اختلافات میان آمریکا و چین بر سر داد و ستد و تعرفه‌ های تجاری و بازرگانی بار دیگر بالا گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد اختلافات میان آمریکا و چین بر سر داد و ستد و تعرفه‌ های تجاری و بازرگانی بار دیگر بالا گرفته است.

روز یکشنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: تعرفه‌ های 10 درصدی 200 میلیارد کالای چینی روز جمعه به 25 درصد افزایش خواهد یافت و بیش از 320 میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین نیز به‌ زودی با 25 درصد تعرفه روبرو خواهند شد.

او روز دوشنبه بار دیگر در توئیتی نوشت که آمریکا در تجارت با چین سالانه 500 میلیارد دلار از دست می دهد و افزود: معذرت می خواهم اما ما دیگر قصد ادامه این روند را نداریم!

امروز هم نماینده تجاری آمریکا در تایید صحبت های ترامپ گفت: افزایش تعرفه‌ های چین روز جمعه اعمال می‌ شود. 

«رابرت لایتیزر» در یک کنفرانس خبری گفت: افزایش تعرفه کالا‌های چینی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آخر هفته تهدید کرد به زودی اعمال می‌ شود، ساعت 12 بامداد روز جمعه به وقت منطقه زمانی شرقی اجرا خواهد شد. 

 

800x-1

 

لایتیزر افزود: مذاکرات تجاری با چینی‌ ها روز پنجشنبه در واشنگتن از سر گرفته خواهد شد. 

نماینده تجاری آمریکا، پکن را به زیر پا گذاشتن تعهداتش پس از 10 دور مذاکره بر سر تلاش‌ های چین به منظور آنکه جای آمریکا را در عرصه فن آوری بگیرد، متهم کرد. اما پافشاری کرده است که توافق میان دو طرف در زمینه تعرفه ها هنوز ممکن است.

او گفت که تهدید دونالد ترامپ برای اعمال مالیات تازه بر صادرات چین بعد از آن بود که چین در قول های قبلی اش تجدید نظر کرد.

شاخص سهام بازارهای بورس آمریکا که پیشتر سقوط کرده بود، اکنون بار دیگر جهش کرده است.

پیشتر در پی توئیت های روز یکشنبه ترامپ شاخص سهام بازارهای بورس جهان افت قابل توجهی کرد، از جمله شاخص سهام شانگهای کامپوزیت 5.6 درصد سقوط کرد.

لایتیزر به خبرنگاران گفت: در حدود یک هفته اخیر ما شاهد زایل شدن تدریجی تعهدات چین بودیم. این برای ما غیرقابل قبول است.

او گفت با نزدیک شدن به مراحل نهایی مذاکرات، چین سعی داشته متن توافق میان دو کشور را به طور ملموسی تغییر دهد.

انتظار می رود «لیو هی» نماینده ارشد تجاری چین9 و 10 مه به واشنگتن سفر کند

لایتیزر گفت: «ما در این مقطع قصد قطع مذاکرات را نداریم. اما (طبق روند) فعلی... با فرارسیدن روز جمعه تعرفه های تازه اجرا خواهد شد.»

واشنگتن و پکن بعد از اعمال میلیاردها دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر، برای حل اختلافات خود مشغول مذاکره بوده اند و نظر می رسید در حال نزدیک شدن به توافق باشند.

«استیون منوچین» وزیر دارایی آمریکا هفته پیش مذاکرات برگزار شده در پکن را «سازنده» توصیف کرد.

اما گزارش می شود که مقام های آمریکایی در روزهای اخیر از اینکه چین حاضر نیست قوانین خود را برای رسیدن به توافق اصلاح کند سرخورده شده اند؛ چیزی که قبلا در مورد آن توافق شده بود.

چگونی اعمال توافق، سرعت لغو تعرفه های اعمال شده و مسائل مربوط به حفاظت از مالکیت معنوی از جمله دیگر اختلافات باقی مانده است.

منوچین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که مذاکرت 90 درصد کامل شده اما مذاکره کنندگان چینی قصد دارند شرایطی که قبلا بر سر آنها توافق شده بود را بازنویسی کنند.

رشد اقتصادی ممکن است تحت تاثیر پیامدهای قطع یا کندی مذاکرات تجاری آمریکا و چین قرار گیرد.

روزنامه گلوبال تایمز چین امروز سه شنبه در سرمقاله خود نوشت: چین برای دیگر تبعات احتمالی مذاکرات تجاری با آمریکا از جمله توقف موقت مذاکرات، به خوبی آماده است. این روزنامه نوشت درهای مذاکره به رغم افزایش تعرفه ها از سوی آمریکا بسته نشده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.