در ادامه روند تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، نمایندگان مجلس آمریکا احضاریه‌ هایی را به دفتر بودجه کاخ سفید و پنتاگون ارسال کردند. قانون‌ گذاران خواستار مشاهده مدارک و اسناد مربوط به اقدام رئیس‌ جمهور در توقف کمک‌ های نظامی تصویب‌ شده برای اوکراین شده‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی بیست گزارش داد اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن ارسال احضاریه برای مقامات پنتاگون و دفتر بودجه کاخ سفید، از مسئولان این دو نهاد خواستند تا اسناد مرتبط با رابطه با اوکراین را ارائه کنند.

بر این اساس، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، «الیجا کامینگز» رئیس کمیته نظارت و اصلاحات و «الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجی نامه ای را به «مارک اسپر» وزیر دفاع و «راسل وات» نایب رئیس دفتر بودجه کاخ سفید ارسال کردند و طی آن، در قالب بررسی استیضاح دونالد ترامپ خواستار دریافت مدارک مهمی شدند.

احضاریه مجلس نمایندگان برای پنتاگون در چهارچوب تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صادر شده است.

روسای سه کمیته مجلس نمایندگان تاکید کرده اند که وزارت دفاع و دفتر بودجه کاخ سفید تا روز 15 اکتبر (23 مهر ماه) برای ارائه مدارک درخواستی مهلت دارند. در این نامه آمده است: «پیرو بررسی استیضاح مجلس نمایندگان، ما بدین وسیله احضاریه را ارسال می کنیم که شما را ملزم می کند اسنادی را تا 15 اکتبر 2019 ارائه کنید.»

به گفته اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، دسترسی به این اسناد برای درک تصمیم کاخ سفید مبنی بر تعلیق کمک نظامی به اوکراین «ضروری» است.

طبق گزارش های رسانه ای مختلف، رئیس جمهور ترامپ در ژوئیه 2019 به «مایک مولوانی» کفیل وقت دفتر بودجه دستور داد کمک نظامی به اوکراین را مسدود کند و مولوانی ظاهرا دستور رئیس جمهور را از طریق دفتر بودجه به پنتاگون و وزارت خارجه منتقل کرد و به آنها فقط گفته شد دولت سرگرم بررسی این موضوع است که آیا چنین هزینه ای ضروری است.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تاکید می کنند که کمک نظامی به اوکراین برای مبارزه با «تهاجم روسیه» از سوی کنگره تصویب شده بود.

دموکرات ها بر این باورند که دونالد ترامپ با تعلیق کمک نظامی به اوکراین قصد داشته است «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را برای تحقیق در مورد «جو بایدن» و پسرش تحت فشار بگذارد.

جو بایدن معاون باراک اوباما در دوران 8 ساله ریاست جمهوری وی، یکی از کاندیداهای پیشتاز حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است.

در صورتی که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تشخیص دهند که دونالد ترامپ از تعلیق کمک نظامی به اوکراین به عنوان اهرم فشاری برای دستیابی به اهداف سیاسی و شخصی خود استفاده کرده است می توانند رای به استیضاح رئیس جمهور بدهند. دموکرات ها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.

این در حالی است که رسیدگی نهایی به استیضاح دونالد ترامپ برعهده مجلس 100 نفره سنا خواهد بود. جمهوری خواهان برخلاف مجلس نمایندگان در مجلس سنا اکثریت کرسی ها را در اختیار دارند.

کاخ سفید در ابتدای تابستان سال جاری کمک نظامی به اوکراین را به حالت تعلیق در آورده بود. دونالد ترامپ چند روز بعد از این تصمیم در روز 25 ژوئیه (3 مرداد) در گفت و گوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی با او درباره تحقیق در مورد جو بایدن و پسرش مذاکره کرده بود.

یکی از کارمندان دولت آمریکا که بعدها مشخص شد مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است به دنبال این گفت و گوی تلفنی شکایتی را علیه دونالد ترامپ ارائه کرد. این مامور افشاگر دلیل شکایت خود را درخواست دخالت رئیس جمهوری از یک قدرت خارجی برای دخالت در انتخابات سال 2020 عنوان کرده بود.

کمک خارجی آمریکا به اوکراین از روز 11 سپتامبر (20 شهریور) از حالت تعلیق خارج شده است.

سه کمیته امور خارجه، اطلاعات و نظارت بر قوه مجریه مجلس نمایندگان هم اکنون در حال تحقیق مقدماتی برای استیضاح دونالد ترامپ هستند. «گوردو سوندلند» یکی از نزدیکان دونالد ترامپ که سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا است امروز سه شنبه در برابر این سه کمیته شهادت داد. «ماریا یووانوویچ» سفیر سابق آمریکا در کی یف روز جمعه قرار است برابر اعضای این کمیته ها شهادت دهد.

دونالد ترامپ در جریان مکالمه تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی از ماریا یووانوویچ انتقاد کرده بود.

وکیل دومین مامور افشاگر دولت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرده بود که موکلش بابت مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی شکایتی را مطرح کرده است. این مامور نیز مانند افشاگر اول یک مامور اطلاعاتی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.