پنتاگون از دوشنبه گذشته شاهد پاکسازی گسترده توسط رئیس جمهور شکست خورده آمریکاست. مسئولان پیشین امنیت ملی نگران عواقب اقدامات احتمالی دونالد ترامپ در این روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید هستند.

 

به گزارش جماران به نقل از رادیو عمومی ملی آمریکا (NPR)، پس از پاکسازی در پنتاگون، مسئولان پیشین امنیت ملی نگران عواقب اقدامات احتمالی هستند که دونالد ترامپ در روزهای پایانی کار خود به دلیل یک اقدام بی دلیل علیه ایران یا تغییرات بزرگ در افغانستان می تواند بر جا گذارد.

علاوه بر این دونالد ترامپ می تواند با ممانعت از دسترسی رئیس جمهور منتخب بایدن به برخی اطلاعات کلیدی، به امنیت ملی آسیب برساند.

«کوری شاک» معاون رئیس عمومی «انستیتو بین ‌المللی مطالعات استراتژیک» که در شورای امنیت ملی جورج دبلیو بوش و همچنین در پست های ارشد پنتاگون و وزارت خارجه خدمت می کرد، می گوید: «سناریویی که بیشتر مسئولان در بخش امنیت ملی نگران آن هستند اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران است. زیرا کارزار «حداکثر فشار» دولت ترامپ، بی نتیجه بوده است.»

چهار مقام ارشد پنتاگون، از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع، روزهای دوشنبه و سه شنبه اخراج شدند یا استعفا دادند و وفاداران به ترامپ جای آنها را گرفتند. 

این هفته نیز دو مقام ارشد وزارت امنیت داخلی مجبور به استعفا شدند.

شاک در گفت و گو با «مری لوئیز کلی» مجری برنامه «همه مواردی که در نظر گرفته شد» در رادیو عمومی آمریکا گفت: «شماری از افراد در بخش امنیت ملی واقعاً نگرانند که این جایگزینی های ترامپ برای این باشد که دولتش را با سر و صدا خاتمه دهد.

شاک هشدار می دهد که او خود در مورد اقدام علیه ایران تردید دارد، زیرا این کار به هماهنگی میان آمریکا با متحدانش نیاز دارد که آنها با این کار مخالفند.

«نیکلاس برنز» که در مشاغل مختلف از جمله معاونت وزیر خارجه در امور سیاسی در دولت جورج دبلیو بوش و در شورای امنیت ملی در دوره بوش و کلینتون کار می کرد، اتفاق نظر دارد که کارشناسان سیاست خارجی نگران اقدام ترامپ هستند.

او گفت: ترس دیگر در جامعه امنیت ملی عقب نشینی سریع نیروها از افغانستان است.

برنز می گوید: «ترامپ ممکن است سعی کند گفت و گوهای صلح افغانستان را تسریع کند، به جنگ در آنجا پایان دهد و بنابراین نیروهای نظامی آمریکایی را به گونه ای سریع بیرون بکشد که برای دولت افغانستان ضرر داشته باشد. منظورم این است که ترس ما از این است که رئیس جمهور ترامپ در مذاکره با طالبان جدی نباشد.»

ژنرال ها و غیرنظامیان ارشد استدلال می کنند که در حال حاضر اوضاع بیش از حد برای خروج سریع از افغانستان ناپایدار است.

برنز می گوید: «اما هر دوی این سناریوها در مورد ایران و افغانستان تاثیر مستقیمی بر امنیت ملی ما برای یکی دو سال آینده خواهد داشت و قطعا بر تیم منتخب بایدن که اوایل سال 2021 می آید هم تاثیرگذار خواهد بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.