انتظار می‌ رود اعضای مجمع کالج‌ های انتخاباتی آمریکا امروز رسما پیروزی جو بایدن را از طریق آرای خودشان تایید کنند تا شکست دونالد ترامپ نهایی شود.

 

به گزارش جماران به نقل از ایندیپندنت، تا ساعاتی دیگر «جو بایدن» به صورت رسمی «رئیس‌ جمهور آمریکا» می‌ شود؛ این در حالی است که دونالد ترامپ هنوز امیدش را برای ابقا در کاخ سفید از دست نداده است.

امروز اعضای مجمع کالج‌ های انتخاباتی گردهم می ‌آیند تا رسما جو بایدن را به عنوان رئیس ‌جمهور بعدی آمریکا معرفی کنند.

گرچه کار این نمایندگان تشریفاتی است اما توجه روی این فرایند امسال بسیار پررنگ ‌تر شد که علت آن امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات و طرح ادعاهایی درباره تقلب انتخاباتی بود. همین موجب شد تا مجمع کالج‌ های انتخاباتی اهمیت دوچندانی یافته و گامی غیر قابل انکار به سمت مراسم سوگند و تحلیف جو بایدن شود. البته خود ترامپ هم پذیرفته که اگر کالج الکترال رای به پیروزی بایدن بدهد، نتیجه انتخابات را می‌ پذیرد.

جلسه چه ساعتی است؟

برخی از اعضای مجمع کالج‌ های انتخاباتی در مرکز ایالت خود دیدار خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر بسته به قوانینی که در مجلس قانونگذاری ایالتی تصویب شده است، در واشنگتن دی سی جمع می شوند.

اگرچه مکان و زمان هر جلسه توسط ایالت های جداگانه تعیین می شود، اولین آرا از ساعت 10 صبح به وقت محلی رسماً در صندوق ریخته می شود.

«ایلینوی، ایندیانا و اوکلاهما» قرار است اولین ایالاتی باشند که در ساعت 10 صبح به وقت محلی (18:30 به وقت تهران) رای خود را به صندوق می اندازند، در حالی که آخرین ایالت یعنی «ماساچوست» برای ساعت 15 عصر (5 صبح فردا) رای گیری را انجام می دهد.

رای‌ گیری امروز دوشنبه با ورقه انجام می ‌شود. اعضای مجمع کالج ‌های انتخاباتی هر کدام رئیس‌جمهور و معاون وی را انتخاب می‌ کنند.

هر ایالت بر اساس تعداد نمایندگان خود در کنگره، رای الکترال دارد: دو سناتور به علاوه هر تعداد نماینده که در مجلس نمایندگان دارند. واشنگتن پایتخت آمریکا، بر اساس الحاقیه قانون اساسی که در سال 1961 تصویب شد سه رای دارد.

نتایج رای ‌گیری به واشنگتن فرستاده می ‌شود تا در نشست مشترک روز 6 ژانویه کنگره که ریاست آن با «مایک پنس» معاون رئیس جمهور است، بررسی و ثبت ‌شود.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس ‌جمهور کشور باید با رای اکثریت مجمع کالج‌ های انتخاباتی برگزیده شود. اگر او نتواند اکثریت را به ‌دست آورد، مجلس نمایندگان در این زمینه تصمیم‌ گیری می ‌کند.

آیا امکان رد آراء الکترال هست؟

به نوشته ای بی سی نیوز انتظار می رود تلاشی از سوی جمهوری خواهان برای رد آراء الکترال صورت بگیرد. 

این تلاش را «مو بروکس» نماینده جمهوری ‌خواه آلاباما هدایت خواهد کرد و گروهی از متحدان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا وی را همراهی خواهند کرد، او در نظر دارد نتایج انتخابات را در پنج ایالت مختلف شامل آریزونا، پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا و ویسکانسین، جایی که آنها مدعی درجات مختلف تقلب و آرای غیرقانونی هستند، به چالش بکشد.

وی در این خصوص گفت: ما نقش برتری طبق قانون اساسی در مقابل دیوان عالی، قاضی دادگاه فدرال و هر قاضی ایالتی داریم. چیزی که ما می ‌گوییم عملی می‌ شود. این حکم نهایی است.

ترامپ در توییتر از بروکس تمجید کرده اما تاکنون علاقه خاصی به این راهکار نشان نداده و دستیاران وی می‌ گویند او بیشتر روی کشاندن این موضوع به دادگاه برای تغییر نتایج تمرکز دارد.

