ترامپ در پی شکست در انتخابات ریاست جمهوری در دو ماه باقی مانده به پایان دوران ریاست جمهوری اش در اقدامی انتقامجویانه برکناری مسئولان مخالف خود را از وزارت دفاع آغاز کرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، به نظر می رسد که دومینوی استعفاها و برکناری در وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) پایان ندارد. در سایه تحولات جدید در پنتاگون معاون رئیس ستاد مشترک در این وزارتخانه نیز از مقام خود استعفا داد تا جدیدترین مسئولی باشد که این وزارتخانه را ترک می کند. 

پنتاگون از روز دوشنبه هفته گذشته شاهد پاکسازی گسترده توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور شکست خورده آمریکاست. این پاکسازی با برکناری«مارک اسپر» وزیر دفاع با یک توئیت آغاز شد.

«الکسیس روس» معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به عنوان جدیدترین مقام بلندپایه ای است که از مقام خود استعفا می دهد تا به « جن استوارت»رئیس ستاد مشترک سابق و دیگر مسئولان بلندپایه مشرف بر سیاست دفاعی و اطلاعاتی پنتاگون ملحق شود که از مقام خود استفعا دادند.

این در حالی است که به دنبال اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از سوی دونالد ترامپ، و معرفی «کریس میلر» به عنوان وزیر جدید، چندین مقام ارشد پنتاگون استعفا کردند. پس از این استعفاها، شخصیت‌های سیاسی نزدیک به ترامپ بلافاصله به جای آنان منصوب شدند.

پس از اینکه دونالد ترامپ از طریق توییتر مارک اسپر وزیر دفاعش را اخراج کرد، برخی از مقام‌های ارشد پنتاگون استعفاء کردند.

به گزارش پولیتیکو روز سه‌شنبه دهم نوامبر پس از اینکه چند مقام ارشد در پنتاگون استعفاء کردند، کابینه ترامپ بلافاصله این مسندها را با افراد وفادار به رئیس جمهوری فعلی آمریکا پر کرد.

«جیمز اندرسون» مسئول سیاست‌گذاری پنتاگون یکی از مقام‌های مستعفی است. او پس از درگیری مکرر با کاخ سفید بر سر انتصاب نیروهای وفادار به ترامپ در مسند‌های کلیدی مربوط به امنیت ملی، استعفا کرد.

جایگزین اندرسون ژنرال بازنشسته «آنتونی تاتا» اعلام شد. تاتا از طرفداران ترامپ و از نظریه‌پردازان نظریه‌های توطئه است که «بارک اوباما» را تروریست خطرناک مسلمان می‌داند! او همچنین در مقطعی این را مطرح کرده بود که دولت پنهانی در آمریکا بر سر کار است و سازمان سیا می‌خواهد دونالد ترامپ را ترور کنند. اندرسون از متخصصانی است که مدام به فاکس نیوز به عنوان حامی کابینه ترامپ دعوت می‌شود.

دونالد ترامپ پیش از این هم سعی کرده بود که تاتا را بر مسند مسئول سیاست‌گذاری پنتاگون بنشاند. اما پس از مخالفت برخی از سناتورها، سنا جلسه پرسش و پاسخ مربوط به این انتقال را کنسل کرد و کاخ سفید هم نامزدی او را برای این مسند پس گرفت. تاتا اکنون مسند سیاست‌گذاری را به طور موقت و در فرآیند جایگزینی وزیر قدیم با وزیر جدید به عهده می‌گیرد و برای این مسند موقت سیاسی، تاید سنا را لازم ندارد.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه هم «جن استوارت» رئیس ستاد وزیر دفاع تازه منصوب شده – کریس میلر – استعفا کرد. جایگزین او «کش پاتل» است. پاتل یک چهره امنیتی است که تا کنون در چندین پرونده امنیت ملی برای کابینه ترامپ نقش مشاور را داشته است. او هم نزدیکان کابینه ترامپ است و کسی است که در رابطه با بی‌اعتبار کردن تحقیقات بازرس «مولر» در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، نقش اساسی ایفا کرده است.

«جوزف کرنان» معاون اطلاعات و امنیت وزارت دفاع هم روز سه شنبه استعفا کرد. کابینه ترامپ جایگزین رو را «عزرا کوهن» معرفی کرد. کوهن از نزدیکان «مایکل فلین» است و در زمان فلین در پنتاگون مشاور امنیت ملی بوده است.

