این موضوع که دولت جدید آمریکا چه سیاستی در قبال دیگر کشورها دنبال می ‌کند را می‌ توان از سخنان سخنگویان وزارت خارجه و کاخ سفید متوجه شد.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود به تشریح رویکرد دولت بایدن نسبت به دیگر کشورها پرداختند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پیش در نشست خبری در واشنگتن گفت: دولت جو بایدن، موضع خود را درباره وضع حقوق بشر در مصر تغییر نداده است. بازداشت نزدیکان «محمد سلطان» (فعال حقوق بشر) اقدامی ضد ارزش ها و منافع ما است و روابط دوجانبه با مصر را تهدید می کند.

سازمان دیده ‌بان حقوق بشر از موج جدید اعدام‌ ها در مصر خبر داده است. بر اساس گزارشی که از سوی دیده‌ بان حقوق بشر منتشر شده، حدود 50 نفر در اوایل ماه اکتبر در مصر اعدام شده‌ اند. با این وجود دولت مصر آمار دقیقی درباره شمار اعدام شدگان در آن کشور در اختیار رسانه ‌ها قرار نمی ‌دهد. مصر پس از عربستان سعودی بیشترین میزان اعدام‌ ها را در کارنامه خود دارد.

پرایس در بخش دیگری از سخنانش گفت عواقبی برای کسانی که پشت حمله موشکی مرگبار اوایل این هفته در شمال عراق قرار دارند، خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت: منصفانه است که بگوییم عواقبی برای هر گروه مسئول این حمله به وجود خواهد آمد.

ند پرایس همچنین گفت فعالیت های مخرب سایبری کره شمالی، ایالات متحده و متحدان آن را تهدید می کند و در بررسی مداوم سیاست های آمریکا در قبال این کشور گنجانده خواهد شد.

پرایس گفت: «کره شمالی تهدیدات سایبری قابل توجهی برای موسسات مالی محسوب می شود، و همچنان تهدید جاسوسی سایبری است و توانایی انجام حملات سایبری مختل کننده را دارد. بررسی سیاست ما در قبال کره شمالی، کل فعالیت های بد و تهدیدهای ناشی از کره شمالی را در نظر خواهد گرفت. ... البته فعالیت سایبری مخرب آن چیزی است که ما با دقت ارزیابی می کنیم و همچنین به دنبال آن هستیم.»

او در مورد ایران هم گفت آمریکا از ایران می خواهد از هر گونه اقدامی در جهت محدودسازی کار بازرسان آژانس بین المللی اتمی خودداری نماید.

او همچنین گفت با این حال مسیر دیپلماسی با ایران همچنان باز است.

به گفته وی موضوع ایران روز پنج شنبه در دیدار مجازی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی اش بحث و بررسی خواهد شد.

پیش از این، نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین گفته بود که تهران قصد خود برای محدود کردن فعالیت های بازرسی این سازمان را در 23 فوریه به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطلاع داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: رئیس جمهور بایدن اعلام کرد در روابط با عربستان که شریک مهمی برای آمریکا است، بازنگری می ‌کند. شراکت با عربستان راهبردی است و باید منعکس کننده احترام به ارزش‌ هایی باشد که طرفین را به هم ربط می ‌دهد. ما با عربستان تا جایی که منافع مشترک حکم کند، همکاری می ‌کنیم و در مسیر همکاری با این کشور، از روشن سازی و دفاع از منافع و ارزش‌های خود چشم پوشی نخواهیم کرد.

 

ند پرایس

 

ند پرایس افزود: حل و فصل نزاع یمن راهکار نظامی ندارد و ما به مسیر دیپلماتیک برای برقراری صلح و امنیت در این کشور اولویت می ‌دهیم.

دولت جو بایدن در تازه ترین تصمیم خود از لغو تصمیم ترامپ در قرار دادن نام انصارالله یمن در فهرست گروه ‌های تروریستی خبر داده است. در مخالفت علنی با تصمیم بایدن که خشم مقامات سعودی از تصمیم دولت جدید آمریکا درباره انصارالله یمن را نشان می ‌دهد یک مقام سعودی مدعی شد: حوثی ها همچنان گروهی تروریستی صرف نظر از تصمیم واشنگتن هستند.

سخنگوی کاخ سفید نیز پیش از این گفته بود که آمریکا خواستار تجدید نظر در مناسبات خود با عربستان سعودی است و بر آن است تا این مناسبات را از نو تعریف کند.

«جن ساکی» گفته بود که دولت آمریکا مناسبات دیپلماتیک خود را در عربستان از طریق گفت ‌و گو با ملک سلمان پادشاه این کشور دنبال خواهد کرد. به این ترتیب، جایگاه «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان در محاسبات سیاسی آمریکا در قبال آن کشور تنزل می‌ یابد.

سیاست دولت بایدن در چند عرصه مهم تفاوت ‌های جدی با سیاست دونالد ترامپ دارد. ترامپ برای پیشبرد سیاست ‌های آن کشور در تماس مستمر با محمدبن سلمان ولیعهد با نفوذ عربستان سعودی بود.

جن ساکی درباره سیاست ‌های خاورمیانه‌ ای خود گفت: «ما از همان ابتدا شفاف و روشن اعلام کردیم که خواستار تنظیم مجدد مناسبات آمریکا با عربستان سعودی هستیم.»

 

56563014_401

 

جن ساکی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پرسیده بودند آیا بایدن با ولیعهد عربستان نیز گفت ‌وگو خواهد کرد، گفته است که بایدن از سیاست گفت‌ وگو در سطوح سیاسی مشابه پیروی می‌ کند و همتای سیاسی رئیس جمهور آمریکا در عربستان، پادشاه این کشور ملک سلمان است.

ساکی از سوی دیگر افزود که آمریکا به ‌رغم اختلافات و نگرانی‌ های خود همچنان به نیازهای عربستان در عرصه دفاع از خود توجه دارد.

در عین حال سخنگوی کاخ سفید گفت: امیدوارم بتوانیم رویکردی مبتنی بر قدرت در قبال چین اتخاذ کنیم. ما بر اتخاذ موضع رقابتی با چین تمرکز می ‌کنیم.

چین در کنار روسیه از معدود کشور‌هایی بود که در برابر نتیجه انتخابات 2020 آمریکا و پیروزی بایدن احتیاط به خرج داد و جزو آخرین کشور‌هایی بود که پیروزی وی را تبریک گفت.

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا، تنش میان دو کشور به طور بی ‌سابقه ‌ای افزایش یافت. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا زمانی که کاندیدای این پست بود گفته بود ترامپ حق داشت که رویکرد سختگیرانه ‌ای در برابر چین اتخاذ کرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.