برخلاف آنچه بایدن در ابتدای کار جزو اولویت های سیاست خارجی خود اعلام کرده بود و یکی از آنها سیاست فاصله گیری از رژیم صهیونیستی بود، با جرقه تنش میان این رژیم و فلسطین نشان داد که او هم همچون اسلافش ادامه دهنده راه حمایت از تجاوزگری های رژیم صهیونیستی است.

 

به گزارش جماران، فایننشال تایمز گزارش داد روسای جمهور آمریکا از زمان دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما در تلاشند تا از خاورمیانه دور شوند. تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطین که به طور غیرمنتظره ای در این هفته فوران کرد، جو بایدن را برای اولین بار در بوته آزمایش قرار می دهد که آیا او می تواند در جایی که اوباما و دونالد ترامپ شکست خوردند، موفق شود یا خیر.

البته تا اینجای کار به نظر می رسد او هم همچون دیگر روسای جمهور نتوانسته از حمایت از رژیم صهیونیستی دست بردارد. در تازه ترین اظهارات، سخنگوی کاخ سفید با تکرار حق دفاع از خود برای رژیم صهیونیستی مدعی شد برای کاهش تنش در سرزمین‌ های اشغالی و دستیابی به صلح تلاش می‌ کند.

«جن پساکی» در نشست خبری روز جمعه خود درباره وضعیت سرزمین‌ های اشغالی فلسطین افزود: هدف رئیس جمهور، دولت و تیم امنیت ملی آمریکا، فعالیت برای کاهش تنش و صلح است.

 

thumbs_b_c_79324f71c5d908f28204c209ecc1d3ba

 

وی ادامه داد: این در هر گفت‌ وگویی که ما داشته‌ ایم از رئیس جمهوری تا سطوح پایین‌ تر و گفت‌ وگوهایی که در حال انجام است از قبیل مقامات فلسطین، اسرائیل، مصر و تونس و خیلی‌ های دیگر که بر حماس نفوذ دارد، تمرکز بر کاهش تنش است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: ما در حال تعامل نزدیک هستیم و گفت‌ و گوهای زیادی داشته‌ ایم که شاید علنی هم نباشد که شاید مسیر بهتری برای دستیابی به کاهش تنش در زمین است.

ساکی درباره اظهار نظر بایدن مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی واکنش قابل ملاحظه‌ ای نداشته است هم گفت: رئیس جمهور باور دارد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. اگر کمی از نگاه سیاسی دور شویم، آنچه که در صحنه اتفاق می‌افتد روشن می‌ شود.

وی توضیح داد: از دست رفتن جان‌ ها، از دست رفتن جان کودکان و خانواده‌ ها از طرف فلسطین و اسرائیل. این یک شرایط غم‌ انگیز ناباورانه و وحشتناک است. این واکنش انسان‌ دوستانه ما نسبت به چیزی است که می‌ بینیم.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: رئیس جمهور و بسیاری از تیم او که برای دهه‌ ها در مساله خاورمیانه فعالیت داشته‌ اند و همچنین می‌ دانیم که برخی مواقع این گفت‌ و گوها به صورت غیرعلنی بوده است تا به طرز موثرتری به نتیجه دست یابیم. این چیزی است که ما بر آن تمرکز داشتیم.

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌ کنید اسرائیل با خویشتنداری رفتار کرده است، گفت: به یاد داشته باشید که اسرائیل حق دفاع از خود دارد.

وی بدون توجه به جنایات صهیونیست‌ ها از کشتن بی‌ گناهان فلسطینی تا غصب زمین و تخلیه اجباری آنها از منازل اجدادی خود، جنبش مقاومت فلسطین حماس را یک سازمان تروریستی دانست و مدعی شد که نشان‌ دهنده دیدگاه مردم رنج دیده از این خشونت‌ ها نیست. هیچ توجیهی برای شلیک 1500 راکت از سمت حماس به اسرائیل نیست.

این مقام آمریکایی در حالی حماس را یک گروه تروریستی می داند که تلاش واشنگتن در سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه حتی در مجمع عمومی علیه حماس به نتیجه نرسید.

تنش در مرز غزه با فلسطین اشغالی طی روزهای اخیر افزایش یافته و با حملات راکتی نیروهای مقاومت از یکسو و حملات هوایی و توپخانه ای ارتش رژیم اشغالگر از سوی دیگر همراه بوده است.

 

000_99V9BH

 

نیروهای اشغالگر صهیونیست جمعه برای پنجمین روز پیاپی به حملات و تجاوزهای وحشیانه خود علیه باریکه غزه و فلسطینی ها ادامه دادند.

مقاومت فلسطین در پاسخ به ادامه تجاوزهای صهیونیست ها و حملات به غزه، همچنان به موشک باران سرزمین های اشغالی ادامه می دهد.

جمعه شب دور تازه ای از شلیک موشک از نوار غزه به سمت مناطقی در سرزمین های اشغالی صورت گرفت. «گردان های قدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که شهر تل آویو را با چند فروند راکت هدف قرار داده است.

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که از آغاز حملاتش به غزه، حدود 2000 راکت را رهگیری کرده است.

