هر دو کشور یکدیگر را به ترویج ترس از ویروس کرونا متهم و این خواسته را مطرح کرده‌اند که مانع لکه‌دار شدن اعتبار یکدیگرشوند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، در پی انتشار توئیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا که از ویروس کرونا با عنوان «ویروس چینی» نام برد، دعوای چین و آمریکا بر سر منشا این ویروس بالا گرفته است.

هر دو کشور یکدیگر را به ترویج ترس از ویروس کرونا متهم و این خواسته را مطرح کرده‌اند که مانع لکه‌دار شدن اعتبار یکدیگرشوند.

دونالد ترامپ دوشنبه شب با انتشار توئیتی نوشت:‌ «ایالات متحده مقتدرانه از صنایعی مانند خطوط هواپیمایی که به‌طور ویژه از ویروس چینی آسیب دیده اند حمایت می کند.»

نزدیکان ترامپ پیشتر، از این ویروس با عنوان «ویروس کرونای چینی» یاد کرده بودند اما این نخستین بار است که رئیس جمهور آمریکا شخصا این عبارت را به‌کار می برد.

منتقدان عبارت به‌کار رفته از سوی ترامپ را «نژادپرستانه» ارزیابی کرده اند که به‌طور بالقوه می‌تواند باعث ایجاد واکنش منفی علیه جامعه آسیایی‌های آمریکا شود.

شهردار نیویورک که شهرش یکی از نقاط اصلی آلوده شده به ویروس کرونا در آمریکاست خطاب به ترامپ گفته است که «جوامع آسیایی-آمریکایی ما همین حالا هم رنج می برند و احتیاج نیست که شما با عقاید متعصبانه به تحریک بیشتر این رنج دامن بزنید.»

از سوی دیگر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با «یانگ جیشی» مقام بلندپایه چینی از آن‌ها انتقاد کرده است که آمریکا را عامل گسترش بیماری کووید- ۱۹ اعلام می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا در این تماس بر این نکته تاکید کرده است که «اکنون زمان دامن زدن به اطلاعات نادرست و شایعات عجیب نیست بلکه وقت آن است که همه کشورها در اتحاد با یکدیگر علیه این تهدید مشترک مبارزه کنند.»

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گذشته سفیر چین را احضار و ترویج تئوری توطئه از سوی چین در ارتباط با گسترش ویروس کرونا را که در شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی به خود جلب کرده است، محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هفته گذشته با انتشار توئیتی گفت که «بیمار صفر» عامل شیوع جهانی ویروس کرونا ممکن است از ایالات متحده آمده باشد و نه از شهر «ووهان چین». او نوشته بود که ممکن است «ارتش آمریکا این اپیدمی را به ووهان آورده باشد.»

خبرگزاری رسمی «شین هووا» چین درباره گفتگوی پمپئو و یانگ نوشته است که در این تماس «یانگ به آمریکا هشدار داه است که تلاش برای بدنام کردن چین محکوم به شکست است.»

برخی از متحدان ترامپ در حزب جمهوریخواه آمریکا از جمله سناتور «تام کاتن» از اصطلاح «ویروس کرونای چینی» استفاده کرده‌اند.

گسترش ویروس کرونا در جهان از یک سو به ترویج کلیشه‌های تعصب آلود و نژادپرستانه علیه چینی‌ها و از سوی دیگر به گسترش تئوری توطئه که می‌گوید آمریکا این ویروس را تولید و پخش کرده است، در شبکه های اجتماعی دامن زده است.

با این حال دانشمندان بر اساس داده‌هایی که تاکنون جمع‌اوری کرده اند معتقدند که ویروس کرونا از حیوانات وحشی به انسان انتقال پیدا کرده است.

تاکنون در سراسر جهان بیش از ۱۸۰ هزار نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا و همچنین بیش از ۷ هزار نفر جانشان را از دست داده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.