بالاخره رئیس جمهور آمریکا هم احتمال دست داشتن محمد بن سلمان را در قتل خاشقجی تایید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا احتمال دست داشتن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول را تایید کرد.

دونالد ترامپ در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی گفت: ولیعهد سعودی در این مرحله، مدیریت امور را در عربستان بیش از هر زمان دیگری در اختیار دارد و اگر کسی در قتل خاشقجی دست داشته باشد، خود او خواهد بود. 

ترامپ افزود: چند بار با ولیعهد سعودی گفت و گو کردم و از او سوالات زیادی را به شیوه های مختلف درباره قتل خاشقجی، پرسیدم. 

ترامپ اما افزود: من معتقدم «سلمان بن عبدالعزیز»  پادشاه عربستان اطلاع قبلی از این قتل نداشته است.

وی در بخشی از مصاحبه اش، عملیات عربستان برای کشتن خاشقجی را بدترین «سرپوش‌ گذاری در تاریخ» خواند. ترامپ تصریح کرد که هرگز نمی‌ بایست چنین اتفاقی رخ می‌ داد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد نقشه اولیه آنها بسیار بد بود، به صورت بدی به اجرا گذاشته شد و یکی از نمونه‌ های بدترین پنهانکاری‌ های تاریخ بود.

رئیس‌ جمهور آمریکا افزود که هر کسی این توطئه را ترتیب داده، در مخمصه بدی افتاده است.

وی همچنین بار دیگر به سخنان قبلی خود در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد که عربستان در حملات 11 سپتامبر سال 2001 دست دارد.

در همین حال رئیس جمهور آمریکا به اظهارات دیروز همتای ترک خود درباره پرونده قتل خاشقجی واکنش نشان داد و گفت که رجب طیب اردوغان در سخنانش خطاب به عربستان «تا اندازه‌ ای ‌خشن» بوده است. ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات رئیس‌ جمهور ترکیه را باور می‌ کند، گفت: «من باید اول حقایق را ببینم.»

اردوغان روز سه شنبه در پارلمان ترکیه گفت که قتل وحشیانه خاشقجی در کنسولگری عربستان «از قبل برنامه‌ ریزی» شده بود و خواستار استرداد 18 متهم این قتل شد که ریاض می‌ گوید آنها را دستگیر کرده است.

در همین زمینه، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز ساعاتی پیش از شناسایی برخی از مقام‌ های عربستان سعودی که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌ اند، خبر داد و گفت، اقداماتی مانند لغو روادید و همچنین اعمال تحریم علیه آنها بررسی می شود.

وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: این تنبیه‌ ها آخرین اقدام از سوی آمریکا در این قضیه نخواهند بود.

پومپئو گفت: ما این را به صراحت اعلام می‌ کنیم که واشنگتن اقداماتی مانند ساکت کردن خاشقجی را نخواهد پذیرفت.

جمال خاشقجی از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و ستون نویس روزنامه واشنگتن‌ پست، سه هفته پیش برای انجام امور دفتری مربوط به ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما از این محل خارج نشد. عربستان اول تاکید می‌ کرد که او از محل خارج شده و پس از دو هفته اذعان کرد که خاشقجی در کنسولگری «بر اثر مشاجره» کشته شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.