در عین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، از دوشنبه گذشته تاکنون بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه، 122 تن از جمله 31 کودک و 20 زن شهید و بیش از 900 تن نیز زخمی شده اند.

 

000_99V936

 

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی جمعه شب گفت که حملات این رژیم به غزه ادامه خواهد داشت. وی گفت: «کار هنوز تمام نشده.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفته‌های خود، از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بابت حمایت‌ اش تشکر کرد.

حال باید در بایدن در ادامه مسیر چه می کنند.

رئیس جمهور آمریکا در ابتدای کار اظهار داشته بود که اولویت های سیاست خارجی وی جای دیگری است. مقابله با ظهور چین قدرتمند، ایستادن در برابر روسیه پوتین، مقابله با گرم شدن کره زمین، متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و درمان همه گیری جهانی در کانون توجه دولت وی قرار دارد.

در خاورمیانه، بایدن پایان جنگ در افغانستان و حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن را اعلام کرد. وی «حداکثر فشار» ترامپ علیه ایران را کنار گذاشت و پیشنهاد داد در صورت بازگشت تهران به توافق هسته ای، بیشتر تحریم ها را لغو کند. او برخلاف اسلاف خود، نماینده ویژه ای برای صلح خاورمیانه تعیین نکرده است.

اما از سوی دیگر وی با بنیامین نتانیاهو تماس تلفنی داشته و بر حق تل‌ آویو برای دفاع از خود تاکید کرده است!

 

f52547b1-2a3a-4726-82b9-11f1b16bc5a5-A07_BIDEN_NETANYAHU_16

 

بایدن در اظهارتی مدعی شد: «انتظار و امید دارم که [این تنش‌ ها] به زودی کاهش پیدا کند. اما وقتی هزاران فروند راکت به سمت سرزمین شما می‌ آید، اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند».

پاسخ دولت به مزاج گروهی از دموکرات مترقی که سعی بر افزایش حمایت از آرمان فلسطین را از حاشیه به جریان اصلی داشتند، خوش نیامد.

 

210513-biden-squad-mideast-conflict-2x1-cs

 

«ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا در صفحه توئیتر خود به سخنرانی حمایتی بایدن از اسرائیل واکنش نشان داد و نوشت: «هیچ اشاره‌ ای به (بیرون راندن فلسطینی‌ ها) از شیخ جراح نیست.

هیچ اشاره‌ ای به حمله به مسجد الاقصی نشده است.

هیچ اشاره‌ ای به 13 کودک بی‌ گناه کشته شده در حملات هوایی نشده است.

هیچ اشاره‌ ای به اشغال مداوم میلیون‌ ها نفر در یک زندان فضای باز نشده است.

شما حقوق بشر را در اولویت قرار نمی‌ دهید. شما طرفدار یک ظالم اشغالگر هستید!»

 

1699755

 

«الکساندریا اکازیو کورتز» نماینده چپ‌ گرای حزب دموکرات آمریکا در مجلس نمایندگان هم خطاب به بایدن گفت: جمله «اسراییل حق دفاع از خود دارد» زبان بی‌ طرفی نیست. زبان حمایت از طرف اشغالگر در برابر طرف ستمدیده است!»

«رشیده طلیب» نماینده فلسطینی تبار مجلس نمایندگان آمریکا نیز ظلم و ستم اسرائیل بر فلسطینیان را با رژیم آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی تا دهه 1990 مقایسه کرد. نماینده فلسطینی‌ الاصل آمریکا ضمن انتقاد از سکوت بسیاری از نمایندگان آمریکایی در برابر جنایات اشغالگران در قدس اشغالی آن هم به دلیل نگرانی از اینکه مورد خشم گروه‌ های فشار حامی اسرائیل قرار بگیرند، توئیت کرد: بسیاری از آنها ساکت هستند و یا از مخالفت خودداری می‌ کنند چرا که دلارهای مالیات‌ های آمریکایی همچنان برای این نوع اقدامات وحشیانه استفاده می‌ شوند.

واضح است که بایدن از رژیم اشغالگر اسرائیل تمام قد حمایت می کند و در جاهای دیگر هم سیاست خارجی اش را رهبری می کند. مانند هر استراتژی جدید، اجرای سیاست بایدن ناقص است. در این حالت، دوام کار به اقدامات متحدان منطقه ای آمریکا بستگی دارد.

بایدن مانند اسلاف خود مجبور است سیاست های خود را در زمان واقعی تطبیق دهد زیرا حوادث به سرعت از بهترین برنامه ریزی ها دور می مانند.

 

000_99V9AW

 

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی در دولت اوباما که تمرکز خود را بر روی خاورمیانه گذاشته بود، گفت که بعید است که بایدن در رویکرد خود نسبت به اسرائیل با دولت های قبلی آمریکا فرقی داشته باشد.

وی با اشاره به مذاکرات برای ایجاد یک کشور مستقل در کنار اسرائیل گفت: »شما هنوز ندیده اید که تیم بایدن بر روی رویکرد دیگری برای ایجاد کشور فلسطین سرمایه گذاری می کند یا خیر. احساس می شود این مسئله ای است که آنها به عنوان یک کار غیرممکن می دانند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.