رئیس‌جمهور آمریکا به تمجید از سیاست خارجی دولتش در قبال عربستان پرداخت اما با همان ادبیات قبلی، دولتمردان این کشور را تحقیر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری دیلی کالر گزارش داد رئیس جمهور آمریکا این بار در تجمعی در «ویسکانسین»، تلاش کرد به تحقیر عربستان بپردازد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در طول یک سخنرانی عمومی، برای طرفدارانش از مکالمه با «ملک سلمان» شاه سعودی خاطره‌ تعریف کرد.

ترامپ سخنان خود را این چنین آغاز کرد: «به عربستان سعودی نگاه کنید، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آنها دفاع می‌کنیم. ما به عربستان سعودی یارانه می‌ دهیم. آنها به جز پول، چیز دیگری ندارند. درست است؟ اما ما به آنها یارانه می‌ دهیم. و آنها از ما خیلی خرید می‌ کنند، آنها 450 میلیارد دلار از ما خریدند.»

ترامپ ادامه داد: «شما می دانید، افرادی در آمریکا هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان سعودی هستند. اما آنها 450 میلیارد دلار به ما اختصاص دادند و من نمی‌ خواهم این پول را از دست بدهم. درباره ارتش باید بگویم که ما به عربستان یارانه می‌ دهیم.»

او افزود: «من با پادشاه (ملک سلمان) تماس گرفتم. من پادشاه را دوست دارم. من گفتم «پادشاه»، که ما داریم همه چیزمان را به دلیل دفاع کردن از شما از دست می‌ دهیم و شما پول زیادی دارید. این درست است. و او به من گفت «اما چرا شما با من تماس می‌ گیرید (و این حرف‌ ها را به من می‌ زنید) هیچ کس تاکنون چنین تماسی با من نگرفته بود. «من به او گفتم که چون آنها احمق بودند! ما برای انعقاد قرارداد با عربستان تلاش می کنیم. جاهای بسیار زیادی. جاهای بسیار زیادی. بگذارید صادقانه چیزی را به شما بگویم. این کار راحت تر از جمع آوری 113.57 دلار از مستاجری در یک جای بد در نیویورک است. و امنیت آن هم بیشتر است.»

دولت عربستان تاکنون نشان داده حامی پر و پا قرص دولت عربستان سعودی خواهد ماند. به ویژه به این دلیل که این دولت خارجی، در شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری کلانی می کنند.

اظهارات تازه ترامپ درباره عربستان سعودی در حالی مطرح شده است که او پیش از این بارها با ادبیات تحقیر آمیز به عربستان سعودی یادآور شده بود که «اگر آمریکا نباشد، عربستان سعودی دوام نمی‌ آورد.»

دولت عربستان پس از اعلام خبر قتل «جمال خاشقجی» مقاله نویس و ستون نویس واشنگتن پست توسط یک پرسنل امنیتی در سفارت سعودی سعودی، با فشار رسانه ای جهانی مواجه شده است. ترامپ تاکید دارد با این حال در کنار عربستان می ماند و مدعی است «جهان یک مکان بسیار خطرناک است!»

وی در زمان قتل خاشقجی اعلام کرد: «اگر ما به طرز احمقانه ای این قراردادها را لغو کنیم، روسیه و چین بهره کلانی از آن خواهند بود - و بسیار خوشحال خواهند بود که تمام این تجارت های جدید را به دست آورند. این یک هدیه شگفت انگیز برای آنها به طور مستقیم از سوی ایالات متحده خواهد بود!»

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هم در ماه نوامبر این موضع را در مورد این موضوع تایید کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.