روند بهبود بیماران آلوده به ویروس کرونا را بهبود ببخشد و وضعیت‌ آنها را در طول دوره درمان در شرایط بهتری نگاه دارد.

این شرکت همچنین تلاش کرده به تحقیقات پیشین مبنی بر بی‌ تاثیر بودن این دارو در درمان کرونا نیز پاسخ دهد.

سازمان بهداشت جهانی پیشتر اعلام کرده بود که رمدسیویر بر بهبود بیماران بی ‌تاثیر است.

چین نیز داروی رمدسیویر را فاقد اثر مثبت در درمان بیماران مبتلا به کووید 19 دانسته و اعلام کرده که این دارو در آزمون ‌های بالینی ناموفق بوده است.

گیلیاد ساینس در پاسخ گفته که این نتیجه‌ گیری نامعتبر است چرا که بر مبنای مطالعه ‌ای زودهنگام و کوتاه ‌مدت انجام شده است.

آیا امیدی هست؟

داروی رمدسیویر پیشتر نیز مناقشه‌ برانگیز بوده است. گفته شده که این دارو که اساسا برای درمان بیماری ابولا ساخته شده، در درمان ابولا نیز موفقیتی نداشته است.

از سوی دیگر «لانست» یک ژورنال پزشکی انگلیس، نتایج یک آزمایش بالینی که روی 230 بیمار در چین انجام شده بود را منتشر کرد و گزارش کرد که رمدسیویر ارتباط آماری چشم گیری با فواید بالینی نداشته است.

این آزمایش بالینی به دلیل عدم وجود کافی شرکت کنندگان برای تکمیل آن به طور ناقص متوقف شد.

با این حال محققان سازمان غذا و داروی آمریکا می ‌گویند که افرادی که داروی رمدسیویر را دریافت کرده‌ اند، 13 درصد سریع ‌تر از دیگر بیماران بهبود یافته‌ اند.

«آنتونی فاوچی» مشاور کاخ سفید و مدیر انستیتوی ملی بیماری‌ های عفونی  نیز روز 30 آوریل تاثیر مثبت این دارو بر کاهش دوره بیماری را تایید کرده بود.

رمدسیویر یک داروی ضد ویروسی است و از طریق تزریق داخل وریدی استفاده می شود ، اما یکی از عوارض جانبی آن افزایش آنزیم‌ های کبدی‌، حالت تهوع و استفراغ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.