پولیکتیو و دیگر رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که  در انتقال پر تنش قدرت از دولت دونالد ترامپ به دولت جو بایدن احتمال دارد لیست مقام هایی که از مسند‌های کلیدی نظامی و امنیتی استعفاء می‌کنند یا از سوی ترامپ اخراج می‌شوند  بلندتر هم بشود. گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اخراج «کریس ورای »رییس پلیس فدرال آمریکا (FBI) و رئیس سازمان سیا، «جینا هاسپل» هم منتشر شده است.

 

گمانه زنی ها درباره خروج آمریکا از افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس جمهور  آمریکا پس از برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور، وفاداران خود را در منصب‌های مهم پنتاگون قرار داده که به نظر می رسد یکی از اهداف آن تسریع در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است با این حال ممکن است این تصمیم با بی‌میلی ارتش همراه شود.

رئیس جمهوری آمریکا که همچنان از پذیرفتن شکست انتخاباتی خودداری کرده است، کریستوفر میلر، ستوان سابق نیروهای ویژه که همین سه ماه پیش مدیریت مرکز ملی ضد تروریسم را به دست گرفته بود، جایگزین اسپر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ همچنین چندین وفادار خود را برای منصب‌های مهم غیرنظامی در وزارت دفاع آمریکا، انتخاب کرده است.

مدیر سیاسی شماره سه پنتاگون روز سه‌شنبه ۱۰ نوامبر کناره‌گیری کرد و بلافاصله آنتونی تاتا معاون وی که مفسر شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز است جایگزین وی شد. وی به خاطر برخی از توییت‌هایش جنجالی شد به طوریکه باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا را «رهبر تروریست» توصیف کرده بود. از سوی دیگر روز چهارشنبه «داگلاس مک‌گرگور»، سرهنگ اسبق ارتش به عنوان مشاور ارشد وزیر دفاع منصوب شد.

مقام‌های اجرایی هدف این تغییر را توضیح ندادند اما «راند پل» سناتور جمهوری‌خواه وفادار دونالد ترامپ، از حضور داگلاس مک‌گرگور به‌عنوان حامی پرشور خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز رضایت کرد. وی در توییتی نوشت: «بسیار خوشحالم که دونالد ترامپ از سرهنگ داگ مک‌گرگور، دوست من درخواست کرده است تا به سرعت برای پایان دادن جنگ در افغانستان کمک کند.»

وی این فرد و سایر افرادی را که برای پنتاگون انتخاب شده‌اند، «افراد مناسب» برای کمک کردن به توقف جنگ‌های بی‌پایان توصیف کرد.

دونالد ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که می‌خواهد در اوایل سال ۲۰۲۱ شمار سربازان آمریکایی در افغانستان تا ۲۵۰۰ نفر کاهش دهد و حتی یکبار اشاره به خروج کامل نیروهای آمریکایی تا کریسمس کرده بود اما ارتش ایالات متحده آمریکا اصرار دارد که هرگونه عقب‌نشینی منطبق با کاهش خشونت در افغانستان باشد.

دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش سخنان «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره خروج سربازان آمریکا از افغانستان را «حدس و گمان» توصیف و آن را رد کرده بود.

با این حال رابرت اوبرایان در پاسخ به این مقام بلندپایه نظامی آمریکا گفت: «من می‌توانم به شما تضمین دهم که این برنامه رئیس جمهور ایالات متحده است. این‌ها حدس و گمان نیستند.»

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته است ارتش به‌طور خصوصی اعلام کرده تا زمانی که طالبان فعالیت‌های جنبش جهادی القاعده را رد نمی‌کند، مخالف کاهش رقمی کمتر از ۴۵۰۰ سرباز در افغانستان است.

با این حال از نظر راند پل، ارتش نمی‌تواند روند کار را کند کند. وی در توییتی نوشت: «یادآوری به کسانی که می‌گویند خروج نیروها باعث درگیری با ژنرال‌ها می‌شود: تنها یک فرمانده کل وجود دارد و آن دونالد ترامپ است و هنگامی که او به نیروهای خود دستور می‌دهد از افغانستان خارج شوند تنها پاسخ مناسب «بله آقا» است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.