بنابر این حتی در صورت موافقت رئیس ‌جمهور آمریکا، کارشناسان این فرایند را دشوار توصیف کرده ‌اند. به محض شنیده شدن اعتراض یکی از اعضای هر کدام از مجلس‌ های کنگره، سناتورها و نمایندگان به ترتیب به سنا و مجلس نمایندگان در دو طرف ساختمان کنگره برای مشورتی دو ساعته خواهند رفت و بعد برای باطل کردن نتیجه آرای یک ایالت رای گیری خواهد شد. برای آن که آرای الکترال یک ایالت باطل شود باید هر دو مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ ها و سنا تحت کنترل جمهوری ‌خواهان با هم توافق کنند، اتفاقی که از قرن 19 میلادی رخ نداده است.

جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات روز 3 نوامبر(13 آبان) امسال 7 میلیون رای بیش از دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه به‌ دست آورد. با این حال، محبوبیت بیشتر با کسب رای‌ بالاتر تاثیری در این زمینه ندارد. 5 رئیس‌ جمهور آمریکا، از جمله خود دونالد ترامپ در سال 2016، به رغم این ‌که کمتر از رقبایشان رای ملی به‌ دست آوردند ولی به این سمت انتخاب شدند.

 

063_1290149819_0

 

نشست امروز مجمع کالج‌ های انتخاباتی بیش از نمونه ‌های قبلی توجه ها را به خود جلب کرده است زیرا دونالد ترامپ حاضر نشده که شکست در انتخابات را بپذیرد و بدون ارائه شواهدی، ادعا می ‌کند که در این انتخابات «تقلب» شده است.

بایدن قرار است پس از برگزاری نشست یاد شده، سخنرانی کند.

ده‌ ها ایالت و دادگاه فدرال، یکی پس از دیگری، شکایات حقوقی کارزار ترامپ را که روند انتخابات ایالتی را زیر سوال برده بود؛ رد کردند. قضاتی که رسیدگی به این پرونده را در دست دارند، در رد شکایت ترامپ به کمبود یا اغلب نبود مدارک کافی در اثبات شکایت اشاره کرده ‌اند.

پس از رد این شکایت ‌های فراوان، ترامپ و متحدان جمهوری خواه او هفته گذشته سعی کردند پرونده را به دیوان عالی آمریکا بکشانند. آنها با ادعای اینکه نتایج انتخاباتی چهار ایالت باید با تقلب همراه بوده است قصد داشتند تا 62 رای کالج انتخاباتی را از سبد بایدن حذف کنند.

اما قضات دیوان عالی روز جمعه شکایت حقوقی «کِن پاکستون» دادستان کل ایالت تگزاس را که عضو حزب جمهوری‌ خواه است را رد کردند. پاکستون خواستار لغو نتایج انتخابات چهار ایالت کلیدی پنسیلوانیا، ویسکانسین، جورجیا و میشیگان شده بود که جو بایدن در تمام آنها پیروز اعلام شده است. ولی ترامپ همچنان بدون ارائه شواهدی، این ادعا را مطرح می ‌کند که در انتخابات ریاست‌ جمهوری پیروز شده است.

دونالد ترامپ روز شنبه در مصاحبه‌ با فاکس نیوز گفت: «من نگران کشور هستم که یک رئیس ‌جمهور نامشروع خواهد داشت، این چیزی است که مرا نگران می ‌کند. رئیس ‌جمهوری که بازنده شده و بدجوری هم بازنده شده است». ترامپ در این مصاحبه از پیش ضبط ‌شده با برنامه «آخر هفته با فاکس و دوستان»، گفت: «نه تمام نشده است. ما ادامه می دهیم و به پیش خواهیم رفت.»

قانونگذاران راست ‌گرای آمریکا یا از ترامپ حمایت کرده یا در مورد جنجالی که به ‌وجود آورده است با احتیاط واکنش نشان داده‌ اند.

روز یکشنبه، «استیو اسکالیس» رهبر اقلیت کنگره گفت حتی پس از رای کالج الکترال که انتظار می‌ رود به نفع جو بایدن باشد، ترامپ، بایدن را به رسمیت نخواهد شناخت. اسکالیس گفت که روند قانونی باید تا انتها طی شود.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که بایدن در انتخابات 3 نوامبر 306 و ترامپ 232 رای الکترال به‌ دست آورد. کسب 270 رای الکترال برای تصدی مقام ریاست‌ جمهوری کافی است.

جو بایدن روز 20 ژانویه به عنوان چهل و ششمین رئیس ‌جمهور آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.